شناسه خبر : 122023
تاریخ انتشار : 1401/09/29 18:08
بلومبرگ از تشدید بحران انرژی خبر داد

با اجرای برنامه محدودیت بهای گاز روسیه؛

بلومبرگ از تشدید بحران انرژی خبر داد

بلومبرگ اعلام کرد که تعیین سقف برای بهای گاز بدن در نظر گرفتن محدودیت برای تقاضا، خطر کمبود در عرضه را به علت تحریک به افزایش مصرف، ایجاد می‌کند.

نورنیوز - گروه اقتصاد: شبکه اقتصادی بلومبرگ روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد که طرح اتحادیه اروپا برای تعیین سقف بر بهای گاز طبیعی روسیه موجب شدیدتر و وخیم‌تر شدن بحران انرژی هم زمان با آغاز دوره سرما و یخبندان در این قاره شود.

بلومبرگ افزود که تعیین سقف برای بهای گاز بدن در نظر گرفتن محدودیت برای تقاضا، خطر کمبود در عرضه را به علت تحریک به افزایش مصرف، ایجاد می‌کند.

اتحادیه اروپا با تعیین محدودیت بر بهای گاز طبیعی روسیه از ۱۵ فوریه سال آینده (۲۵ بهمن‌ماه) از طریق یک برنامه پیچیده با چند پیش‌نیاز موافقت کرد شامل اینکه بهای هر مگاوات ساعت بهای شاخص گاز به مدت دستکم سه روز کاری به بالای ۱۸۰ یورو (۱۹۱ دلار) و دستکم ۳۵ یورو بالاتر از بهای جهانی گاز طبیعی مایع، افزایش یابد.

بر اساس ارزیابی‌های بلومبرگ و داده‌های اس اند پی گلوبال کامودیتی اینسایتس؛ در صورت تصویب این برنامه در اوایل سال جاری، امکان فعال شدن این سقف نزدیک به ۴۰ روز در ماه‌های اوت و سپتامبر که بهای گاز به میزان بی‌سابقه‌ای اوج گرفته بود، وجود داشت.

این برنامه که هدف آن جلوگیری از نوسان‌های بسیار زیاد قیمتی در بازار گاز طبیعی اعلام شده است، در صورت فعال شدن به مدت دستکم ۲۰ روز کاری در همه مراکز معامله گاز اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته خواهد شد.

به گفته کادری سیمون کمیسیونر اتحادیه اروپا، نهادهای ناظر پیش از فوریه، اثرات این اقدام را بررسی خواهند کرد و در صورت فراتر رفتن زیان‌هایش از سودمندی‌هایش، امکان لغو آن وجود دارد.

تحلیلگران گروه گولدمن ساچ گفته‌اند: بسیاری از عرضه‌کنندگان هشدار داده‌اند که در صورت فراتر رفتن بهای این کالا از سطح سقف اروپا، ممکن است محموله‌های ال ان جی به سوی آسیا سرازیر شوند و بدون تعیین سقف برای تقاضا، با تشویق به افزایش مصرف، امکان وخیم‌تر شدن کمبود عرضه گاز را در اروپا ایجاد می‌کند.

اروپا در پی آغاز جنگ اوکراین نزدیک به یک تریلیون دلار از هزینه‌های فزاینده انرژی زیان‌دیده است. اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده که این بحران تا سال آینده (۲۰۲۳) ادامه یابد و تأثیر تثبیت بهای بالای انرژی، مشکلات صنایع و خانوارها را تداوم بخشد.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی