شناسه خبر : 122634
تاریخ انتشار : 1401/10/12 16:20
دور چهارم مذاکرات با عراق در پرونده شهید سلیمانی هفته آینده برگزار می‌شود

امیرعبداللهیان:

دور چهارم مذاکرات با عراق در پرونده شهید سلیمانی هفته آینده برگزار می‌شود

رئیس دستگاه دیپلماسی اعلام کرد: دور چهارم مذاکرات ایران و عراق برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانش هفته آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهارداشت: پیگیری حقوقی و بین المللی ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و سردار ابومهدی المهندس یک وظیفه ذاتی برای وزارت امور خارجه به حساب می آید.
 
وی افزود: در آغاز کار یکی از دیپلمات‌ها را به عنوان مسئول پرونده ترور سردار در عرصه حقوقی و بین المللی منصوب کردیم؛ با همکاری نزدیک با قوه قضاییه و بخش حقوقی سپاه کمیته ای تشکیل شد که در چهار ماه گذشته آقای کدخدایی به عنوان مسئول آن قبول زحمت کرد.

وزیر امور خارجه در مورد اقدامات کمیته مذکور، اظهار کرد: ما اقدامات حقوقی و بین المللی را در مسیر دیپلماتیک سرعت بخشیدیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اقدامات جدیدتری نیز از طریق سفارت سوئیس در تهران انجام شد و بخشی از اقدامات حقوقی را به اطلاع آمریکا رساندیم؛ دستگاه دیپلماسی برای به دست عدالت سپردن همه عاملان و آمران ترور سردار سلیمانی و تروریست‌های آمریکایی کوتاهی نخواهد کرد.

وی بیان کرد: پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت و دستگاه قضایی ما و طرف عراقی نیز سه دور مذاکره انجام دادند؛ دور چهارم این مذاکرات در تهران برگزار خواهد شد. مستندات برای ارائه در مسیر قضایی و  بین المللی فراهم و آماده شده و در این دور از نشست، نهایی خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: سردار سلیمانی در روز ترور میهمان رسمی عراق بود و نخست وزیر وقت از همان ساعات اولیه ترور سردار بر این موضوع صحه گذاشتند، اما برای استفاده در مجامع جهانی ما نیاز به کار مشترک داریم.

وزیر امور خارجه در مورد شخصیت سردار سلیمانی گفت: یکی از ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی از منظر کار تخصصی در دستگاه دیپلماسی، وقت گذاشتن برای موضوعات مذاکرات بود؛ سردار سلیمانی برای یک ساعت نشست ایران، عراق و آمریکا بیش از ۴۰ ساعت وقت گذاشت و گاهی بیش از آن برای اعزام تیم، فرصت آنالیز در نظر می‌گرفت.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در عرصه دیپلماسی آداب دیپلماتیک برای سردار بسیار مهم بود؛ وی به ظرایف گفتگو‌های دیپلماتیک و فراتر از آن ظرایف اخلاقی توجه داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یاد و خاطره این شهید و شهدای مقاومت و مدافع حرم را که به ویژه در ماه‌های اخیر مظلومانه در یکایک شهر‌های ما در نتیجه اغتشاشات به شهادت رسیدند، گرامی می‌داریم، زیرا ما امنیت خود را مدیون آن‌ها می‌دانیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی