شناسه خبر : 120624
تاریخ انتشار : 1401/09/22 11:36
قالیباف: یکی از سیاست‌های اصلی جوانی جمعیت است

قالیباف: یکی از سیاست‌های اصلی جوانی جمعیت است

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هم دولت که در حال تنظیم برنامه هفتم و بودجه 1402 است و هم ما در مجلس باید بدانیم که یکی از سیاست‌های اصلی ما حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

نورنیوز - گروه سیاست: «محمدباقر قالیباف» در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش مشترک کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در صحن مجلس طی اظهاراتی گفت: با توجه به اینکه یک عقب ماندگی جدی در موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده داریم اما در یک سال گذشته دولت و مجلس تلاش کردند و قانون به تصویب رسیده و طی این یک سال گام‌های قابل توجه و خوبی به ویژه از سوی وزارت بهداشت برداشته شده است.

قالیباف با تأکید بر اینکه در زمینه جبران این عقب‌ماندگی نیازمند یک تلاش مضاعف هستیم، ادامه داد: دوستان ما در دولت به‌ویژه معاون پارلمانی دولت دقت کنند که بخشی آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که باید تصویب شوند، پس از گذشت بیش از یک سال هنوز تصویب نشده و این عقب ماندگی حتماً دچار اشکال است. همچنین این قانون امسال یک ردیف بودجه (بند ب تبصره ۱۷) داشته است اما عملاً تا الان در زمینه تخصیص اعتبارات اتفاقی نیفتاده که این زیبنده نیست چراکه موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در اولویت بوده است.

رئیس مجلس با اشاره به جزئیات قانون جوانی جمعیت اظهار کرد: است قانون دارای ۴ بخش ستادی، پژوهشی، آموزشی و تبلیغی، مسائل پزشکی و بهداشتی و سلامت و مسائل تشویقی و حمایتی است و اینها شاخص‌هایی هستند که در رسیدگی‌ها و نظارت‌های بعدی ما مورد نظر است.

قالیباف با بیان اینکه «الآن اقدامات خوبی در زمینه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجام شده است اما چون در آغاز کار است، آثار آن هنوز به کف جامعه رسیده است»، عنوان کرد: با توجه به اینکه طبق قانون هر ۶ ماه یکبار گزارش‌های ستاد ملی باید به مجلس ارائه شود، ۶ ماه آینده باید اثر  اقدامات انجام شده را نیز داشته باشیم. با توجه به اینکه پایش نرخ جمعیت هر سال بر عهده وزارت کشور است، در ۶ ماهه بعدی حتماً یکی از وظایف وزارت کشور ارائه آثار اجرای این قانون در نرخ جمعیت است. از سوی دیگر با وجود اینکه موضوع جوانی جمعیت چون مربوط به همه جغرافیای کشور است - اما برخی استانداران محترم اصلاً موضوع جوانی جمعیت در دغدغه‌اشان وجود ندارد- وزیر کشور باید به این موضوع توجه کند.

او گفت: مثلاً در حوزه مسکن به ویژه حوزه دانشجویان متاهل انجام یکسری اقدامات زیرساختی هم منجر به حل مشکلات این دانشجویان می‌شود و هم موجب توجه به قانون جوانی جمعیت می شود. وزارت راه باید در این زمینه موضوع اقدامات زیر ساختی را در اولویت‌های خود قرار دهد.

رئیس مجلس همچنین تأکید کرد: از ستاد ملی جوانی جمعیت می‌خواهم که اساس فعالیت در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را بر مبنای هوشمند سازی قرار دهند، چراکه اگر این موضوع را با هوشمند سازی دنبال نکنیم حتماً در شفاف سازی مردمی سازی و کارآمد سازی موفق نخواهیم بود.

قالیباف با بیان اینکه «هم دولت که در حال تنظیم برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ است و هم ما در مجلس باید بدانیم که یکی از سیاست‌های اصلی ما حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است»، اظهار کرد: فکر می‌کنم در بودجه و برنامه مخاطب اصلی ما خانواده است. باید در همه موضوعات اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، معیشتی و اشتغال نگاه ما به موضوع خانواده باشد و این نگاه در حوزه کلان برنامه هفتم می‌تواند در ابعاد مختلف ما را موفق کند و امید مردم هم بر توجه مجلس و دولت به این موضوع است.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی