شناسه خبر : 120801
تاریخ انتشار : 1401/09/25 21:24
رئیس‌جمهور: رفع تنش‌ آبی استان‌ها در برنامه‌های دولت است

در نشست خبری پایان دومین سفر استانی به خراسان جنوبی؛

رئیس‌جمهور: رفع تنش‌ آبی استان‌ها در برنامه‌های دولت است

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رفع تنش آبی در استان‌ها در دستور کار دولت است، گفت: مقدمات احداث راه‌آهن در خراسان جنوبی انجام شده است که باید 270 کیلومتر به شبکه ریلی متصل شود.

نورنیوز - گروه سیاست: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در نشست خبری پایان دومین سفر استانی دولت مردمی به استان خراسان جنوبی با بیان اینکه در دور اول سفر ضرورت‌هایی با توجه به برخی عقب‌ماندگی‌ها به‌صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت، اظهار داشت: خوشبختانه اعتبارات تخصیص یافته در اولین سفر دولت به خراسان جنوبی با همت مدیران و جوانان سخت‌کوش استان مورد پیگیری قرار گرفت.

رئیس‌جمهور افزود: از مجموع ۵ هزار میلیارد تسهیلات تخصیصی که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد آن برای کار‌های عمرانی و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد هم برای تسهیلات بود، هر دو پرداخت شد؛ یعنی کار‌ها به میزان بایسته پیش رفته، اما باید بر سرعت کار افزود تا مصوبات دور اول به نتیجه قطعی برسند.

آیت‌الله رئیسی افزود: دور دوم سفر‌های استانی هم تکمیل کار‌های قبلی است و هم کار‌هایی که جدیداً باید مورد تأکید قرار گیرد و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

رئیس‌جمهور راه‌های مواصلاتی ریلی را از ضرورت‌های استان و از وعده‌های دور اول سفر استانی به خراسان جنوبی دانست و گفت: راه‌آهن از ضرورت‌های استان است و تقریباً ۲۷۰ کیلومتر باید خط آهن احداث شود که اعتبارات و پیمانکار آن مشخص و کار آغاز شده است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه با وجود جوانان سخت‌کوش خراسانی کار شدنی است، گفت: جوانان پُرکار در بخش‌های مختلف استان کار مهم آب رسانی را انجام می‌دهند و وعده دادند که هر چه سریع‌تر این موضوع را حل کنند که از بسیج و سپاه و دیگر دست‌اندرکاران این پروژه تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تمام اقدامات مقدماتی برای احداث راه‌آهن انجام شده، تصریح کرد: این موضوع را در حضور اصحاب رسانه مطرح می‌کنم که بهترین ناظران هستند و استاندار هم جزئیات آن را توضیح خواهد داد تا هم رسانه‌ای‌ها و هم مردم بدانند که این کار انجام شده است.

آیت‌الله رئیسی موضوع مهم دیگر برای مردم خراسان جنوبی را مسئله آب و آب‌رسانی عنوان کرد و گفت: دولت از مسئله آب غفلت نکرده و موضوع را در دستور کار دارد و به‌صورت کلان دنبال می‌کند و هم استانداران و هم دولت روند و پیشرفت کار را به مردم گزارش می‌دهند.

رئیس‌جمهور موضوع تنش آبی را در کنار کرونا و بحث جان و نان و معیشت مردم از مهم‌ترین مسائل کشور دانست که دولت آن‌ها را با جدیت پیگیری می‌کند.

آیت‌الله رئیسی گفت: تنش‌های آبی در استان‌های مختلف وجود دارد، اما با همه مشکلات معتقدیم با همکاری مردم و دولت می‌توان این موضوع را حل کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با مدیریت درست و همراهی مردم می‌توان کار‌ها را پیش ‌برد، تصریح کرد: از همکاری مردم اصلاً نگران نیستیم و هر جا دولت در میدان بوده و مردم را به همکاری طلبیده، آن‌ها در جای‌جای کشور به‌خوبی همکاری کرده‌اند.

رئیسی اعتماد مردم به دولت را سرمایه‌ای بزرگ برای کارگزاران دولتی دانست و گفت: مردم از پیگیری دولت برای سامان دادن به امور آگاه هستند و بنای ما این است که با مردم درباره روند کارها، اعتبارات و مشکلات سخن بگوییم و با ارائه اطلاعات دقیق آن‌ها را در جریان پیشرفت کار‌ها قرار دهیم.

رئیس‌جمهور بر همین اساس به مردم خراسان جنوبی اطمینان داد که دولت همه عزم و اراده و تلاش خود را برای حل مشکلاتشان به کار می‌گیرد و آن‌ها را هم در جریان امور قرار می‌دهد.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به پرسش خبرنگار در خصوص تنش‌های آبی و خالی شدن بخش‌هایی از استان خراسان جنوبی به دلیل این معضل گفت: پیش از سفر به روستای "لانو" از طرح‌های آب‌رسانی منطقه بازدید کردم و کار با جدیت از سوی مسئولان و جوانان پُرکار و صمیمی در حال پیگیری است.

رئیس‌جمهور افزود: آنچه دولت را رنج می‌دهد بی‌آبی مردم این مناطق است که اعتبارات لازم برای کاهش این مشکل تأمین شده و کار با جدیت دولت و انگیزه نیرو‌های آب‌رسان با سرعت پیش می‌رود و در زمان کوتاهی شاهد آب‌رسانی به این مناطق خواهیم بود. پیش از این هم استاندار به این پروژه سرکشی کرده بود.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه اکنون زمان کار است، ادامه داد: مردم باید ببینند که مسئولان در حال انجام خدمت هستند و کار آب‌رسانی هم کاری مقطعی و گذرا نیست و ماندگار خواهد بود.

رئیس‌جمهور پیام جدی این تلاش را دعوت مردم به ماندن در روستا‌ها دانست و تصریح کرد: روستاییان عزیز بدانند که دولت به آن‌ها توجه ویژه دارد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان نهبندان، هدف این سفر‌ها را جلب توجه دادن مسئولان به مشکلات این منطقه عنوان کرد و گفت: روستا نباید خالی از سکنه بماند و روستاییان فهیم خودشان انگیزه ماندن و حل مشکلات را دارند که ما باید کمک کنیم مشکلات آن‌ها رفع شود و دولت هم مصمم به آب‌رسانی روستا‌ها به کمک قرارگاه‌های آب‌رسانی است

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه در استان خراسان جنوبی گفت: در جلسه مفصل شب گذشته با فعالان اقتصادی که علاوه بر وزرا، روسای بانک‌ها و مسئولان استان حضور داشتند، استاندار گزارشی از مشکلات، نیاز‌ها و ظرفیت‌های استان در زمینه‌های سرمایه‌گذاری ارائه کرد و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان هم نظراتشان را بیان کردند.

رئیسی یکی از مشکلات این حوزه را بی‌اطلاعی سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های استان دانست و گفت: سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌ها به‌خوبی اطلاع ندارند که این مشکل در بعضی از کشور‌های همسایه هم وجود داشت و آن‌ها اعلام می‌کردند ما از ظرفیت‌های ایران اطلاعی نداریم.

رئیس‌جمهور تأسیس ۶ دفتر تجاری در کشور‌های منطقه در مدت زمانی کوتاه را از راهکار‌های دولت برای رفع این معضل دانست و گفت: تجربه تأسیس این دفاتر باید تکرار شود و در جلسه دیشب هم زمینه‌ها و ظرفیت‌های فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اعلام شد و مدیران بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اعلام کردند که می‌توانند از کار پشتیبانی کنند.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در نشست با سرمایه‌گذاران، مشکلات آن‌ها در حوزه‌های مختلف به وزرا منتقل شد تا هم موانع حقوقی بررسی و هم ناهماهنگی‌های موجود در دستگاه‌های مختلف بررسی و رفع شود و برخی نیز در همان جلسه برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکلات هر بخشی به مسئول مربوطه واگذار شد، گفت: وزیر اقتصاد و دارایی مسئولیت پیدا کرد مسائلی که در حوزه گمرکات و مالیات وجود دارد دنبال کند و در ارتباط با بخش‌های معادن حق مالکانه دولت و عوارض هم وزیر صمت مامور شد که این کار را به‌صورت جدی دنبال کند و دیگر وزرا هم مسئولیت حوزه‌های خود را برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاری و کارآفرینی به عهده گرفتند.

رئیسی تصریح کرد: ما باور داریم که اگر دولت موانع را از پیش پای سرمایه‌گذار بردارد،  خود کارآفرین و سرمایه‌گذار این انگیزه را برای به سامان رساندن کار دارد و به مسئولین دولتی توصیه کردم همه موانع حقوقی و ناهماهنگی‌های موجود را از پیش پای کارآفرینان بردارند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه زمینه‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی فراهم است، گفت: استان خراسان جنوبی به‌رغم اینکه مرز مشترک با کشور‌های هم‌جوار دارد و مرزبانی می‌کند، ولی آمار بسیار کمی در زمینه ناهنجاری‌های اجتماعی و جرم و جنایت را داراست.

آیت‌الله رئیسی دلیل پایین بودن این آمار را ارتباط مردم فهیم خراسان جنوبی با فرهنگ اصیل و تدین آن‌ها دانست.

رئیس‌جمهور درباره پیشنهاد الگوسازی از فرمان ۱۰ ماده‌ای شهید قاسم سلیمانی به مدیران که در سفری به استان ارائه شده بود، گفت: شهید سلیمانی می‌تواند الگوی جهادی برای همه مدیران ما باشد؛ چرا که خود ایشان عامل به همان منشور اخلاقی بود که ارائه کرده بود.

آیت‌الله رئیسی افزود: ویژگی شهید سلیمانی این بود که آنچه در این منشور و در سخن اعلام می‌کرد، خود به آن‌ها عمل می‌کرد و این الگوی روشن پیش‌روی ما قرار دارد تا بدانیم با مدیریت جهادی خیلی از موانع را می‌توان از پیشِ رو برداشت.

رئیس‌جمهور در پایان تصریح کرد: مردم خراسان جنوبی مردمانی متدین، انقلابی، با بصیرت و با صفا هستند و حضور و استقبال آن‌ها، برای من و همکارانم مسئولیت آفرین بوده و این پیام را دارد که مردم پای انقلاب، نظام و دولت هستند و وظیفه ما خدمت به این مردم است که امیدوارم شرمنده آن‌ها و خون مطهر شهدا نشویم.


پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی