شناسه خبر : 122388
تاریخ انتشار : 1401/10/07 11:49
«فناوری‌های بزرگ» آمریکا بیش از بمب اتم جهان را تهدید می‌کند

نورنیوز بررسی کرد؛

«فناوری‌های بزرگ» آمریکا بیش از بمب اتم جهان را تهدید می‌کند

نباید هرگز اجازه داده می‌شد فناوری‌های بزرگ تا این اندازه رشد کنند تا جایی که پنج شرکت فناوری بزرگ در آمریکا با بیش از 1.4 تریلیون دلار سود، درآمدی بیش از تولید ناخالص ملی مکزیک یا اسپانیا داشته باشند چرا که این قدرت در اختیار دولتی است که از آن علیه اقتصاد جهان و آزادی ملت‌ها استفاده می‌برد.

نورنیوز - فرهنگ و جامعه: سال 2022 به گواه تحلیلگران اقتصادی را می‌توان سال فناوری‌های بزرگ دانست اگر چنین باشد سال 2023 سال «فناوری کوچک» خواهد بود، جایی که نوآوری، چابکی و خلق ارزش صنعتی و تجاری محصولاتی که در وهله اول به فناوری بزرگ اجازه می‌داد بزرگ‌تر شوند از طریق یک محیط باز و رقابتی در اختیار فناوری‌های کوچک قرار خواهد گرفت.

شرکت متا برای اولین بار از زمان تاسیس خود با کاهش درآمد روبرو شده است و این صنعت بیش از 88 هزار کارگر را اخراج کرده است، مهم‌تر اینکه تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک نیز با اخراج بسیاری از کارکنانش موجب شد تا کاربران این سکوی اجتماعی به سمت گزینه‌های خاص و تخصصی سوق داده شوند.

شاید هرگز نباید به فناوری‌های بزرگ اجازه داده می‌شد تا این اندازه بزرگ شوند زیرا برای نمونه پنج شرکت بزرگ فناوری در ایالات‌متحده با بیش از 1.4 تریلیون دلار درآمد بیشتری نسبت به تولید ناخالص داخلی مکزیک یا اسپانیا دارند اما مشکل واقعی اندازه یا حتی قدرت آن نیست. مشکل واقعی این است که اندازه و قدرت خود را برای چه استفاده می کند و اثرات آن بر اقتصاد جهانی و آزادی ملت‌ها و زندگی مردم چیست.

بهترین برنامه‌نویسان جهان اخراج‌های گسترده در «سیلیکون ولی» را تجربه خواهند کرد و متوجه می‌شوند که امنیت و درآمد توسط فناوری‌های بزرگ تضمین نمی‌شود که البته تعداد کمی از اخراج شدگان به نوبه خود موجب کارآفرینی برای موج بعدی نوآوری در فناوری کوچک خواهند بود.

فعالان حوزه صنعت و تجارت می‌دانند که شرکت‌های فناوری بزرگ قدرت زیادی دارند و دیگر ضررشان بیشتر از فایده آنها شده است و شرکت های بزرگی مانند فیس بوک، آمازون، آلفابت و اپل باید از بین بروند کاری که روند بازار به صورتی خلاقانه در حال شکستن آنهاست.

هم اکنون کشورهای جهان در پی آن هستند با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری و زیرساخت‌ها بتوانند از تسلط ایالات متحده بر این صنعت پیشی بگیرند و این به آن معناست که فناوری‌های بزرگ در نهایت کاربران، بسیاری از سرمایه‌گذاران، تنظیم‌کننده‌‌ها و سیاست‌گذاران خود را ناامید کرده است و فرصتی پیش آمده است تا فناوری‌هایی در مقایس کوچک بتوانند رشد پایداری را که سال‌ها در انتظارش بودند، به دست آورند و جهان را از تهدیدی که هر روز به صورت فزاینده‌ای زندگی ساکنانش را هدف قرار داده است نجات دهند.


نورنیوز
اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی