شناسه خبر : 120313
تاریخ انتشار : 1401/09/16 11:30
پروژه جدید غرب در تعیین سقف قیمت برای نفت تحریم شده روسیه

پروژه جدید غرب در تعیین سقف قیمت برای نفت تحریم شده روسیه

تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه اگر چه در جریان بازار جهانی این کالا تا حدی تاثیرگذار خواهد بود اما از آنجا که نفت این کشور از مدت‌ها قبل تحریم شده است نشان از تلاش غرب در سیاسی شدن بیشتر این بازار دارد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه اگر چه در جریان بازار جهانی این کالا تا حدی تاثیرگذار خواهد بود اما از آنجا که نفت این کشور از مدت‌ها قبل تحریم شده است نشان از تلاش غرب در سیاسی شدن بیشتر این بازار دارد.

از همان ابتدا که تحریم نفتی روسیه آغاز شد این کشور به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از ارائه کمک‌های فنی، خدمات واسطه‌گری یا تأمین مالی، کمک‌های مالی مرتبط با تجارت، دلالی یا حمل‌ونقل از جمله حمل‌ونقل از کشتی به کشتی یا به کشور‌های ثالث، منع شده بود و به همین دلیل سقف قیمت برای تجارتی که ممنوع شده است عملاً وجاهت اجراییش مخدوش است.

هند می‌تواند سقف قیمتی نفت روسیه را نادیده بگیرد

آمریکا مدعی است هند می‌تواند همچنان نفت روسیه را با قیمت خارج از سقف تعیین شده خریداری کند و تفاوت قیمت مازاد را در سایر تراکنش‌های مالی این دو کشور به خصوص در بخش خرید تسلیحات نظامی هند از روسیه بپردازد و این اضافه پرداختی در اسناد مالی مربوط به خرید تسلیحات نظامی از رصد نهادهای نظارتی غربی‌ها خارج خواهد بود.

تعیین سقف قیمتی نفت روسیه در تجارت با چین جایگاهی ندارد

در مورد چین نیز موضوع به صورت شفاف مربوط به دو کشور همتراز با آمریکاست که با استقلال مالی و سیاسی که دارند می‌توانند در چارچوب مراودات تجاری و خارج از کنترل‌های غرب به خرید نفت و سایر اقلامی که از سوی غرب تحریم شده‌اند ادامه دهند و از همان ابتدا این موضوع روشن بود که چین به تحریم‌های روسیه پایبند نخواهد بود و بر اساس سیاست‌های دو کشور عمل خواهد کرد.

دست برتر روسیه در اوپک‌پلاس و ناکارآمدی تعیین سقف قیمتی نفت روسیه

جایگاه روسیه در اوپک‌پلاس نیز موقعیت برتری برای این کشور فراهم آورده است که آخرین اقدام آن مربوط به کاهش سقف تولید این مجمع تا 2 میلیون بشکه در روز بود که با موافقت عربستان سعودی به عنوان شریک سنتی آمریکا نیز همراه شد و تلاش آمریکا برای برهم زدن این توافق حتی با سفر بایدن به ریاض نیز عملی نشد.

آسیب اروپا از تعیین سقف قیمتی نفت روسیه

اظهارات سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به عدم پایبندی واشنگتن به اصول جهانی سازی و مقررات بازار جهانی ابراز شده که تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه  به صورت بنیادین «شاخه‌هایی را می‌برد که خود بر آن نشسته است و بازار جهانی را تکه پاره کرده است».

شارژ روحی اروپا با تعیین سقف قیمتی نفت روسیه

تداوم حمایت مالی و نظامی از جنگ اوکراین که به صورت فرسایشی از توان دولتمردان اروپایی کاسته است وکم‌کم به نوعی دلسردی و دلزدگی تبدیل شده که نمونه اخیر این ناامیدی در مخالفت روز گذشته مجارستان با پرداخت وام ۱۸ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین است که بوداپست تهدید به وتوی این کمک کرده بود، غرب سعی دارد با تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه تراز هزینه در دو سوی جنگ اوکراین را تا حدی تغییر دهد و تا از این طریق از فشار مالی در داخل اتحادیه اروپا و ادامه مخالفت‌ در حمایت از اوکراین بکاهد.

اهداف آسیایی تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه

غرب در تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه  هر چند به ظاهر به دنبال اعمال محدودیت بر درآمدهای نفتی این کشور است اما در مقیاسی بزرگ‌تر به دنبال گسترش جنگ اوکراین به سمت قاره آسیاست تا از این طریق کشورهایی مانند چین و هند را با پروژه «هم‌پیمان سازی» و با شعار «ما در مقابل روسیه» در گیر موضوعاتی کند که مرجعیت بین‌المللی که به مرور علیه آمریکا در حال شکل‌گیری است را تحت‌الشعاع قرار دهد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی