شناسه خبر : 121967
تاریخ انتشار : 1401/09/28 20:27
آلمان در یک قدمی کمبود گاز در سال جدید میلادی

آلمان در یک قدمی کمبود گاز در سال جدید میلادی

رئیس آژانس انرژی شبکه آلمان در اظهاراتی نسبت به احتمال مواجه این کشور با کمبود گاز در ماه‌های نخست سال جدید میلادی هشدار داد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: کلاوس مولر در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «زود دویچه تسایتونگ»، افزود: شاید در یکی دو هفته آینده نیازی به اعلام وضعیت هشدار نباشد اما محدودیت‌های فعلی مصرف انرژی به احتمال زیاد برای تامین نیاز در ماه‌های نخست ۲۰۲۳، کافی نیست.

به گفته مولر، آلمانی‌ها در حال حاضر ۵ درصد مصرف خود را در مقایسه با سال گذشته کاهش داده‌اند، اما به اعتقاد او با ادامه این روند، این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ (دی/ بهمن/ نیمه نخست اسفند) با کمبود گاز مواجه خواهد شد.

رئیس آژانس انرژی شبکه آلمان تاکید کرد: به منظور جلوگیری از وقوع چنین شرایطی باید خانوارها و کسب‌وکارها در ماه‌های آتی مصرف خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

این گزارش می‌افزاید: اگرچه آلمان هفته گذشته توانست ذخیره‌ گاز خود را به ۹۰ درصد ظرفیت برساند، اما کارشناسان همچنان نسبت به احتمال نیاز به سهمیه بندی گاز و قطعی برق در ماه‌های سرد زمستان هشدار می‌دهند.

این درحالی است که تاسیسات ذخیره گاز آلمان نیز باید به طور مداوم و به منظور حفظ فشار در خطوط انتقال، جریان تامین گاز را حفظ کنند.

نگرانی‌ها از احتمال کمبود گاز در ماه‌های آتی برای آلمان در حالی مطرح می‌شود که «پیتر سیارتو» وزیرخارجه و تجارت مجارستان بر این باور است که وزیران انرژی اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه (امروز) خود بعد از مدتها انتظار، درباره تعیین سقف قیمت برای گاز توافق خواهند کرد.

بوداپست پیشتر نیز علیه تعیین سقف قیمت گاز موضع گیری کرده و هشدار داده بود که تعیین سقف قیمت برای گاز طبیعی عرضه سوخت در بازار را کاهش و باعث افزایش دوباره قیمت ها می شود. بعلاوه مصرف کنندگان برای تامین بهای انرژی، متحمل هزینه بیشتری خواهند شد.

در این میان، روسیه نیز هشدار داده است به کشورهایی که سقف قیمت اعمال کرده‌اند، نفت نمی‌فروشد و چنین اقدامی تنها بحران جاری در بازارهای جهانی انرژی را عمیق‌تر می‌کند.

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، به دلیل جنگ اوکراین و تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو از جمله تحریم نفت و گاز روسیه، مانند بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی با بحران شدید انرژی مواجه است.

بنابر این گزارش، از زمان وقوع انفجار در خطوط لوله انتقال نورد استریم در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر)، واردات گاز آلمان از روسیه متوقف شده است. برلین در تلاش است که با خرید گاز از نروژ و افزایش واردات از طریق خطوط لوله از بلژیک و هلند، منابع تامین گاز طبیعی خود را تنوع بخشد.

گفتنی است تا ۱۰ ماه پیش و قبل از آغاز جنگ در اوکراین، روسیه نزدیک به ۵۵ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز آلمان را تامین می‌کرد.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی