شناسه خبر : 120233
تاریخ انتشار : 1401/09/15 10:08
سرلشکر باقری: دفاع مقدس سبب رشد علم در کشور شد/ تجربه 39 ساله در ساخت پهپاد داریم

در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس؛

سرلشکر باقری: دفاع مقدس سبب رشد علم در کشور شد/ تجربه 39 ساله در ساخت پهپاد داریم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس عنوان کرد: دانش و جنگ بر هم تأثیر متقابل دارند و این تأثیر پایدار است. افتخار ارتباط با قوی‌ترین دستگاه‌های علمی و پژوهشی کشور را داریم.

نورنیوز - گروه امنیت و دفاعی: سردار سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که صبح امروز (سه‌شنبه) در سالن همایش‌های خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع این همایش، اظهار کرد: ما در دوران دفاع مقدس با مظلومیت جنگیدیم؛ به لحاظ تجهیزاتی در تحریم بودیم و باید موازنه قوا را با تلاش در حوزه علم و فناوری و قطعه‌سازی ایجاد می‌کردیم. 

سردار باقری افزود: دشمن بعثی در همان زمان از نظر منابع انسانی به‌طور کامل از مجموعه کشورش استفاده می‌کرد؛ کشور آن‌ها در جنگ کاملاً تعطیل بود و از ظرفیت‌های انسانی‌اش در جبهه‌ها علیه ملت ایران استفاده می‌شد؛ همچنین رژیم بعثی از عده‌ای مزدور که از دیگر کشور‌ها برای مبارزه آورده بود، نیز بهره می‌برد و به لحاظ تجهیزاتی نیز مورد حمایت بلوک شرق و غرب بود. 

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در چنین شرایطی ما در صحنه جنگ باید کمبود‌های خود را با تلاش و ممارست ساماندهی می‌کردیم که این کار را با تمام توان انجام دادیم و امروز در این همایش باید این مسائل را برای نسل جوان تبیین کنیم. 

او یادآور شد: ارتش ما هیچ‌گونه پشتیبانی قطعاتی نداشت و همواره عنوان می‌شد که چگونه می‌توان در صورت ادامه جنگ، هواپیما‌ها و ناو‌های جنگی را پای کار نگه‌داشت؛ ارتش جمهوری اسلامی در همان دوران با تلاش و همت مضاعف از تجهیزات نگهداری کرد، تعمیر آن‌ها را بر عهده گرفت و در راستای ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات تلاش کرد.

سردار باقری تأکید کرد: دشمن از همان دوران با تبلیغات و دروغ پردازی‌ها به دنبال القای این است که ایران بدون طرح و برنامه و تدبیر انبوهی از نوجوانان و جوانان را بر روی میادین مین می‌فرستاده و می‌فرستد در صورتی که هیچگاه در دوران دفاع مقدس چنین اتفاقی نیفتاده و حتی یک مورد نمی‌توان یافت که فرماندهی چنین دستوری داده باشد. 

او با بیان اینکه این همایش خاص و مهم است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی از یک طرف با یک تهاجم همه جانبه مواجه شدند و قطع مسیرهای پشتیبانی قطعاتی بود و سپاه یک نیروی عمدتاَ امنیتی بود و از طریق نخبگان جبران می‌شد و باید بازخوانی و استخراج شود و این همایش امروز مأموریت دارد تا فعالیت‌های علمی و فناورانه و بهره گیری از علوم مختلف در طراحی‌های جامع عملیاتی را مورد بررسی و تبیین قرار دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه دانش و جنگ بر هم تأثیر متقابل دارند و این تأثیر پایدار است، عنوان کرد: افتخار ارتباط با قوی‌ترین دستگاه‌های علمی و پژوهشی کشور را داریم. او تأکید کرد که نباید به وضع موجود قانع شویم.

سرلشکر باقری عنوان کرد: در ظاهر ما با ارتش رژیم بعثی می‌جنگیدیم اما در حقیقت بیش از ۳۵ کشور از آنها حمایت می کردند و یافته‌های روز علمی دنیا به همراه تجهیزات و فناوری را در اختیار آنها قرار داده بودند. در عرصه جنگ ۸ ساله سلاح‌های روز و در حال پژوهش دنیا بر روی ما تست می‌شد و سپس تولید انبوه و به کارگیری می شد، که می توان به میراژه ها موشک‌های اگزوسه، سوخو ۲۴ و سوخو ۲۵ و میگ ۲۹ روز شوروی موشک‌های ضد راداری و لیزری و تصاویر ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ساخت پهپاد از طراحی تا پرواز همه در داخل انجام شده و می‌شود، گفت:  تجربه ۳۹ ساله در ساخت پهپاد داریم. دانشجویان و دانشمندان از دانشگاه های صنعتی کشور وارد میدان طراحی پهپاد شدند.


 


تسنیم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی