شناسه خبر : 122139
تاریخ انتشار : 1401/10/02 18:16
ابعاد دیپلماسی فعال ایران در نشست بغداد 2

نورنیوز بررسی کرد؛

ابعاد دیپلماسی فعال ایران در نشست بغداد 2

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست تاکید داشته است که گفت وگو بین کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک به منظور برقراری صلح و ثبات یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: دومین دور نشست بغداد روز سه‌شنبه گذشته با مشارکت مسئولان بلندپایه ۱۲ کشور از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اردن برگزار شد.

در این نشست که به دعوت عبدالله دوم شاه اردن و با هماهنگی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق برگزار شد، سران و مقامات کشورهای ایران، مصر، عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت، عمان، ترکیه، همراه با دبیرکل سازمان همکاری خلیج فارس و اتحادیه کشورهای عربی، نمایندگان سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه حضور داشتند.

هدف این نشست حمایت از حاکمیت، امنیت و ثبات عراق و توسعه سازوکار‌های همکاری در این خصوص بود و از نکات مهم و اساسی آن می‌توان به حضور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در آن به عنوان یکی از محورهای همگرایی منطقه‌ای اشاره داشت.

غرب همواره به‌ویژه در ماه‌های اخیر با جوسازی‌های گسترده رسانه‌ای و حتی اقدام خلاف قانون برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، بر آن بوده تا ایران را کشوری منزوی و تنها مانده در جهان معرفی و از آن به عنوان الگویی شکست خورده از کشورهای مستقل ضد نظام سلطه یاد کند.

ایران با حضور در نشست اردن اما؛ در کنار ابطال ادعای مذکور، بار دیگر نقش و جایگاه ارزنده خود را در معادلات منطقه‌ای و جهانی به نمایش گذاشت و با ارائه ابتکار عمل‌ها و پیشنهادات عمل‌گرایانه و واقع‌بینانه برای حل بحران‌های منطقه بر ایفای نقش موثر خود تاکید کرد.

تهران همواره منطقه را ظرفی یکپارچه و به‌هم پیوسته دانسته که سرنوشتی مشترک را برای همه منطقه در پی دارد لذا برای رفع مشکلات، سوء تفاهم‌ها و حرکت در مسیر پیشرفت و ثباتی پایدار، گفت‌وگوهای همه‌جانبه میان کشورهای منطقه اصلی ضروری است.

در همین چارچوب نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست ضمن ابراز تاسف از عدم حضور سوریه تاکید کرد؛ گفت‌وگو بین کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک به منظور برقراری صلح و ثبات، یک گزینه نیست بلکه یک ضرورت است و باید از ظرفیت تمام نقش‌آفرینان واقعی در تحقق امنیت منطقه بهره برد.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر عدم پذیرش هرگونه تهدیدی از خاک عراق علیه کشورهای همسایه، بر لزوم کنار نهادن معیارهای دوگانه در تحقق امنیت در منطقه تاکید کردو گفت: «ما معتقدیم که امنیت خریدنی نیست و مقوله‌ای یکپارچه است، لذا نمی‌توان برای بی‌ثبات‌سازی یک کشور همه امکانات را بسیج کرد و همزمان برای ثبات کشوری دیگر بر ثبات‌سازی تاکید نمود.»

او با طرح اینکه امنیت با نگاه حذفی و تقابلی را غیر قابل تحقق می‌دانیم تاکید کرد: «امنیت گروهی و ثبات منطقه‌ای تنها به دست اعضای منطقه و با نگاه درونی محقق می‌شود.»

نکته مهم دیگر در نگاه منطقه‌محور ایران توجه به مسئله فلسطین است که بی‌توجهی به آن عملا تحقق صلح پایدار در منطقه را با ابهام مواجه کرده است.

بر اساس همین دیدگاه منطقی که مورد توجه بسیاری از دولت‌ها و به‌ویژه ملت‌های منطقه است و نمود آن را در حمایت‌های گسترده مردمی از فلسطین در جام جهانی قطر می‌توان مشاهده نمود؛ امیرعبداللهیان اظهار داشت: «راه‌حل سیاسی مسئله فلسطین را با توجه به اصل حق تعیین سرنوشت در برگزاری رفراندوم بین ساکنان اصیل فلسطین، اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین مادری فلسطین به پایتختی قدس شریف می‌دانیم.»

جایگاه ویژه و ظرفیت‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیا، اروپا و آفریقا با وجود گذرگاه‌های حمل و نقل زمینی و دریایی برای نقل و انتقال کالا و مسافر موضوع دیگری بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت.

وزیر خارجه کشورمان همچنین به مسئله ریزگردها به عنوان چالش منطقه‌ای که صرفا با همکاری مشترک و تعامل سازنده امکان مهار کردن آن میسر است اشاره نمود.

امیرعبداللهیان در حاشیه این نشست، با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق، شیخ سالم عبدالله الصباح و‌زیر خارجه کویت، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و همچنین  بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان و نیز عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار و گفت‌وگو کرد.

او همچنین با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها دیدار و گفت و گو داشت. 

دیدار امیر عبداللهیان با بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این پیام مهم را داشت که جمهوری اسلامی ایران در کنار تاکید بر حفظ حقوق و خطوط قرمزی که از ابتدای مذاکرات مطرح نموده بر اصل گفتگو برای رسیدن به توافق خوب و پایدار تاکید دارد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی