شناسه خبر : 121924
تاریخ انتشار : 1401/09/27 18:44
تأکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، انرژی و کشاورزی ایران و نیکاراگوئه

در دیدار وزیر خارجه نیکاراگوئه با رئیس مجلس مطرح شد؛

تأکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، انرژی و کشاورزی ایران و نیکاراگوئه

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط ایران و نیکاراگوئه ارتباطی پایدار و مستحکم است و در شرایط تحریم باید همکاری‌های اقتصادی، انرژی و کشاورزی که از ظرفیت‌های خوب دو کشور است توسعه پیدا کند.

نورنیوز - گروه سیاست: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار عصر امروز دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوئه، ضمن تشکر از مواضع نیکاراگوئه از کشورمان در سطح بین‌المللی تاکید کرد: باید مقدمات همکاری‌های بیشتر دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، انرژی و فناوری را فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتباط بین کشور‌ها خصوصاً تبادلات دوجانبه برای منافع دو کشور و ملت دارای اهمیت است اضافه کرد: این موضوع برای ایران و نیکاراگوئه ویژه‌تر است، زیرا هر دو ضد امپریالیسم و ضد آمریکا هستیم و در حال حاضر هر دو کشور مورد تحریم ظالمانه آمریکا قرار دارند و این موضوع زمینه مشترک برای همکاری‌هایی است که منافع ملی هر دو کشور را تأمین کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها منافع خود را می‌خواهند و با هرکشوری که در مقابل آن‌ها بایستد از اهرم تحریم استفاده و همیشه تلاش می‌کنند تا در امور داخلی کشور‌های انقلابی دخالت کنند.

قالیباف اظهار کرد: در روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی که با روز‌های پیروزی انقلاب در نیکاراگوئه همزمان بود با شخصیت آقای اورتگا آشنا شدم، آن روز‌ها برای ما حساس بود و نیرو‌های انقلابی همه کشور‌هایی که در مقابل آمریکا بودند را رصد می‌کردیم و به این دلیل است که امروز ارتباط ما فراتر از یک ارتباط سیاسی، تجاری و اقتصادی و یک ارتباط اندیشه‌ای برای مقابله با ظلم است.

رئیس قوه مقننه افزود: در نشستی با وزیر نیرو جمهوری اسلامی که رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی کشور‌های ایران و نیکاراگوئه است تأکید کردم تا در اسرع وقت این کمیسیون تشکیل شود، ضمن اینکه آقای رحیمی جهان آبادی نیز به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور به دنبال ارتباط و همراهی بیشتر در این زمینه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ارتباط ایران و نیکاراگوئه ارتباطی پایدار و مستحکم است و در شرایط تحریم باید همکاری‌های اقتصادی، انرژی و کشاورزی که از ظرفیت‌های خوب دو کشور است توسعه پیدا کند.

وزیر امورخارجه کشور نیکاراگوئه نیز در این نشست ضمن تقدیم سلام مقامات کشورش به رئیس مجلس شورای اسلامی و دعوت رئیس مجلس نیکاراگوئه از قالیباف برای حضور در این کشور، گفت: حضور من در ایران به معنای ادامه تلاش‌ها برای تقویت روابط دو کشور و تداوم حمایت‌های متقابلی است که تاکنون در مجامع بین المللی در مقابل دشمنان مشترک وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های متقابل و همبستگی که در جهت مواضع عزتمندانه برای دفاع از زندگی و ایده آل‌های ملت‌های خود داریم دارای اهمیت است، ادامه داد: مجددا قصد دارم موضع کشورم را در همبستگی با دولت و ملت ایران ابراز کنم، این همبستگی و همکاری متقابل از گذشته دور در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ وجود داشت که در نهایت به پیروزی انقلاب ایران و نیکاراگوئه منجر شد.

دنیس مونکادا تأکید کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اهمیت بسیار زیادی دارد و در حال مهیا کردن شرایط برای تشکیل این کمیسیون هستیم، زیرا جهش در روابط را به همراه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه تصریح کرد: چارچوب همکاری مفهومی و حقوقی گسترده و متنوعی بین دو کشور داریم و در سال گذشته ۱۴ توافقنامه مشترک امضا شده است و به دنبال آن هستیم که این توافقنامه‌ها اجرایی شود و یکی از همکاری‌های بین دو کشور اهدای واکسن کوو ایران به نیکاراگوئه بود.

دنیس مونکادا با بیان اینکه در دوران مبارزه با امپریالیسم با پیروزی‌های خود به یکدیگر بازخورد متقابلی می‌دادیم تصریح کرد: مبارزه با امپریالیسم چارچوب تاریخی، فکری، سیاسی و برادرانه‌ای است که اساس روابط ما را شکل داده و حفظ می‌کند و از این طریق به دنبال بهترین‌ها برای ملت‌های‌مان و دفاع در مقابل مهاجمان هستیم و البته می‌دانیم که این فرآیند طولانی است، اما باید مقاومت کنیم تا به پیروزی برسیم.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی