شناسه خبر : 122720
تاریخ انتشار : 1401/10/13 21:53
ابعاد گسترده اقدامات ضدامنیتی وزیر امنیت داخلی نتانیاهو

نورنیوز بررسی کرد؛

ابعاد گسترده اقدامات ضدامنیتی وزیر امنیت داخلی نتانیاهو

چنانچه اظهارات مقامات و روند سیاسی تحولات نشان می‌دهد جریان راست افراطی مذهبیِ حاضر در دولت نتانیاهو به جایگاه‌های در اختیار گرفته بسنده نکرده و مجدانه در تلاش برای تسلط بر پست‌های نظامی، امنیتی و همچنین قضایی مانند دیوان عالی و دادگستری است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: اعلام نهایی تشکیل کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو که پنج‌شنبه گذشته انجام شد، واکنش‌های بسیاری را از سوی محافل خارجی و داخلی رژیم صهیونیستی به‌دنبال داشت.

در همین خصوص؛ دستِ‌کم هزار فرمانده بلندپایه سابق ارتش و صد سفیر رژیم صهیونیستی در نامه‌های جداگانه نسبت به روی کار آمدن این دولت هشدار داده و تداوم کار آن را بر خلاف منافع اسرائیل ارزیابی کردند.

عمده واکنش‌ها به این موضوع متوجه حضور جریان افراطی مذهبی به ویژه شخص «ایتمار بن‌گویر» رئیس حزب قدرت یهودی در جایگاه وزیر امنیت داخلی در کابینه ائتلافی نتانیاهو بود که آن را بستری برای تشدید تنش‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و ایجاد ناامنی‌ها می‌دانند.

مهم ‌اینکه؛ اقدام هتاکانه و تحریک‌آمیز امروز صبح بن‌گویر در شکستن حریم مسجدالاقصی نشان داد که این نگرانی‌ها بی‌جا نبوده و او احتمالا خود به نقطه کانونی ایجاد تنش در فضای داخلی و قاعدتا منطقه‌ای تبدیل خواهد شد.

نقض حریم مسجدالاقصی توسط وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو که با زیر پا گذاردن تمام دستورالعمل‌های گذشته که مورد توافق تل‌آویو و دولت خودگردان فلسطین بوده، بیان‌گر آن است که نتانیاهو در دوره جدید پا را از رعایت توافقات حداقلی نیز فراتر گذاشته و حتی نمی‌خواهد به تعهدات گذشته با فلسطینی‌ها پایبند باشد.

تعیین مکانی در داخل مسجد به عنوان معبد یهودی و افتتاح آن و اجازه دادن به یهودیان برای اجرای مراسم دینی یهودی در داخل مسجدالاقصی، افزایش ساعات مجاز برای اشغال حرم قدس توسط یهودیان، اجازه حضور و اشغال مسجد در روزهای جمعه و شنبه، رفع ممنوعیت از ورود افراد و ادوات مراسم یهودی به مسجد و... از جمله مهمترین اقدامات ناقض دستورالعمل‌های گذشته است که به طور قطع واکنش‌های جدی از سوی فلسطینیان را به‌دنبال خواهد داشت.

بروز درگیری مسلحانه میان گردان‌های شهدای الاقصی (شاخه نظامی جنبش فتح) با نیروهای امنیتی حکومت خودگردان در واکنش به این اتفاقات، از جمله اولین رخدادهایی است که بر اثر اقدامات افراطی دولت جدید رقم خورده است.

در همین رابطه؛ «ابو احمد» فرمانده این گردان‌ها اظهار داشته؛ مسئولیت تعیین مسیر حرکت جنبش فتح را از خلال جنگ مسلحانه بر عهده گرفته‌ایم و این تنها راه آزادی فلسطین است.

مهم‌تر اینکه؛ چنانچه اظهارات مقامات و روند سیاسی تحولات نشان می‌دهد جریان راست افراطی مذهبیِ حاضر در دولت نتانیاهو به جایگاه‌های در اختیار گرفته بسنده نکرده و مجدانه در تلاش برای تسلط بر پست‌های نظامی، امنیتی و همچنین قضایی مانند دیوان عالی و دادگستری است.

از سویی؛ انتخاب «یوآف گالانت» به عنوان وزیر جنگ، نگرانی‌ها در خصوص آغاز دور جدیدی از ماجراجویی‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی را نیز در پی داشته است.

در این میان تناقض موجود میان رویکرد و اعتقادات مذهبی دستِ‌کم بخشی از کابینه نتانیاهو با ارزش‌های لیبرالیستی و همچنین رویکرد کنست پس از انتخاب یک همجنس‌باز به نام «امیر اوهانا» به عنوان رئیس، این سوال و نگرانی را برای بخش زیادی از افکار عمومی داخلی ایجاد کرده که سیاست‌های دولت در خصوص مسائل اجتماعی چگونه خواهد بود؟

این نگرانی از آنجا اهمیت دارد که ترکیب جمعیتی شهروندان رژیم صهیونیستی هم از نقطه نظر نژادی و هم از نقطه نظر مذهبی دچار چالش‌های عمیقی است که طی این سال‌ها به دلیل بروز شکاف‌های طبقاتی معنادار همواره محل بروز تنش‌ها و اعتراضات عمومی بوده و روند مهاجرت معکوس را تشدید کرده است.

با این وجود؛ گرچه نتانیاهو تلاش می‌کند همچنان وجهه خود را در منظر افکار عمومی خارجی حفظ کند و در همین راستا قصد داشت هفته آینده در اولین سفر خارجی خود به دعوت «محمد بن‌زاید» به امارات سفر کند، اما التهابات برآمده از شرایط حاکم بر ترکیب کابینه و رفتار بن‌گویر، نه تنها این سفر تبلیغاتی او را لغو کرد، بلکه نوید روزهای پر التهابی را به او و رژیم صهیونیستی می‌دهد.


نورنیوز
اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی