شناسه خبر : 121901
تاریخ انتشار : 1401/09/27 13:45
تبدیل ارز صادراتی روبل در بازار متشکل نزدیک به نرخ بازار آزاد

تبدیل ارز صادراتی روبل در بازار متشکل نزدیک به نرخ بازار آزاد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: با پیگیری‌های انجام شده، امکان تبدیل ارز صادراتی روبل در بازار متشکل ارزی معادل نرخ مناسب نزدیک به بازار آزاد و موردنظر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان که زمینه تسویه ارزی صادرکنندگان و دریافت ریال با نرخ مناسب فراهم شد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: با پیگیری‌های انجام شده، امکان تبدیل ارز صادراتی روبل در بازار متشکل ارزی معادل نرخ مناسب نزدیک به بازار آزاد و موردنظر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان که زمینه تسویه ارزی صادرکنندگان و دریافت ریال با نرخ مناسب فراهم شد.

تیزهوش تابان در این باره اظهار کرد: با پیگیری اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه به ویژه با پیگیری‌های «روشنعلی یکتا» عضو هیات رییسه این اتاق، کمک سازمان توسعه تجارت و با حمایت بانک مرکزی در خصوص استفاده از ساز و کار بازار متشکل ارزی، «روبل» در جهت کاهش خسارت‌های تبدیل ارز بازرگانان و صادرکنندگان دنبال کرده است.

او با اشاره به نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ۲۳ آذرماه در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، افزود: برای پیگیری احقاق حقوق تجار منطقه اوراسیا با منشأ ارزی روبل که همواره مورد دغدغه این بخش بود، در این نشست همانند همیشه به‌درستی روی فروش ارز صادراتی فعالان، (اتاق مشترک) پافشاری داشته و هیچ مکانیزم دیگری را نپذیرفته بود که ۲۴ آذرماه نتیجه مثبت آن به بار نشست.

تیزهوش تاکید کرد: در این رابطه به اطلاع صادرکنندگان و فعالان اقتصادی می‌رساند، از سازمان توسعه تجارت اطلاع دادند تا آن دسته از فعالان اقتصادی که ارز صادراتی روبل دارند می‌توانند در بازار متشکل ارزی (ارز روبل) ارائه داده و معادل نرخ بسیار مناسب (نزدیک به روز بازار) دریافت کنند؛ بنابراین صادرکنندگان ضمن تسویه بدهی ارز صادراتی، ریال دریافت خواهند کرد.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تبدیل ارز (روبل/ ریال) اگرچه در سال جاری توسط بانک مرکزی و از طریق میر بیزینس بانک روسیه فراهم شد؛ اما فاصله ارز نیمایی با بازار آزاد عملاً موجب کاهش قدرت ریسک‌پذیری فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی بود.

وی ادامه داد:در این رابطه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه همواره پیشنهاداتی را در برای برون‌رفت از این چالش به دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور ارائه داده است؛ لذا با این اتفاق مهم شاهد فعالیت و انگیزه بیشتری از سوی صادرکنندگان در مهم‌ترین بازار هدف صادراتی کشور در فدراسیون روسیه خواهیم بود.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی