شناسه خبر : 120144
تاریخ انتشار : 1401/09/13 11:23
دیدار مکرون و بایدن؛ نمایش ناموفق دوستی و اشتراک نظر

نورنیوز بررسی کرد؛

دیدار مکرون و بایدن؛ نمایش ناموفق دوستی و اشتراک نظر

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، فروش انرژی از سوی آمریکا به اروپای بحران زده را با نرخی بیش از چهار برابر قیمت جهانی حمایت تلقی نمی‌کند و آن را سرکیسه کردن قاره اروپا می‌داند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: امانوئل مکرون رئیس‌ جمهور فرانسه عازم واشینگتن شد تا به گفته مقامات آمریکایی و فرانسوی برای نشست پنجشنبه در کاخ سفید، رایزنی در مورد یک دستور کار طولانی را تجربه نماید.

هر چند که سران آمریکا و فرانسه برآنند چنان وانمود کنند که دیداری دوستانه و برگرفته از توسعه مناسبات میان دو کشور را در پیش دارند، اما بررسی ریشه‌ای روابط طرفین و همچنین کنایه‌های مطرح شده در نشست مطبوعاتی مشترک، حقایق بیشتری را آشکار می‌سازد.

آمریکا در حالی که وعده تامین انرژی را به کشورهای اروپایی داده بود آنها را گرفتار جنگ اوکراین کرد.

بر اساس اظهارات رسمی مکرون، فروش انرژی به اروپا از سوی آمریکا با نرخی بیش از چهار برابر قیمت جهانی در اصل سرکیسه کردن قاره اروپا بوده است.

اسناد و مدارک نشان می‌دهد خرابکاری در خطوط نورد استریم نیز که هدف آن استمرار وضع موجود بوده از سوی آمریکا انجام شده است.

عقد قرارداد برای دریافت منابع جدید انرژی نیز که برخی از سران اروپایی برای توجیه باج‌دهی خود به آمریکا طرح کرده‌اند، در صورتی‌که خوش‌بینانه اجرا شود، نه برای زمستان امسال بلکه برای سال‌های آینده پاسخگوی نیاز اروپا خواهد بود.

هر چند رسانه‌های غربی برآنند با برجسته‌سازی کاهش‌ قیمت نفت، سناریوی زمستان سخت اروپا را کم رنگ کنند، اما حقیقت آن است که مشکل اصلی اروپا در کنار مسئله قیمت، نبود منابع انرژی در بازار است.

از سوی دیگر؛ تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمالی در قبال کشورهای دارنده منابع انرژی همچون روسیه و ایران چنان بر جهان تاثیر گذاشته که آمریکا را مجبور به کاهش محدودیت‌های واردات انرژی از ونزوئلا کرده است.

در بعد دیگر؛ فرانسه همچنان از اقدام آمریکا در سال ۲۰۲۱ که با همکاری انگلیس، قرارداد استرالیا با فرانسه را بر هم زده و با توافق آکوس ده‌ها میلیارد دلار به این کشور ضرر وارد کرد همچنان دلخور است.

پیشتر امانوئل مکرون در سخنرانی حاشیه نشست روسای اپک در تایلند مدعی شد که استرالیا با بر هم زدن قرارداد با فرانسه خودش را در مواجهه هسته‌ای با چین قرار داده است.

رئیس جمهوری فرانسه به پایگاه خبری بلومبرگ گفت: «آکوس پیمانی نیست که به تعهداتش عمل شود.» این سخنان نشان‌گر گلایه‌‌های جدی مکرون از انگلیس و آمریکاست که قرارداد ده‌ها میلیارد دلاری پاریس را نابود ساختند.

فرانسه معتقد است که تحولات جهانی نشانه‌های آشکاری از افول یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی را آشکار ساخته، لذا به دنبال نظم نوینی در اروپاست و در این چارچوب بر لزوم تشکیل نیروی امنیتی مستقل اروپایی به جای تکیه بر ناتو، همچنین افزایش استقلال اقتصادی و سیاسی اروپا تاکید دارد.

آمریکا و انگلیسِ خارج شده از اتحادیه اروپا با جنگ‌افروزی در اوکراین و گرفتار کردن کشورهای این قاره در جنگی بی‌فرجام، عملا رویای فرانسوی‌ها برای حضور در نظم نوین جهانی و ساختن اروپایی به دور از سلطه آمریکا را بر باد داده‌اند.

تداوم جنگ در اوکراین که فرانسه صراحتا اعلام کرده دامنه‌های آن می‌تواند به عمق اروپا گسترش یابد، همراه با تداوم بحران اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی و غذا عملا کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را از رویاهایشان برای ایفای نقش در نظام چند قطبی دور کرده و هر روز نفوذ آمریکا در اروپا را افزایش می‌دهد.

اگرچه محافل رسانه‌ای غربی به‌ویژه رسانه‌های فارسی‌زبان با تلاش برای موفق جلوه دادن سفر مکرون به واشینگتن سعی کردند اختلافات اساسی این دو کشور را در موضوعات راهبردی پنهان کنند و این دیدار را گامی مهم و موثر در رویکرد واحد آمریکا و فرانسه در قبال مسائلی همچون جنگ اوکراین و مسائل ایران و چین عنوان نمایند اما کنایه‌های دو رییس جمهور به یکدیگر در نشست مطبوعاتی مشترک به روشنی پرده از اختلافات عمیق واشینگتن و پاریس به‌ویژه در خصوص تداوم جنگ اوکراین برداشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی