شناسه خبر : 122678
تاریخ انتشار : 1401/10/13 13:39
حکم دو جاسوس فرانسوی هنوز صادر نشده است/ پرونده شهید سلیمانی 154 متهم دارد

ستایشی:

حکم دو جاسوس فرانسوی هنوز صادر نشده است/ پرونده شهید سلیمانی 154 متهم دارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دو جاسوس فرانسوی گفت: برای این دو متهم به اتهام جاسوسی، اجتماع، تبانی علیه امنیت داخلی در کشور کیفرخواست صادر شده است اما هنوز منتج به صدور رأی نشده است.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: مسعود ستایشی امروز در نشست خبری ضمن گرامیداشت سومین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی اظهارداشت: شهید سلیمانی در عرصه بین‌المللی نماد استکبار و استعمار جهانی در سال‌های اخیر بود که در راستای سیاستهای ظلم ستیزانه جمهوری اسلامی و عمق نقش استراتژیک ایران را در کشورهای جبهه مقاومت افزایش داده است و هدف دشمن تأثیرگذاری بر این مسیر پرشتاب و بالنده بود.

وی ادامه داد: به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، نقض صریح‌ترین حقوق بین‌الملل و زیر پا گذاشتن مقرراتی است که دشمن خود را ملتزم به آنها می‌داند.

ستایشی اضافه کرد: نقص پرونده فقط مسأله ترور شخص این شهید نیست بلکه محل ارزیابی صحت ادعای آمریکا و مبین خوی استکباری و قانون ناپذیری این دولت تروریستی است.

وی گفت: قوه قضاییه در دادگاه‌های داخلی و بین‌المللی به دنبال حق ملت ایران در این پرونده است.

ستایشی تاکید کرد: پیام مکتب شهید سلیمانی برای امروز و آینده عدم تحمل بی عدالتی، ظلم و اجحاف در حق همه انسان هاست. شهید سلیمانی نشان داد که مقاومت مثمرثمر خواهد بود.

۹ دی سیلی بر چهره طراحی‌های پیچیده دشمن

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سالروز یوم‌الله نهم دی اظهارداشت: در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ شاهد وقایعی بودیم که نیاز به تبیین دارد و هرچه در این مهم اهتمام کنیم، کم است.

وی ادامه داد: این روز، روز تجلی اراده ملت غیور ایران در برابر دشمن و طبقه خاصی از وابستگان دشمن بود که سعی داشتند ارزش‌های انقلاب را مورد تهاجم قرار دهند.

ستایشی افزود: مردم نشان دادند که دلبستگی آنها به کلمه الله و خط سرخ عاشورا در زیر سایه ولایت فقیه تعرض‌پذیر نیست و این اجازه به احدی داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ۹ دی نشان داد مردم ایران با وجود خواست دشمن، حافظ انقلاب و ارزش‌های انقلابی و ارزشی هستند و این یوم‌الله نشان داد که زمان صبر مردم سرانجام به پایان خواهد رسید و مردم اگر بخواهند همچون ۹ دی کار را با ارزش‌ها تمام کنند، خواهند توانست.

ستایشی گفت: اهمیت نهم دی آنجاست که با گذشت ۱۳ سال از آن روز تاکنون، سیلی ۹ دی بر چهره طراحی‌های پیچیده دشمن تا چه اندازه سخت و عبرت‌آموز بوده است.

پاسخ سخنگوی قوه قضاییه به ادعای دروغین آزار جنسی برخی زنان زندانی

سخنگوی قوه قضاییه درباره ادعای دروغین و بدون سند برخی رسانه‌های معاند و برخی افراد صاحب تریبون در کشور با عنوان آزار جنسی علیه برخی متهمان بازداشتی و زندانیان زن گفت: این ادعا در حالی از سوی برخی رسانه‌های معاند خارجی مطرح شده بود که تاکنون حاضر نشدند در مورد ادعاهای خود نشان یا سندی ارائه کنند.

وی ادامه داد: با اینکه قوه قضاییه بارها اعلام کرده است که روند نگهداری و امور زنان بازداشتی و زندانی کاملا توسط خانم‌ها انجام می‌شود و اساسا مردان حضور ندارند، در طی روزهای اخیر حداقل سه هیات از مجلس شورای اسلامی و معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری از زندان و بازداشت زنان بازدید و با زندانیان زن گفت و گو و مصاحبه حضوری داشتند.

ستایشی گفت: اعضای این سه هیات می‌گویند زندانیان با رد شدید ادعای آزار و تجاوز جنسی خواستار برخورد با مطرح‌کنندگان این ادعا شده‌اند زیرا این ادعاها خانواده زندانیان را نگران کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: مدعیان دروغین ادعای مزبور که متخصصین دروغ‌سازی و دروغ‌پردازی هستند ظاهرا بر همان دور باطل ترویج دروغ خود ساخته هستند اما در مجموع تاکنون هیچکس هیچ مدرکی که دلالت بر صحت ادعای مزبور داشته باشد به هیچ مرجعی ارائه نکرده است و دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است در عین حال منتظر دریافت اسناد هستیم و نمی‌پذیریم روان افراد مشوش شود.

آخرین وضعیت پرونده جاسوسان و اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر نقش داشتند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دو جاسوس فرانسوی گفت: برای این دو متهم به اتهام جاسوسی، اجتماع، تبانی علیه امنیت داخلی در کشور کیفرخواست صادر شده است اما هنوز منتج به صدور رأی نشده است.

ستایشی در پاسخ به سوال دیگری درباره متهم بلژیکی گفت: متهم بلژیکی از تاریخ ۱۸ آبان سال جاری از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده و در شعبه دادگاه انقلاب اسلامی مطرح رسیدگی است و به محض حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اتباع بیگانه که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند گفت: این افراد در موقعیت‌های مکانی مختلفی بنا به ارتباطات و اقداماتی که مرتکب شدند، بازداشت شده و اتهامات آنها گوناگون است اما این وعده را می دهیم که نسبت به آخرین سرنوشت این افراد اطلاع رسانی کنیم.

ستایشی اظهارداشت: به عنوان مصداق رچدر حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ، برای ۱۶ نفر در این پرونده کیفرخواست صادر شده است که پنج نفر از آنها به اتهاماتی از قبیل محاربه، افساد فی الار، عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی متهم هستند و کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است که یکی از این افراد تبعه کشور تاجیکستان و چهار تن از متهمان هم تبعه کشور افغانستان هستند.

وی ادامه داد: در این پرونده برای ۱۰ نفر منع تعقیب صادر شده و برای یک نفر هم قرار موقوفی تعقیب صادر شده است و اکنون پنج نفر در بازداشت هستند.

پرونده حادثه تیراندازی جاده بستک در جریان رسیدگی قرار دارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حادثه تیراندازی جاده بستک در استان هرمزگان و فوت یک دختر گفت: اولا تأسف و تأثر عمیق خود را نسبت به وقوع این حادثه اعلام می‌کنیم و خلاصه حادثه اینگونه بوده است که در تاریخ چهارم دی سال جاری حدود ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در مسیر بستک، عوامل انتظامی در ۲ خودرو در حین گشت‌زنی به خودروی پژو پارس با شیشه دودی مشکوک می‌شوند و فرمان به ایست می‌دهند اما راکب خودرو به حرکت خود ادامه می‌دهد و ماموران مبادرت به تیر اندازی می‌کنند و یکی از تیرها از صندوق عقب وارد خودرو می شود و این دختر ۱۲ ساله را مجروح می‌کند و در نهایت پس از انتقال به بیمارستان این دختر فوت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه براساس موازین قانونی ملاجا و پناهگاه همه شهروندان است، افزود: فردی که تیراندازی کرده بود، اکنون با صدور قرار بازداشت موقت در زندان است و پرونده به اقتضای شرایط از باب صلاحیت‌ها در دادسرای نظامی هرمزگان ارسال شده و در شعبه دوم بازپرسی ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و فرایند رسیدگی با دقت و توجه کامل توسط مقامات قضایی استان هرمزگان در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: پدر متوفی نیز شکایتی را در مرجع قضایی ثبت کرده که این پرونده هم در جریان رسیدگی قرار دارد.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق های امانات بانک ملی گفت: در این پرونده علاوه بر ۲ متهم که پیش از این بازداشت شده بودند، ۲۴ متهم دیگر نیز بازداشت شده‌اند و اکنون ۲۰ نفر با قرارهای سنگین وثیقه آزاد شدند.

ستایشی درباره اموال مسروقه شامل طلا، مسکوکات و ارزهای خارجی افزود: تاکنون ۹۵ درصد از طلاها و صد در صد مسکوکات و ارزهای خارجی به بزه دیدگان مسترد شده است.

وی با تاکید بر اینکه ارزش اموال مسروقه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: پنج درصد از اموال کشف شده که هنوز به صاحبان صندوق‌ها بازگردانده نشده است به دلیل اختلاف و تعارض در مالکیت است که میان صاحبان صندوق‌ها ایجاد شده که روند استرداد این اموال نیز در حال کارشناسی است و ظرف یک ماه آینده پایان خواهد یافت.

ستایشی تاکید کرد: پیگیری مجدانه برای بازگشت دو نفر از متهمان اصلی این پرونده که اکنون در ترکیه هستند، ادامه دارد.

آخرین وضعیت پرونده نگین خودرو و ایرتویا

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله پرونده‌های خودرویی گفت: پرونده های کثیرالشاکی یکی از جدی ترین دغدغه هایی است که قوه قضاییه به آن توجه دارد و دستورالعمل هایی را در دوره تحول و تعالی برای این مهم ابلاغ کرده است.

رئیس دستگاه قضا نیز تاکیدهای وافری برای تسریع و جمع بندی این پرونده‌ها به طور مستمرا ارائه و ابلاغ کرده است.

وی افزود: در این پرونده ها یکی از کارهای ویژه، ریشه یابی علت شکل‌گیری و جلوگیری از موارد مشابه است و اگر جرمی باشد، پیشگیری از آن و اگر دعوایی باشد پیشگیری از تکرار و تعدد دعوا مدنظر است.
سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: در پرونده شرکت نگین خودرو و ایرتویا با بیش از چهار هزار شاکی در دادسرای ناحیه ۲۸ دادسرای انقلاب تهران، اقداماتی انجام شد و ۴۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص و تحویل مشتریان شده است همچنین ۸۰۰ نفر با دریافت مبلغ به همراه نرخ خسارت تاخیر نقلیه با توجه به شاخص بانک مرکزی نسبت به رضایت و تسویه حساب کردند و در مورد بقیه شکات نیز آنچه هماهنگ شده تا پایان سال اقدامات لازم انجام می شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی