شناسه خبر : 118879
تاریخ انتشار : 1401/09/06 20:34
استفاده ارتش آمریکا از اشخاص جعلی برای فریب مردم جهان!

نورنیوز بررسی کرد؛

استفاده ارتش آمریکا از اشخاص جعلی برای فریب مردم جهان!

تکنیک ساختن حساب‌های جعلی پا را فراتر از القاء دروغ گذاشته و به ساختن افرادی غیر حقیقی روی آورده است که با کمک گرفتن از تایید یا انتقاد آنها جریان‌سازی‌های کاذب را رهبری می‌کند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: شرکت «متا پلتفرمز» با نام تجاری «متا» با داشتن 2.8 میلیارد نفر کاربر که بیشتر آنها در برنامه‌های پرطرفدار اینستاگرام، واتساپ و فیس‌بوک عضو هستند، به تازگی اعلام کرد: «ارتش آمریکا با حساب‌های جعلی در اینستاگرام و فیس‌بوک  مردم را فریب می‌دهند.»

کارشناسان امنیتی این شرکت، گروه‌های متعددی از حساب‌های جعلی را شناسایی کرده‌اند که ظاهرا  به‌عنوان حساب قانونی فعال هستند و هم‌زمان در طیف وسیعی از شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توئیتر، یوتیوب و تلگرام نیز فعالیت می‌کنند اما در واقع متعلق به شخص حقیقی خاصی نیستند.

تحقیقات انجام گرفته در خصوص این حساب‌ها نشان می‌دهد که سال‌هاست این حساب‌های جعلی ماموریت حمایت‌های دیکته شده از سوی ارتش را در خصوص سیاست‌های غرب به عهده داشته‌اند.

شرکت متا در گزارش اخیر خود و در تشریح تلاش‌های تیم‌های امنیتی خود توضیح می‌دهد: «اگر چه افراد پشتیبان این عملیات‌ها سعی داشته‌اند هویت خود را پنهان کنند، اما تحقیقات ما ارتباط آنها را با ارتش آمریکا کشف کرده است.»

در توضیح مناطقی که زیر پوشش فعالیت‌های حساب‌های جعلی ارتش آمریکا به‌عنوان هدف این عملیات‌ها بوده به کشورهای «افغانستان، ایران، عراق، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، یمن، سوریه و  الجزایر» اشاره شده است.

محتواهای ارسالی آنها نیز عمدتا به زبان‌های فارسی، عربی و روسی با استفاده از فیلم و اسلاید و مقاله منتشر شده است.

پیش از این نیز اندیشمندان غربی از شیوه مدیریت افکار عمومی و از اینکه اخبار، تصاویر و تحلیل‌های دروغ و یا حتی راست چگونه می‌توانند به صورت حساب شده و گزینشی «فکر و ذهن» مردم را جهت‌دهی کنند، سخن گفته بودند.

نسخه نظریه‌پرداز رسانه «مارشال مک‌لوهان» برای دفاع مخاطبین در برابر این هجوم تبلیغاتی بر آگاهی مخاطب متمرکز بود و می‌گفت؛ مخاطبین باید آگاه باشند که رسانه‌ می‌خواهد به او چنین القاء کند!

امروز اما؛ تکنیک ساختن حساب‌های جعلی پا را فراتر از القاء دروغ گذاشته و به ساختن افرادی غیر حقیقی روی آورده است که با کمک گرفتن از تایید یا انتقاد آنها جریان‌سازی‌های کاذب را رهبری می‌کند.

به بیان دقیق‌تر؛ این تکنیک، درخواست‌ها و مطالباتی را می‌آفریند که وجود خارجی ندارند، خطر‌ها و نگرانی‌هایی را سامان می‌دهد که فقط در عالم مجازی و با شخصیت‌های غیر حقیقی پمپاژ می‌شوند و در نهایت انقلاب‌هایی را شکل می‌دهد که خط مشی ‌آن از سوی اشباح مجازی طراحی می‌شوند.

نکته اینجاست که؛ حضور قوای نظامی به‌عنوان صحنه‌گردانان اصلی این اشخاص جعلیِ مجازی می‌تواند فراتر از عمل ضد اخلاقی «دروغ»، به‌عنوان یک خطر جدی و به‌مثابه حملات سایبری که مراحل جرم‌انگاری در سطوح بین‌المللی را سپری می‌کند، در چارچوب حقوقی نیز قابل طرح شکایت و رسیدگی‌های بین‌المللی قرار گرفته و ضرر و زیان‌های وارده از این نوع بحران‌آفرینی برای دیگران قابل ردیابی، پیگیری و نیز جبران خسارت شود تا جهان مجازی به صورت حقیقی در چارچوب واقعیت‌ها کنترل شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی