شناسه خبر : 120855
تاریخ انتشار : 1401/09/26 18:16
مشت آهنین؛ اولین واکنش دولت اردن به اعتراضات خونین

نورنیوز بررسی کرد؛

مشت آهنین؛ اولین واکنش دولت اردن به اعتراضات خونین

پادشاه اردن در مراسم ختم افسر پلیسی که در اعتراضات اخیر کشته شده، ترجیح داد که مشت آهنین حکومت را به معترضین نشان دهد و با صراحت اعلام کرد که دولت با معترضینی که دست به اسلحه ببرند و به اموال عمومی دست درازی کند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در روزهای پایانی هفته گذشته چندین استان در جنوب اردن شاهد اعتراضات مردمی گسترده بود.

گرچه با سانسور شدید اعمال شده بر رسانه‌های گروهی و برخورد جدی با فعالان فضای مجازی اخبار زیادی از اعتراضات جاری در این کشور منتشر نشده لیکن کشته شدن جانشین رییس پلیس یکی از استان‌های درگیر در اعتراضات نشان می‌دهد که ابعاد خشونت در این وقایع بالا بوده است.

این اعتراضات که روز چهارشنبه گذشته و به‌دنبال افزایش مجدد قیمت سوخت از سوی دولت با اعتصاب رانندگان شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای در این کشور آغاز شد در ادامه با همراهی دیگر مشاغل ادامه پیدا کرد و به سرعت با پیوندخوردن با اجتماعات گروه‌های مختلف مردم تبدیل به تظاهرات خیابانی شد.

دولت اردن در سال جاری میلادی طی چند نوبت قیمت سوخت را افزایش داده که این موضوع موجب بالا رفتن سرسام‌آور قیمت کالا و خدمات عمومی در این کشور شده است.

پس از وقوع جنگ اوکراین و شکل‌گیری بحران بین‌المللی در حوزه غذا و انرژی بسیاری از کشورهایی که وابستگی مستقیم به واردات انرژی دارند با مشکلات اقتصادی بی‌سابقه روبرو شده‌اند.

افزایش سرسام‌آور قیمت سوخت و انرژی برای کشوری چون اردن که بیش از ۸۵ درصد از کالاهای مصرفی خود را وارد می‌کند و درآمد اصلی مردم آن از طریق ترانزیت کالا یا گردشگری خارجی تامین می‌شود بسیار شکننده است.

با توجه به تداوم بحران انرژی و در پیش بودن زمستان که حتی کشورهای اروپایی را نیز با بحران بی‌سابقه افزایش قیمت‌ها و اعتراضات گسترده مردمی مواجه نموده، تداوم تظاهرات و اعتصاب گروه‌های صنفی مختلف در اردن نیز دور از انتظار نیست.

واکنش بسیار تند عبدالله دوم، پادشاه اردن نسبت به اعتراضات چند روز گذشته در این کشور نشان می‌دهد که هیئت حاکمه نیز نسبت به تداوم اعتراضات بسیار نگران است.

پادشاه اردن در مراسم ختم جانشین رییس پلیس یکی از استان‌های جنوبی درگیر در اعتراضات که در جریان ناآرامی‎ها اخیر به دست معترضین کشته شده ترجیح داد که ‌مشت آهنین دولت را به معترضین نشان دهد و با صراحت اعلام کرد که دولت با معترضینی که دست به اسلحه ببرند و به اموال عمومی دست درازی کند با قاطعیت برخورد خواهد کرد و توهین و حمله به نیروهای امنیتی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

بهای سوخت به ویژه گازوئیل که عموماً توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌ها استفاده می‌شود و نیز نفت سفید که سوخت اصلی گرمایش در اردن است طی سال جاری تقریباً دو برابر شده و برای کشوری که دارای اقتصادی کوچک و غیر مولد و وابسته به کمک و سرمایه‌گذاری خارجی است امکان مدیریت وضعیت ایجاد شده بسیار مشکل است.

بعید به نظر می‌رسد که متحدین غربی و عربی این کشور که همگی به نوعی از بحران اخیر انرژی متاثر شده‌اند بتوانند یا بخواهند کمک قابل توجهی به این کشور برای عبور از بحران‌ نمایند.

طی روزهای آینده مشخص خواهد شد کشوری که در جریان اعتراضات بیداری اسلامی نیز درگیر خشونت نشد، اکنون می‌تواند بر اعتراضاتی که شروع آن با درگیری‌های خونین همراه بوده فائق آید یا باید خود را آماده رویارویی با تبعات سیاسی ناشی از واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی این کشور نماید.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی