شناسه خبر : 118969
تاریخ انتشار : 1401/09/08 18:18
همه چیز برای برگزاری سیاسی‌ترین بازی جام جهانی آماده است

گزارش خبرنگاران اعزامی «نورنیوز» از متن و حاشیه جام جهانی؛ روز دهم

همه چیز برای برگزاری سیاسی‌ترین بازی جام جهانی آماده است

مهمترین رخداد امروز که از جنبه های مختلف یک رویداد قابل توجه به حساب می آید بازی ایران و آمریکا است که ساعت 22/30 دقیقه به وقت تهران برگزار می شود. وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد که این بازی رویدادی سیاسی نیست اما کیست که نداند در هیچ شرایطی امکان جدا سازی این بازی از فضای سیاسی حاکم بر دو کشور امکان پذیر نیست.

نورنیوز - گروه ورزش: مهمترین رخداد امروز که از جنبه های مختلف یک رویداد قابل توجه به حساب می آید  بازی ایران و آمریکا است که ساعت ۲۲/۳۰ دقیقه به وقت تهران برگزار می شود. وزیر خارجه آمریکا امروز اعلام کرد که این بازی رویدادی سیاسی نیست اما کیست که نداند در هیچ شرایطی امکان جدا سازی این بازی از فضای سیاسی حاکم بر دو کشور  امکان پذیر نیست.

البته شرایط دو کشور در جدول گروه B نیز حساسیت بازی را چند برابر کرده است. آمریکا در صورت باخت یا مساوی شانسی برای صعود به مرحله بعدی ندارد و این بازی برایش حکم مرگ و زندگی را دارد. اما ایران حتی با نتیجه مساوی هم شانس صعود به مرحله بعد را دارد  شنیده‌ها حاکی از آن است که آمریکا برنامه ویژه‌ای برای این بازی تدارک دیده است. حتی تعداد زیادی از بلیت‌های مسابقه برای تفنگداران دریایی حاضر در پایگاه‌های آمریکا در منطقه تهیه رزرو شده تا تماشاگر امریکایی به اندازه کافی برای این بازی حضور داشته باشد. دختر ترامپ هم قرار است که این بازی را از نزدیک ببیند. این بازی قرار است در ورزشگاه الثمامه برگزار شود که به شکل کلاه عرقچین عربی طراحی شده است.

جشنواره لباس،پرچم و رنگ پوست

لباس، پرچم و رنگ پوست افرادی که در خیابانهای دوحه شادی می‌کنند هر متناسب با نتیجه مسابقات هر روز در حال تغییر است. تیمی می‌برد و تیمی‌ می‌بازد. دیروز نوبت برزیلی‌ها بود. این که می‌گویند برزیلی‌ها پرطرفدارترین تیم جهان هستند را این روزها به چشم می توان دید. علاوه بر هواداران برزیلی که در دوحه حضور دارند پس از هر برد این کشور تعداد زیادی از کارگران هندی ،بنگلادشی و ... ساکن قطر نیز به خیابان‌ها می‌آیند و تا انتهای شب شادی می‌کنند . این یعنی برزیل در  همه قاره ها طرفدارن پرو پا قرصی دارد. کارگرانی که با چهره‌های خسته از کار در یک روز پر مشغله برای تشویق تیم برزیل به خیابانها می آیند نماد قابل توجهی از هواداری متعصبانه از یک تیم فوتبال هستند. البته تقریبا احساس اکثریت فوتبال دوستان نسبت به تیم برزیل شباهتهای زیادی به هم دارد. واقعیت این است که به عنوان یک طرفدار فوتبال نمی‌توان برزیل را دوست نداشت.

آخرین تشویق ایرانی‌ها

ایرانی‌ها دیشب و امروز هم در مناطق مختلف قطر مشغول تشویق تیم ملی کشورمان بودند. شعارهای پر شور ایرانی و سر و صدای‌ شادی آورشان آنقدر جذاب هست که بقیه ملیت‌ها را هم جذب کند. دیشب برخلاف بازی‌های قبلی گروه‌های تشویق کننده ایران بیشتر بود. رسم شده که طرفداران تیم‌ها در مناطق مختلف علی‌الخصوص در سوق واقف بازار سنتی دوحه تیم‌شان را تشویق می‌کنند. بازار واقف هم پر از ایرانیانی بود که پرچم می‌گرداندند یا شعار می‌دادند.

فلسطینی‌ها در مبارزه

مسابقات جام جهانی فوتبال و توجه اذهان جهانیان به این رویداد در دو مقطع تاریخی برای رژیم صهیونیستی فرصتی برای شرارت نظامی برعلیه همسایگان و فلسطینیان بوده اما این بار گویا ماجرا جور دیگری شده است. در حالی که قطر به تماشاگران و خبرنگاران رژیم صهیونیستی اجازه حضور در جام جهانی را داده است، فلسطینی‌ها هم به دوحه آمده‌اند. اما فلسطینی‌ها که در سرزمین های اشغالی تحت فشار و ظلم همه جانبه از سوی صهیونیستها هستند،اینجا شرایط دیگری دارند. بیش از هر پرچم دیگری در همه مراسم ها پرچم فلسطین دیده می شود و این باعث کلافه کی تماشاگران و خبرنگاران رژیم صهیونیستی شده به گونه ای که با درک کامل نفرتی که از آنان وجود دارد ترجیح می دهند خود را اسراییلی معرفی نکنند.

تحت فشار قرار گرفتن تماشاگران و خبرنگاران رژیم صهیونیستی از سوی شهروندان سایر کشورها، دولت این رژیم را نیز نسبت به این مسئله حساس نموده و موجب اعتراض به قطر شده است.

ایرانیان قطر

قطر کشوری است که اکثریت ساکنینش غیر قطری هستند. چیزی حدود یک درصد از جمعیت این کشور را ایرانی‌هایی که در بخش تجارت و کشاورزی در این کشور فعال هستند،تشکیل داده اند. سابقه حضور ایرانی‌ها در قطر به سالهای دور و قبل از پیروزی انقلاب بر می‌گردد. در بازار واقف که این روزها یکی از مراکز مهم حضور تماشاگران فوتبال در جام جهانی است. بخش زیادی از کاسب‌ها  ایرانی هستند. پیرمرد فروشنده‌ای می‌گفت تا بیست سال پیش همه مغازه‌ها در اجاره ایرانی‌ها بود. همه صنوف در این بازار حضور دارند. از پارچه‌فروش گرفته تا لوازم منزل و صنایع دستی و...

در هر مغازه‌ای که وارد می‌شوید احتمال دارد یک ایرانی جواب‌تان را بدهد و این اصلا موضوع عجیب و غریبی نیست. ایرانیان ساکن قطر از مناطق جنوبی ایران مثل شهر لار و بندرعباس به این کشور آمده‌اند و به عبارتی می‌توان گفت بخشی از این کشور شده‌اند.

کسبه ایرانی شاغل در بازار واقف با محبت و صمیمیتی خاص از ایرانی‌ها استقبال می‌کنند و این احساس را در انسان ایجاد می کند که گویی در یکی از بازارهای تهران و یا قم در حال حرکت است. دولت، سال‌ها به ساختمان مغازه‌ها دست نزده است و اجازه تغییر در آن را هم به کسی نمی‌دهد. این روزها ایرانیان ساکن قطر هم حال و هوای جام جهانی دارند. این رخداد و حضور هزاران نفر از هموطنانشان در قطر برای آنها هم اتفاق بزرگی است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی