شناسه خبر : 118970
تاریخ انتشار : 1401/09/08 18:20
ابعاد و دستاوردهای سفر ویژه نخست‌وزیر عراق به تهران

نورنیوز بررسی کرد؛

ابعاد و دستاوردهای سفر ویژه نخست‌وزیر عراق به تهران

اراده هم‌زمان تهران و بغداد بر گسترش روابط دو کشور با توجه به درآمدهای نفتی عراق و نیازهای گوناگون این کشور به ایران، مرز 1400 کیلومتری و علایق تمدنی، فرهنگی و مذهبی مشترک، روابط بین دو کشور را در مسیری متفاوت از گذشته قرار داده است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر جدید عراق امروز سه‌شنبه هشتم آبان‌ماه در رأس هیئت بلندپایه‌ای وارد تهران شد و علاوه بر ملاقات با سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار و گفتگو کرد.

اولین سفر السودانی به یک کشور غیر عربی از زمان تصدی پست نخست‌وزیری، به دلیل شرایط ویژه ماه‌های گذشته در عراق از یک‌سو و مناسبات راهبردی دو کشور ایران و عراق از سوی دیگر، از جهات متعددی حائز اهمیت بوده و اتفاق بزرگی در روابط طرفین محسوب می‌شود و به همین دلیل این سفر مورد توجه خاص رسانه‌ها قرار گرفته است.

پیام تبریک شیاع السودانی به دولت و ملت ایران پس از پیروزی قابل تحسین تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر ولز در جریان بازی‌های جام جهانی قطر، اقدامی پُر معنا و حاوی پیام‌های بسیاری بود که پیش از سفر او به تهران، رویکرد مثبت او به گسترش و تعمیق روابط تهران-بغداد را نشان داد.

پیش از آن، اقدام بسیار مثبت و اصولی دولت مرکزی عراق در استقرار نیروهای ارتش فدرال در سراسر مرزهای مشترک دو کشور، به ویژه با توجه به حضور فعال تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم کردستان عراق، نشانه دیگری از نگاه راهبردی السودانی به مناسبات دو کشور داشت.    

از سویی؛ حضور السودانی در تهران نشان‌دهنده پذیرش توافقات گذشته از سوی اوست، چه، در چهار دور سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر پیشین عراق به ایران، توافقاتی در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری، بانکی و امنیتی صورت گرفته بود که اکنون باید مورد تاکید و بازخوانی قرار گیرد.

این نکته از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم السودانی پس از فراز و فرودهای بسیار در عرصه سیاسی عراق، در حالی به عنوان یک گزینه مورد اقبال مرجعیت، عموم مردم و گروه‌های متعدد سیاسی قدرت را در دست گرفت که هم از شرایط عمومی و هم از جهت ویژگی‌های خاص شخصیتی که شهره به پاک‌دستی و مدیر بودن است، تمام مولفه‌های یک نخست‌وزیر مقتدر را داراست.  

معرفی سریع کابینه به پارلمان در عرض دو هفته که برای نخستین بار اتفاق افتاد و اخذ رأی اعتماد همه اعضای پیشنهادی کابینه با رأی قابل توجه، شاهدی بر این مدعاست.

از سوی دیگر؛ سفر السودانی به ایران در شرایطی رقم خورده که جهت‌گیری و راهبرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی بر اساس اصل گسترش روابط با همسایگان، کاملاً شفاف، متوازن و مبتنی بر اولویت تحقق و تامین منافع ملی در حال پیشرفت است.

به بیان دقیق‌تر؛ اراده هم‌زمان تهران و بغداد بر گسترش روابط دو کشور با توجه به درآمدهای نفتی عراق و نیازهای گوناگون این کشور به ایران، مرز ۱۴۰۰ کیلومتری و علایق تمدنی، فرهنگی و مذهبی مشترک، روابط بین دو کشور را در مسیری متفاوت از گذشته قرار داده است.

موضوعاتی مانند مقابله با تروریست، قاچاق مواد مخدر و تأمین امنیت مرزها از جمله موضوعات مهم دیگری است که یکی از محورهای گفت‌وگو در این سفر بوده و با توجه به اقدام پیشینی السودانی در استقرار ارتش عراق برای رفع ناامنی مرزهای استان‌های کردنشین عراق با شمال غرب ایران نشان از عزم جدی طرفین در این خصوص دارد.

مسائل اقتصادی، تجاری و بانکی به عنوان محور مهم دیگری از موضوعات طرح شده در دیدارهای امروز به ویژه در حوزه مسئله انتقال انرژی گاز و برق با رویکرد ساخت نیروگاه، پالایشگاه و کمک به استخراج معادن در کنار موضوعات گردشگری در حوزه مذهبی و حوزه درمانی یا مسائل گردشگری غیرمذهبی شامل بازدید مراکز سیاحتی، تاریخی و تمدنی، نوید اتفاقات بسیار خوبی در آینده روابط دو کشور را می‌دهد.

ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه دو کشور بر این گزاره تاکید می‌کند که این سفر فرصتی ویژه برای افزایش و تعمیق روابط بین دو ملت و بهره‌مندی متناسب هر دو کشور خواهد بود و شاید به همین دلیل است که دشمنان دو ملت با انواع ترفندهای جنگ روانی مانند شایعه‌سازی، دروغ‌پردازی و ساخت کلیپ‌های دروغین تلاش می‌کنند با اختلاف‌افکنی مانع تحقق این مسئله شوند.

بر این اساس به نظر می‌رسد که؛ شرایط موجود بیش از هر زمان دیگری بسترهای لازم برای انتفاع دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر را فراهم آورده که باید با حفظ هوشیاری در برابر کید دشمنان، به بهترین شکل از آن استفاده شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی