شناسه خبر : 121958
تاریخ انتشار : 1401/09/28 17:23
قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت افزایش یافت

قیمت نفت با امید به تقاضای چین و پر کردن ذخایر استراتژیک ایالات متحده افزایش یافت.

نورنیوز - گروه اقتصاد: روز دوشنبه قیمت نفت افزایش داشته و از افت شدید قبل بهبود یافت در حالی که بازار‌ها به بهبود تقاضا در نتیجه بازگشایی اقتصاد چین امید داشتند، در حالی که تعهد دولت بایدن برای شروع دوباره پر کردن ذخایر استراتژیک خود نیز چشم‌انداز قیمت‌ها را روشن کرد.

بازار‌های نفت خام پررونق بودند در حالی که چندین مقام چینی از جمله رئیس‌جمهور شی جین پینگ، قول دادند که پس از یک سال قرنطینه کرونا که دومین اقتصاد بزرگ جهان را تحت تأثیر قرار داده، رشد اقتصادی را تقویت کنند. اکنون این کشور کاهش اقدام‌های ضد کووید را آغاز کرده و معیار‌های اخیر حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی نشان داد که تقاضای سوخت در حال افزایش است.

اما چین هم با افزایش شدید موارد ابتلای کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند که تحلیل گران هشدار دادند که می‌تواند با وجود سیگنال‌های متناقض در مورد بازگشایی اقتصادی، نوسان‌های بازار‌ها را تحریک کند.

معاملات آتی نفت برنت با ۱ درصد افزایش به ۸۰.۰۴ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۱.۳ درصد افزایش به ۷۵.۴۴ دلار در هر بشکه در ساعت ۶:۰۷ صبح به وقت تهران، رسید. هر دو قرارداد هم نزدیک به پایین‌ترین سطح یک ساله خود معامله شده و اخیراً به دلیل ترس از رکود بالقوه در سال ۲۰۲۳ کاهش شدیدی را ثبت کردند.

اما تعهد دولت ایالات‌متحده مبنی بر اینکه از ماه فوریه شروع به پر کردن ذخایر استراتژیک نفت خود (SPR) خواهد کرد نیز به عنوان سیگنال خرید بازار‌ها عمل کرد. دولت بایدن روز جمعه گفت که در ابتدا ۳ میلیون بشکه نفت خریداری خواهد کرد و در عین حال نفت خام با قیمت ثابت نیز می‌خرد.

دولت ایالات‌متحده در تلاش برای محدود کردن افزایش قیمت سوخت در سال جاری، از ذخایر استراتژیک نفت خود استفاده کرد و آن را به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به ۴۰ سال اخیر رساند. دولت بایدن هم نشان داده که زمانی که قیمت نفت خام در سطوح پایین‌تر معامله شود، دوباره پر کردن ذخایر را آغاز خواهد کرد.

زلزله در غرب تگزاس، بزرگ‌ترین منطقه تولیدکننده نفت این کشور، هم نگرانی از کاهش عرضه نفت خام آمریکا را افزایش داد که به نفع قیمت‌ها بود. پیش‌بینی‌های زمستان سردتر از حد انتظار نیز نشان داد که قیمت نفت خام می‌تواند با تقاضای بیشتر برای نفت گرمایشی در کوتاه‌مدت حمایت شود.

با این حال، قیمت‌های نفت خام امسال تقریباً ثابت بود، در حالی که بازار‌ها نگران بودند که افزایش نرخ‌های بهره و تورم بالا منجر به رکود بالقوه در سال ۲۰۲۳ شود. موجی از سیگنال‌های جنگ‌طلبانه از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ، بازار‌های نفت خام را در هفته گذشته تحت تأثیر قرار داد و فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا اعلام کردند که نرخ‌های بهره در کوتاه‌مدت افزایش خواهند یافت. داده‌های اقتصادی چین هم نشان داد که این کشور راه طولانی تا بهبود اقتصادی دارد که می‌تواند نشان‌دهنده بهبود ناگهانی تقاضا باشد.


ایبنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی