شناسه خبر : 118737
تاریخ انتشار : 1401/09/04 13:27
ماجرای تشویق شبانه‌ تیم ملی و پرچم  دیدنی خوزستانی‌ها+ فیلم

گزارش خبرنگاران اعزامی «نورنیوز» از متن و حاشیه جام جهانی؛ روز پنجم

ماجرای تشویق شبانه‌ تیم ملی و پرچم دیدنی خوزستانی‌ها+ فیلم

امروز جمعه، بازی دوم ایران برگزار می‌شود. این بازی برای ایران حکم مرگ و زندگی را دارد. بعد از تعیین نتیجه این بازی یا باید به عنوان اولین تیم با جام‌جهانی خداحافظی کنیم یا اینکه به بازی بعدی و نتیجه‌اش امیدوار باشیم‌ که ما و همه مردم ایران با همه وجود امیدواریم که اینگونه باشد.

نورنیوز ـ گروه ورزشی/ قطر: امروز جمعه، بازی دوم ایران برگزار می‌شود. این بازی برای ایران حکم مرگ و زندگی را دارد.  بعد از تعیین نتیجه این بازی یا باید به عنوان اولین تیم با جام‌جهانی خداحافظی کنیم یا اینکه به بازی بعدی و نتیجه‌اش امیدوار باشیم‌ که ما و همه مردم ایران با همه وجود امیدواریم که اینگونه باشد.

شب پنجم جام‌جهانی ایرانیان مانند شب قبل تصمیم داشتند که در حمایت از تیم ملی در خیابان‌های قطر کارناوال راه بیندازند. جمعی از ایرانیان و لیدرهای تیم‌ملی حدود ساعت هفت، روبروی بازار سجاد جمع شدند و به بازار واقف رفتند. بازار واقف یکی از بازارهای سنتی و قدیمی دوحه است که بسیاری از تماشاچیان جام جهانی برای شادی و تفریح به آنجا می‌روند. در کنار بازار واقف جمعیت با سر و صدا و طبل و بوق، تیم ملی را با شعار دادن و رجز خوانی تشویق می کردند. تماشاگران دیگر کشورها هم البته همکاری می‌کردند.

هواداران تیم ملی مراکش هم با کارناوالی شاد و پرحرارت در خیابان‌های دوحه مشغول تشویق تیمشان بودند. طرفداران فلسطین هم در هر موقعیتی که هواداران سایر تیم‌ها حضور دارند خودشان را می‌رسانند و پرچم‌شان را بلند می‌کنند. در خیابان چند نفری را دیدم که برای تماشای بازی‌ ایران با ولز به تازگی خودشان را به دوحه رسانده‌اند. یکی از طرفداران بلژیک در حاشیه کارناوال ایستاده بود و از خبرنگاری پرسید که این تجمع اعتراضی علیه ایران است؟ خبرنگار در جوابش با قهقهه‌ای معنی‌دار گفت: نه، اینها هواداران تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران هستند.از قرار معلوم تبلیغات رسانه‌های غربی بدجوری افکار عمومی مردم دنیا را تسخیر کرده وطرفداران باقی تیم‌ها فکر می‌کنند در ایران همه مخالف حکومت هستند و حتی حمایت از تیم ملی فوتبال را هم یک اعتراض می‌بینند. کارناوال تیم ملی حدود چند ساعت در حرکت بود و بعد نوبت باقی تیم‌ها شد که خودنمایی کنند.

از حاشیه‌های مهم تیم ملی، بعد از شایعات زیاد این بود که کی‌روش سرمربی تیم در کنفرانس خبری قبل از بازی اعلام کرد که علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی به خاطر مصدومیت نمی‌تواند بازی کند. البته این خبر به مذاق اکثریت ایرانیان به‌ویژه هواداران حاضر در قطر اصلاً خوش نیامد.

 ماجرای کارگران قطری

کارگران، خدمتی‌ها و راهنماهای خیابانی در قطر جزو افرادی هستند که تماشاچیان فوتبال در طول جام جهانی بیشتر از قطری‌ها آنها را می‌بینند.این جمعیت دو میلیون نفری  برای چهارصدهزار قطری کار می‌کنند. ماجراهای حول و حوش این جمعیت یکی از حاشیه های مهم جام جهانی ۲۰۲۲ بوده است.

در این چند روز یکی از راهنماهای مترو در دوحه قطر بدلیل ابتکاری که در راهنمایی تماشاگران نشان داده به  شخصیتی نمادین تبدیل شده است. این راهنمای خوش ذوق که نتوانستیم ملیتش را کشف کنیم مسیر ها را به صورت آواز به تماشاگران اعلام می کند و از این رو توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. اکثرمردم با او عکس می‌گیرند و بسیاری از سلبریتی‌های فضای مجازی هم در جلوی او برنامه اجرا می‌کنند. البته خود او اکنون به یک سلبریتی تبدیل شده و از این رو مسئولین قطری هم امروز از او تقدیر کردند.

رفتار توجه برانگیز او موجب شده که  راهنماها هم کم کم به سبک او روی آورند..  در کنار تقدیر برخی از گزارش های که ما امکان راستی آزمایی آن را نداریم از وضعیت معیشتی نه چنان مناسب کارگران مهاجر  که حدود ۹۵ درصد از کل نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند  خبر می دهد. این کارگران از کشورهایی مانند هند، نپال، فیلیپین، بنگلادش، کنیا و اوگاندا در جستجوی فرصت‌های درآمدی بهتر به اینجا آمده‌اند و در ازای انجام کارهای سخت، حداقل دستمزد یعنی تنها۷۵۰ ریال قطر (۲۰۶ دلار) در ماه دریافت می‌کردند، که اگر به طور کامل به موقع پرداخت شود، به سختی برای پرداخت بدهی‌های زمان استخدام، خانه و تامین مایحتاج آن کافی است.   امروز جمعه قبل از ظهر هم در مسیر حرکت به سمت ورزشگاه محل مسابقه ایران و ولز گروه تشویق کننده ای که متمایز از دیگران بودند توجه همه را به خود جلب کرد.

این گروه نسبتا بزرگ که ضمن حمل پرچم چند ده متری ایران را با آن موج های زیبایی درست می کردند اکثرا با لهجه هموطنان اهوازی و ابادانی صحبت می کردند و شیوه تشویق و رجز خوانی آنها بیشتر مشابه هواداران صنعت نفت آبادان و فولاد اهواز بود.

خیلی دوست داشتم در جمعشان بمانم و اطلاعات بیشتری را از آنها بگیرم اما فرصت اندکی تا آغاز مسابقه باقی مانده و باید به ورزشگاه برسم.

حتماً امروز این گروه، شور و جلوه‌ای خاص در ورزشگاه خواهند داشت و عطر شرجی و گرما و صفای وصف نشدنی جنوب کشورمان را در فضای ورزشگاه پراکنده می‌کنند.

با همه وجود امیدواریم که امروز، عطر پیروزی ایران و ایرانی ،رایحه آزار دهنده باخت مقابل انگلیس را از روح و ذهنمان بشوید.


 


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی