شناسه خبر : 120728
تاریخ انتشار : 1401/09/24 11:10
تاکید غریب آبادی بر رعایت حقوق متهمین و محکومین

در دیدار با آیت الله جوادی آملی مطرح شد؛

تاکید غریب آبادی بر رعایت حقوق متهمین و محکومین

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بر رعایت حقوق متهمین و محکومین تاکید کرد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: «کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سفری یک روزه به استان قم با آیت الله العظمی جوادی آملی، مرجع عالیقدر تقلید و آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کرد. همچنین، نشست هم اندیشی با شورای قضایی استان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز با حضور دبیر ستاد حقوق بشر برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی دردیدار دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه مردم ایران مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستند و عظمت ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود، افزودند: یک نمونه از بزرگی و جلال و شکوه ملت بزرگ ایران، این بود که حتی پس از پذیرش قطعنامه، صدام عملیات مرصاد را علیه ایران انجام داد، اما پس از حمله صدام به کویت که همه کشورها علیه عراق شدند به ما هم گفتند شما در ۸ سال جنگ خود خیلی آسیب از صدام دیده اید، شما نیز از شرق چند گلوله ای به آنها بزنید، اما ملت ایران این کار را انجام نداد، در حالی که این مطلب را هیچ کس به ملت نگفته بود که این کار را نکنید، بلکه بزرگی و عظمت ملت ایران در اینجا نشان داده شد. 

وی افزود: هیچ حقی را نباید از مردم کم گذاشت، خداوند در قرآن می فرماید ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ ما نه کلمه ای از شیء جامع تر داریم و نه کلمه ای از اشیاء که جمع شیء است کامل تر داریم. فرمود هیچ چیزی از مردم را کم نگذارید، با هر کسی تعهد کردید با هر کسی معامله یا تجارتی کردید، با هر کسی قول دادید و پیمانی بستید، کم نگذارید؛ اگر می خواهید سخنرانی کنید بدون مطالعه نروید، اگر معلم کلاس دانشگاه یا حوزه هستید بدون مطالعه نروید، یعنی هر چه که حق دیگران است باید کاملاً ادا بشود.

جوادی آملی درباره شناخت حقوق بشر نیز بیان داشتند: ما باید اول انسان را بشناسیم تا حقوقش را بشناسیم، یکی از پربرکت ترین دامنه های حقوق بشر این است که آیا بشر با مردن می پوسد یا از پوست به در می آید؟ ما خیال می کنیم مرگ پوسیدن است، در حالی که مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، روح بعد از مردن ثابت است نه ساکن، ماییم که هستیم که هستیم که هستیم! 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: حدیثی از امام صادق (علیه السلام) هست که حضرت می فرماید: اگر انسان سوار یک مرکوبی شد، بداند این حیوان چندین حق بر راکب دارد، اول اینکه اگر به آب رسید به عجله نگذرد، شاید تشنه باشد؛ اگر به علف زار رسید به سرعت نگذرد شاید گرسنه باشد؛ اگر حیوان تند نرفت و راکب خواست تازیانه بزند، آن تازیانه را به پهلوی حیوان بزند، نه به صورت او؛ این دینی که برای حیوان آبرو قائل است، آیا برای بشر حرمت قائل نیست؟! آیا این دین بوسیدنی نیست؟

غریب آبادی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اولویت‌های ستاد حقوق بشر در داخل و خارج از کشور، گفت: حمایت و ارتقاء حقوق مردم در حوزه‌های مختلف، از اولویت‌های ستاد حقوق بشر در حوزه داخلی است.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی