شناسه خبر : 122148
تاریخ انتشار : 1401/10/03 10:18
رابرت مالی: آماده ایم دیپلماسی با ایران را ادامه دهیم

رابرت مالی: آماده ایم دیپلماسی با ایران را ادامه دهیم

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به اینکه آیا برجام مرده است، با بیان اینکه کار من نوشتن آگهی ترحیم نیست، تأکید کرد: ما آماده هستیم که دیپلماسی را ادامه دهیم.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه به وقت محلی در مصاحبه‌ با رادیو آزادی (رادیو اروپای آزاد) در پاسخ به این سوال که آیا برجام مرده‌است؟ گفت: ببینید کار من نوشتن آگهی ترحیم نیست. کار من پیشبرد و حفاظت از منافع ایالات متحده است.

این مقام دولت بایدن در تداوم ادعاها بدون اشاره به درخواستهای آمریکا در مذاکرات افزود: ما مدتی است که آشکارا در این زمینه صحبت کرده‌ایم که ایران یک فرصت طلایی داشت، و همه ما فرصت داشتیم که برجام را احیاء کنیم. همه موافق بودند، حتی یکی دو روز فکر می‌کردیم که ایران هم موافق است، اما در آخرین لحظه درخواستی را مطرح کردند که می‌دانستند از سوی هیچکس قابل پذیرش نبود. در نتیجه آنها هستند که این فرصت برای بازگشت فوری به برجام را از بین بردند.

رابرت مالی اضافه کرد: از آن موقع چیزهایی تغییر کرده اما هیچ چیز شک ما را در زمینه آمادگی ایران برای دستیابی به توافق را تغییر نداده است.

این مقام آمریکایی سپس با تداوم مداخله در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی ها و آشوب ها و نیز ادعاهای پهپادی علیه تهران مدعی شد: آنچه رخ داده اعتراض در خیابان‌های ایران و سرکوب بیرحمانه معترضان از سوی حکومت است. آنچه رخ داده کمک غیرمعقول ایران به روسیه در جنگ است. در نتیجه ما زمان بیشتری را صرف تمرکز بر آن موضوعات کردیم اما اگر کسی در آن زمان به توافق پشت کرد، این ایران بوده و ما تمرکزمان را بر مسائلی که از آن زمان رخ داده، معطوف کرده‌ایم.

رابرت مالی در پاسخ به خبرنگار این رسانه که خطاب به او گفت، شما از افعال گذشته زیاد استفاده می‌کنید. بالاخره موضوع هسته‌ای حدود دو دهه برای ایالات متحده چالش امنیتی بوده است. از اینجا به بعد چه خواهد شد؟ پاسخ داد: «نمی‌دانم منظورتان از افعال گذشته چیست. اولویت ما همان هست که بود.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در هراس از نفوذ منطقه‌ای ایران و تعمیق روابط تهران – مسکو و در حالی که نیروهای آمریکایی هزاران کیلومتر دورتر از خاک واشنگتن در غرب آسیا برای مداخله و اشغالگری در امور سایر کشورها به سر می‌برند، افزود: دفاع از نظامیان آمریکایی در مقابل هر حمله‌ای از سوی ایران، مقابله با کمک نظامی آنها به روسیه، هیچ کشوری به اندازه ایران، به روسیه در این جنگ غیرقانونی که نتیجه آن شکست خواهد بود، کمک نکرده است.

رابرت مالی مدعی شد: این موضوعی است که ایران باید خیلی عمیق به آن فکر کند، و در کنار اینها جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده پیشتر هم گفته که اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تاکید کرد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی و یک توافق بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

رابرت مالی با تأکید بر اینکه ما آماده هستیم که دیپلماسی را ادامه دهیم، در عین حال مدعی شد: اما باز هم تأکید می‌کنم طرفی که به یک امکانِ واقعی برای احیای برجام پشت کرد، ایران بود. او همچنین در پاسخ به سوالی درباره گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا و نیز وضعیت و سرنوشت زندانیان ایرانی- آمریکایی گفت: آن ارتباطات ادامه داشته است. 

رابرت مالی با تکرار ادعاها درباره زندانیان دو تابعیتی افزود: ما به گفتگوی غیرمستقیم با ایران درباره این موضوع که یک اولویت بسیار جدی برای ماست، ادامه داده‌ایم تا بتوانیم آمریکایی‌هایی را که برخی برای سال‌های متمادی، ناعادلانه در ایران زندانی هستند، به خانه بازگردانیم. آن گفتگوها هیچ‌گاه متوقف نشده است و تلاش‌  خود را بر هرچه زودتر بازگرداندنِ آنها ادامه خواهیم داد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادامه داد: ما در حال بررسی راه‌های بشردوستانه هستیم که بتوانیم زندانی‌هایمان را که ناعادلانه گرفتار هستند، به خانه بازگردانیم. و فارغ از اینکه چه اتفاق دیگری افتاده باشد، این موضوع اولویت ما در رابطه با ایران است.

این مقام وزارت خارجه دولت بایدن در پاسخ به سوال دیگری درباره ناآرامی‌ها در ایران و اینکه آیا چالشی جدی برای ایران خواهد بود؟ ادعاهای خود را تکرار کرد و افزود: به نظرم ارزیابی ما از این اعتراضات همان چیزی است که وجود دارد. ابراز شجاعانه خواسته‌های مردم ایران است که می‌خواهند حقوق بنیادین آن‌ها رعایت شود. رابرت مالی با دخالت در امور داخلی ایران و بدون اشاره به نقش واشنگتن و غرب در این ناآرامی ها افزود که  سه ماه گذشته است و مردم ایران پیامی روشن درباره خشم و خواسته‌هایشان دارند. این چیزی است که چشمگیر بوده و نگاه همه دنیا را به خود معطوف کرده است.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در پاسخ به اینکه آمریکا علاوه بر تحریم‌های حقوق بشری، چه اقدام بیشتری برای حمایت از ناآرامی‌ها می‌تواند انجام دهد؟ با تکرار ادعاها و بدون کوچکترین اشاره‌ای به بیش از چهار دهه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران مدعی شد: آنچه ما از همان روز اول انجام دادیم این است که توجه همگانی را به ایران جلب کنیم؛ خصوصاً در زمانی که حکومت ایران می‌خواهد هم اعتراض و هم سرکوب خشونت بار آن را پنهان کند.

او با اذعان به فضاسازی غرب علیه ایران به رهبری آمریکا گفت: تنها ایالات متحده هم نبوده که چنین کرده بلکه یک تلاش چندجانبه است. فقط هم کشورهای غربی نبوده‌اند و کشورهایی در سراسر دنیا به این تلاش پیوسته‌اند. او بار دیگر با حمایت از ناآرامی‌ها مدعی شد که این کشورها  خشم خود از این سرکوب و همچنین ستایش خود از شجاعت معترضان را ابراز کرده‌اند.

رابرت مالی ادامه داد: همچنین اقداماتی برای تسهیل تحریم‌های خود انجام دادیم که مانعی در مسیر ایرانی‌ها برای ارتباط با یکدیگر و با دنیا نباشند. 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران سپس به فضاسازی سیاسی کشورش علیه تهران اشاره و اذعان کرد: اقدامات چندجانبه‌ای از جمله در زمینه کمیسیون جایگاه زنان در سازمان ملل انجام دادیم و تلاش می‌کنیم که مقامات ارشد و کسانی که در سرکوب معترضان نقش دارند، مسئول شناخته شوند؛ چه در مقابل دید مردم خود، و چه در مقابل جهان. این مقام دولت بایدن ادامه داد: ما به گفتگو با شرکت‌های حوزه فناوری ادامه می‌دهیم تا درک کنند که ما در مسیر اینکه آنها هر کاری که در این زمینه دستشان برمی‌آید انجام دهند، مانعی نخواهیم بود.

رابرت مالی در تداوم دخالت در امور داخلی ایران افزود:  بالطبع حکومت ایران نیز  تلاش خود را برای مانع‌تراشی در این میان و کم کردن سرعت اینترنت انجام می‌دهد. ما به کار با شرکت‌های فناوری در این زمینه ادامه می‌دهیم تا ببینیم چه کار بیشتری می‌توان کرد تا مطمئن شویم که تبادل اطلاعات ادامه خواهد داشت و حکومت ایران نمی‌تواند آنچه را که با مردم می‌کند، پنهان کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سیاست‌های منطقه‌ای و هسته‌ای واشنگتن با توجه به وضعیت جمهوری اسلامی گفت: ما به عنوان یک دولت، یک سری اولویت را تعیین کرده‌ایم و یکی با دیگری در تناقض نیست.

رابرت مالی با تکرار ادعای حمایت از مردم ایران مدعی شد: ما می‌توانیم بسیار بلند و رسا، در دفاع از حقوق بنیادین مردم ایران در فضای عمومی صحبت کنیم. همزمان ما اقداماتی برای دفاع از منافع خود انجام می‌دهیم؛ حال می‌تواند در زمینه دفاع از شهروندان آمریکایی در مقابل حملات ایران باشد، یا دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک برای اینکه  ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد.

این مقام آمریکایی در عین حال با تکرار مواضع یکجانبه و سیاست شکست خورده فشار حداکثری واشنگتن مدعی شد: این کاملاً در راستای منافع ماست. ما امیدواریم که دیپلماسی جواب دهد اما اگر نداد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بسیار روشن اعلام کرده که همه گزینه‌ها بر روی میز است. او مدعی شد: ما می‌توانیم بیش از یک کار را همزمان انجام دهیم. به ارزش‌هایمان پایبند باشیم، در مقابل اقدامات ایران در تهدید آمریکایی‌ها، یا بی‌ثبات کردنِ منطقه بایستیم، پیگیر یک راهکار دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی باشیم و برای آزادی سریع شهروندان آمریکایی که ناعادلانه در زندان هستند، تلاش کنیم. این یک رویکرد کل ‌گرایانه است و ما می‌توانیم همه را همزمان انجام دهیم. هدف ما دفاع و پیشبرد منافع و ارزش‌هایمان است و ما پیگیر این رویکرد هستیم.

این در حالی است که دولت جو بایدن از زمان آغاز حوادث ایران، با دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، آشکارا از ناآرامی‌ها حمایت و اعلام کرده است که تمرکزش بر مذاکرات وین نیست؛ مذاکراتی که در پی نقض عهد و خروج دولت دونالد ترامپ از این توافق بین‌المللی برای بازگشت دوباره آمریکا به آن در حال انجام بوده است.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی