شناسه خبر : 120610
تاریخ انتشار : 1401/09/22 10:12
ایران 34 میلیارد دلار نفت در 7 ماه فروخت/ تحریم نفتی ایران رنگ باخت

ایران 34 میلیارد دلار نفت در 7 ماه فروخت/ تحریم نفتی ایران رنگ باخت

درآمد نفتی 34 میلیارد دلاری ایران در 7 ماهه سال جاری میلادی تنها 5 میلیارد دلار از کل درآمد نفتی ایران در سال 2021 کمتر است که این مسئله از تحلیل رفتن اثر تحریم‌ها حکایت دارد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی که به‌تازگی منتشر کرده کل درآمد نفتی ۱۳ عضو اوپک در ۷ماهه سال جاری میلادی را ۵۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. درآمد نیم تریلیون دلاری اوپک در ۷ ماهه امسال تنها ۷۰ میلیارد دلار از درآمد ۵۷۰ میلیارد دلاری ثبت‌شده برای این سازمان در ۱۲ ماهه سال گذشته میلادی کمتر است.

این گزارش پیش‌بینی کرده است کل درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۲ به ۸۴۲ میلیارد دلار برسد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین درآمد نفتی ایران در ۷ماهه سال جاری میلادی را ۳۴ میلیارد دلار برآورد کرده است که این رقم از کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ فقط ۵ میلیارد دلار کمتر است. ایران در سال گذشته میلادی ۳۹ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است.

رشد ۴۹ درصدی متوسط درآمد ماهانه ایران

بر این اساس متوسط درآمد ماهانه ایران از فروش نفت در سال گذشته میلادی ۳.۲۵ میلیارد دلار بوده است اما ایران در ۷ ماهه امسال به‌طور متوسط ماهانه ۴.۸۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که نشان‌دهنده رشد ۴۹ درصدی است.

درآمد ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۷ماهه امسال که دو برابر درآمد نفتی ایران در ۱۲ماهه سال ۲۰۲۰ است نشان‌دهنده تحلیل رفتن اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز ۳۹ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده بود و بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ به ۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

ایران میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در ۷ماهه ۲۰۲۰ در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با ۱۷۱ میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است. عراق با ۷۲ میلیارد دلار، امارات با ۶۸ میلیارد دلار، و کویت با ۵۴ میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.

درآمد نفتی سایر اعضای اوپک در این دوره عبارت است از: الجزایر ۲۲ میلیارد دلار، آنگولا ۲۴ میلیارد دلار، کنگو ۵ میلیارد دلار، گینه استوایی ۲ میلیارد دلار، گابن ۴ میلیارد دلار، لیبی ۱۵ میلیارد دلار، نیجریه ۲۱ میلیارد دلار و ونزوئلا ۹ میلیارد دلار.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی