شناسه خبر : 118680
تاریخ انتشار : 1401/09/02 16:46
احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه عضو برجام در آینده‌ای نزدیک/ گلایه تهران از ریاض از نقش رسانه شناخته شده سعودی در ترویج ترور

امیرعبداللهیان در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه عضو برجام در آینده‌ای نزدیک/ گلایه تهران از ریاض از نقش رسانه شناخته شده سعودی در ترویج ترور

وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: برجام همچنان روی میز قرار دارد و طرف‌های مقابل ما معتقدند موضوعی که ماه‌ها در پایان دولت قبلی و یک سال گذشته دولت جدید در مورد آن گفتگو شده می‌تواند به نقطه نهایی و پایانی برسد.

نورنیوز - گروه سیاست خارجی: «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه دومین نشست در دومین نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی مقیم تهران عنوان کرد: سیر دکترین سیاست خارجی متوازن و با اولویت نگاه آسیا محور و همسایگان در مسیر درست و رو به رشدی قرار دارد.

او افزود: در حدود ۱۴ ماه گذشته، حجم روابط تجاری ما از اروپا تا سایر نقاط جهان به‌ویژه همسایگان و آسیا، از ۳۷ تا ۵۷۱ درصد رشد داشته است.

توطئه دشمنان برای ایجاد جنگ داخلی و تجزیه ایران شکست خورد

وزیر امور خارجه اظهار کرد: از منظر سیاست خارجی مایلم شما را در جریان برخی از امور داخلی ایران قرار دهم؛ خوشبختانه توطئه‌ای که براساس اسناد دقیق در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ تروریستی و داخلی و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته بود، شکست خورد.

امیرعبداللهیان در ادامه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع غیرسازنده اروپا و آمریکا، در مسیر دیپلماتیک گفتگو برای لغو تحریم‌ها با آمریکا از طریق اتحادیه اروپا را دنبال کرده است. ما ضمن اینکه از خطوط قرمز خود در مذاکرات و توافق هسته‌ای عبور نکرده‌ایم. در مسیر دیپلماتیک همچنان تبادل پیام‌ با اروپا و آمریکا را داریم اما در مسیر رسانه‌ای برخی مقامات آمریکایی به مواضع ریاکارانه خود ادامه می‌دهند.

غرب با کارنامه سیاه خود در نقض حقوق بشر، مدعی حقوق ملت ایران نباشد

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ضمن تأکید بر اینکه در گفتگو با سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان، به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را منعکس کرده‌ایم، عنوان کرد: سه کشور اروپایی، آمریکا و لابی صهیونیست‌ها، درک درستی از مسائل داخلی ایران نداشتند. برخی از آنها تلاش کردند بعد از اظهارات مداخله جویانه، گفته‌های خود را اصلاح کنند.

او افزود: رعایت حقوق بشر در آموزه‌های دینی و ملی ایران است و در دل و قلب هر ایرانی وجود دارد. ما نیاز نداریم که آمریکا و اروپا که خود در تاریخ نقض حقوق بشر کارنامه سیاهی دارند بخواهند در مورد حقوق بشر در ایران مدعی باشند.

با مقامات دولت عراق برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان توافق کردیم

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۷۶ مرکز تروریستی و ضد انقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند؛ سلاح‌های آمریکایی و اسرائیلی به تروریست‌ها تحویل داده شد.

او ادامه داد: در چارچوب حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد مادامی که تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ما باشد نیروهای نظامی ما برای تأمین امنیت کشور به اقدامات خودشان ادامه می‌دهند.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: آنچه برخی از شبکه‌های معاند از جمعیت ایرانیان خارج از کشور به نمایش می‌گذارد واقعیت ایرانیان فرهیخته خارج از کشور نیست. مراجعات ایرانیان به سفارت‌ها و کنسولگری‌های ایران برای انجام سفر به ایران رشد داشته است.

وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که پهپاد پیدا شده، روسی است و فقط شبیه «شاهد ۱۳۶» ایرانی است

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با توصیف اینکه پهپادهای ایرانی یازده ماه پیش از جنگ اوکراین و به تعداد بسیار محدودی در اختیار روسیه قرار گرفته است، گفت: تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر  استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین به ما ارائه نشده است؛ از تداوم جنگ علیه اوکراین ناخورسندیم.

او گفت: وزیر خارجه اوکراین به من اعلام کرد که یک پهپاد به طور سالم به دست نیروهای اوکراینی افتاده است؛ این پهپاد روسی است و فقط شبیه پهپاد شاهد ۱۳۶ ایرانی است.

در مورد برجام، بر سر سه موضوع با طرف آمریکایی اختلاف نظر داریم

حسین امیرعبداللهیان ضمن اشاره بر اینکه آخرین متن ایران در نتیجه گفتگوهای چند ماهه در وین تکمیل شده است، افزود: ما به طور مشخص در سه موضوع با طرف آمریکایی اختلاف نظر داریم؛ یکی از این موضوعات حل مسائل آژانس است، مسأله دیگر به مسائل تضمین اقتصادی مرتبط است، اینکه  تغییر دولت در آمریکا ما را با مشکل مواجه کند برای ما قابل قبول نیست.

او ادامه داد: یکی از پیشنهادات طرف آمریکایی به ما این بود که برجام را تأیید کنیم، اما مسائل فی‌مابین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در فرصت دیگری حل کنیم. آژانس همواره از مسیر فنی خارج شده و در مسیر سیاسی گام گذاشته است؛ آژانس می‌گوید اول پیچ و مهره سانتریفیوژها را باز کنید بعد مذاکره کنیم و این خط قرمز ماست. 

او ادامه داد: در حالی که معاونان وزرای خارجه و سازمان انرژی اتمی به وین سفر و با آژانس به نقشه راهی دست یافتند و مقامات آژانس گفتند قطعنامه‌ای در کار نخواهد بود و مقامات آژانس به ایران می‌آیند در چنین شرایطی به یکباره در مجموعه جنگ ترکیبی علیه ملت ایران با یک قطعنامه جدید مواجه شدیم. به مقامات آمریکا و سه کشور اروپایی گفتیم چگونه به شما اعتماد کنیم در حالی که قرار بود ضامن رفتار فنی آژانس باشید در سوءاستفاده سیاسی از آژانس برآمدید. 

امیرعبداللهیان یادآور شد: در فروردین ماه توافقی را در خصوص تبادل زندانیان با آمریکا داشتیم در آن توافق آمریکا پیشنهاد کرد با رسیدن به برجام و یا نرسیدن به آن توافق انجام شود و ما با نگاه انسانی این موضوع را پذیرفتیم ولی بعد آمریکا گفت بگذارید برجام انجام شود. 

او ادامه داد: ما به آنها گفتیم این افت و خیزهای شما دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را قوی‌تر می‌کند. ۶ ماه گذشت و در یک و نیم ماه گذشته آمریکا به صورت جدی دنبال تبادل زندانی‌ها هستند و ما در راستای مسائل انسانی این موضوع را دنبال می‌کنیم. دستورکار ما در مذاکرات پیگیری مذاکرات با روش مقتدرانه و تأمین حداکثر منافع ملی در بازگشت به برجام است.  برجام همچنان روی میز قرار دارد و طرف‌های مقابل ما معتقدند موضوعی که ماه‌ها در پایان دولت قبلی و یک سال گذشته دولت جدید در مورد آن گفتگو شده می‌تواند به نقطه نهایی و پایانی برسد.

امیرعبداللهیان همچنین خاطر نشان کرد: در یک ماه و نیم گذشته آمریکایی‌ها دوباره دنبال تبادل زندانیان هستند.

زمانی به وین می‌روم که ایران به خواسته‌های منطقی خود برسد

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار کرد: در خصوص برجام، فهم همه طرف‌ها این است که در ماه‌های گذشته به اندازه کافی گفتگو و مذاکره انجام شد. در آخرین پیامی که هفته گذشته به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا دادیم، اعلام کردیم در چارچوب دیدگاه‌هایی که اعلام‌شده، چنانچه طرف‌های مقابل آماده باشند می‌توانیم در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه عضو برجام را در وین برگزار کنیم.

او خاطر نشان کرد که بورل در حال هماهنگی است و زمانی این اتفاق می‌افتد که ما نسبت به خواسته‌های منطقی خودر این زمینه نائل شویم.

هرگونه تغییر ژئوپلتیک در قفقاز با واکنش ایران مواجه خواهد شد

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: من ماه گذشته سفری به ایروان داشتم و نخست وزیر ارمنستان سفری رسمی به ایران انجام داد. بخشی از محافل رسانه‌ای در جمهوری آذربایجان نسبت به این سفر واکنش جدی نشان دادند. 

او عنوان کرد: آذربایجان و ارمنستان را دو همسایه ایران می‌دانیم و هیچ‌گاه روابط خود را با یک طرف به حساب طرف دیگر تفسیر نمی‌کنیم. هیچ چشم‌داشتی به اراضی کشورهای همسایه از جمله آذربایجان نداریم.

حسین امیرعبداللهیان تأکید کرد: به صراحت به همه بازیگران در حوزه قفقاز اعلام کردیم هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه با واکنش ایران مواجه خواهد شد. ما با نگاه به همسایگی و برادری مناسبات با جمهوری آذربایجان و همسایگان را پیگیری می‌کنیم

گلایه تهران از ریاض از نقش یک رسانه شناخته شده به نام عربستان در ترویج ترور در ایران

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن اشاره به اینکه در عرصه سیاسی نسبت به آنچه در دور پنجم گفتگوهای ایران و عربستان در عراق به توافق رسیدیم پایبند هستیم، تصریح کرد: آنچه ایران باید انجام می‌داد انجام شده و بخش‌هایی از توافق از سوی مقامات سعودی انجام نشده است. گفتگو و همکاری ایران و عربستان را به دلایل مختلف مفید، موثر و مناسب برای صلح و امنیت در منطقه می‌دانیم. 

او در ادامه اظهار کرد: از اینکه یک رسانه شناخته شده به نام عربستان در وقایع هشت هفته گذشته ایران نقش ترویج ترور و تروریسم را ایفا کرد گلایه و انتقاد خود را به مقامات عربستان منتقل کردیم و ایران این اقدام رسانه‌ای غیرسازنده را در تعارض با توافقات دو کشور در بغداد می‌داند. 

او افزود: در همکاری‌های ایران با حوزه خلیج فارس شاهد پیشرفت در مناسبات دیپلماتیک هستیم. مقامات سیاسی کشورهای منطقه متفاوت از آمریکا، صهیونیست‌ها و سه کشور اروپایی در مسائل اخیر ایران هیچگونه موضع سیاسی غیرسازنده‌ای را اتخاذ نکردند.

برنامه سفر رئیس‌جمهور به چین در دستور کار است

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش افزود: از سال گذشته که سفری به چین داشتم، وارد فاز اجرایی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین شدیم که همه ابعاد تجاری، گردشگری و صنعتی و دفاعی و سایر حوزه‌ها را در برمی‌گیرد. برنامه، در مسیر خوبی است و همکاری‌های دو کشور رشد قابل توجه و چشمگیری را نشان می‌دهد. 

او گفت: در راستای منافع دو ملت نسبت به اجرای این توافق و افزایش حجم تبادل تجاری تا این لحظه انتظاراتی که از این توافق را داشتیم برآورده شده می‌دانیم. بزودی دیدار سطح بالایی در یکی از پایتخت‌ها انجام می‌شود. برنامه سفر رئیس‌جمهور که به پکن دعوت شده در دستورکار است.





 


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی