شناسه خبر : 120745
تاریخ انتشار : 1401/09/24 14:06
افزایش 32 درصدی مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی

افزایش 32 درصدی مانده سپرده‌ها در شبکه بانکی

بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده34699.3هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه وبویر احمد است

نورنیوز - گروه اقتصاد: مانده کل سپرده‌ها در پایان آبان ماه سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۶۵۳۱۷.۰ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۵۸۴۰.۰ هزار میلیارد ریال (۳۲ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۰۰۰۵.۷ هزار میلیارد ریال (۱۸.۱ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

براساس گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۴۶۹۹.۳ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۸۰.۹ هزار میلیارد ریال است.

همچنین مانده کل تسهیلات بالغ بر ۴۸۳۲۶.۸ هزار میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۲۱۶۶.۳ هزار میلیارد ریال (۳۳.۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۶۹۰۷.۶ هزار میلیارد ریال (۱۶.۷ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۸۵۴۶.۷ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۸۵.۱ هزار میلیارد ریال است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۲.۴ درصد است که در پایان این ماه نسبت به مقطع مشابه سال قبل  ۱.۳ واحد درصد افزایش و نسبت به پایان سال قبل ۰.۹ درصد کاهش یافته است و نسبت  مذکور در استان تهران ۹۰.۶ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۵.۴ درصد است.

یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آن‌ها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.


بانک مرکزی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی