شناسه خبر : 122173
تاریخ انتشار : 1401/10/03 13:22
وزیر ارتباطات: سرعت و کیفیت اینترنت افزایش می‌یابد

وزیر ارتباطات: سرعت و کیفیت اینترنت افزایش می‌یابد

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اینترنت پرسرعت از جمله خدماتی است که روی شبکه ملی اطلاعات اجرا خواهد شد. با این شبکه تمام دسترسی‌ها به سایت‌های خارج نیز همچنان برقرار خواهند بود.

نورنیوز - گروه اقتصاد: «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه تلویزیونی صف اول در خصوص عملکرد پیام رسان‌های داخلی اظهار کرد: استفاده از پیام رسان‌های داخلی می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد. از این جهت می‌تواند یک فرصت باشد که تنوع زیادی دارد و هر کاربری این امکان را دارد که با سلیقه خود یکی از آن‌ها را برای فعالیت انتخاب کند، اما از این نظر که نمی‌توان مانند شبکه‌های اجتماعی همه کاربران را در یک محیط مشترک تجمیع کرد، تهدید محسوب می‌شود.

زارع‌پور افزود: برای از بین بردن این تهدید و حل این مسئله ما تلاش کردیم با ایجاد فضای رقابتی، پلتفرمی را که کاربران اقبال بیشتری به آن دارند، بیابیم. در این راستا امکان اتصال همه پیام رسان‌های داخلی به یکدیگر، طرح ویژه‌ای است که در دست اجراست و به احتمال زیاد تا دهه فجر به نتیجه خواهد رسید.

او در ادامه با تأکید بر این نکته که دنیا در زمینه استفاده از پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در عین توزیع فیزیکی به سمت اتصال پیش می‌رود، بیان کرد: اتحادیه اروپا قانونی را با عنوان خدمات و بازار دیجیتال تصویب کرده است که از اول سال میلادی آینده اجرایی خواهد شد. بر اساس این قانون هر شرکتی که قصد فعالیت در اروپا را دارد اگر بیش از ۴۰ میلیون کاربر و کسب و کار دیجیتال داشته باشد، باید قواعدی را رعایت کند؛ یکی از این قواعد اتصال متقابل است به این معنا که اگر یک پلتفرم کوچک هم قصد فعالیت داشته باشد شرکتی مانند متا باید به آن اجازه اتصال به پلتفرم‌های خود را بدهد؛ ما هم به دنبال اجرای این قانون هستیم و تلاش می‌کنیم حداقل تا پایان سال این اتفاق بیفتد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: برخی تصور می‌کنند شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت است، به هیچ وجه چنین نیست. شبکه ملی اطلاعات یک شبکه ملی پرسرعت و با کیفیت در گستره جغرافیای جمهوری اسلامی ایران است که قرار است بر بستر آن خدمات با کیفیتی به مردم ایران ارائه شود. اینترنت پرسرعت هم از جمله خدماتی است که روی آن اجرا خواهد شد. با این شبکه تمام دسترسی‌ها به سایت‌های خارج نیز همچنان برقرار خواهند بود.

زارع پور تأکید کرد: هر اندازه این شبکه پرسرعت‌تر و با کیفیت‌تر باشد طبیعتاً سرعت و کیفیت اینترنت هم افزایش خواهد یافت.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به انتشار اخباری مربوط به سقوط دو پله‌ای به استناد سایت اسپید تست بیان کرد: اگر کارنامه سرعت اینترنت را طی یک سال گذشته در این سایت مشاهده کنید، خواهید دید که رتبه ایران به عنوان هشتادمین کشور، در اینترنت موبایل ۲۲ بوده و حالا بر اساس اطلاعات همین سایت در ماه گذشته سرعت اینترنت در ایران به رتبه ۴۲ رسیده و کشور ما از جایگاه ۸۰ به ۴۶ رسیده است که به معنای ارتقای ۳۴ پله‌ای است که در این ماه از ۴۶ به ۴۸ رسید که برخی از آن تعبیر به سقوط رتبه ایران کردند، باید بگوییم که این تجمیع و ارزیابی سرعت داخلی و خارجی با هم است. 

او افزود: همانطور که گفته شد هر اندازه که نیاز مردم از طریق سرویس‌های داخلی برطرف شود، سرعت نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر سرعت دسترسی به سایت‌های داخلی بیشتر از سایت‌های خارجی است که دلیل آن واقعیت فنی و شبکه‌ای است و ارتباطی به اعمال سیاست‌ها ندارد. 

زارع‌پور در ادامه اشاره‌ای هم به حملات اخیر بر سرورهای داخلی داشت و گفت: حملات بسیاری از جاهای مختلفی روی سرویس‌های ارائه دهنده اعمال می‌شود که هدف آن‌ها ایجاد اختلال است، موضوعی که در این چند وقت باعث انتقاد و نارضایتی کاربران شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه در واکنش به این نکته که هنوز کانال‌ها و گروه‌های فعال نتوانسته‌اند به پیامرسان‌های داخلی کوچ کنند و این باعث ایجاد مشکل برای کاربران شده است، تصریح کرد: باید گفت که برخی پیامرسان‌های خارجی مانند واتس‌اپ در این زمینه بسیار ضعیف هستند و عملاً گروه و کانال در آن معنایی ندارد. محدودیت‌های بسیار زیادی در این پیام رسان وجود دارد و ویژگی‌های بسیار بهتری در سایر مدل‌های خارجی وجود دارد.

او همچنین در این مصاحبه تأکید کرد در بسیاری از کشورهای دنیا که تلگرام و واتساپ و سایر پیام‌رسان‌های جهانی باز است، مردم از پیام رسان بومی خود استفاده می‌کنند. زارع‌پور با اشاره به سفر اخیر خود به سئول در این مورد توضیح داد و گفت: «در این کشور نود درصد مردم از پیام رسان KakaoTalk استفاده می‌کنند و تمام برنامه‌ها و کارهای خود را با آن پیش می‌برند.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی