شناسه خبر : 118508
تاریخ انتشار : 1401/08/28 16:12
موضع قاطع رئیس فیفا در برابر حاشیه‌سازی اروپا برای جام جهانی

نورنیوز بررسی کرد؛

موضع قاطع رئیس فیفا در برابر حاشیه‌سازی اروپا برای جام جهانی

اینفانتینو در واکنش به حاشیه‌سازی اروپایی‌ها برای قطر گفت: اروپا در طول 3000 سال گذشته رفتارهای بدی در سراسر دنیا داشته و باید تا 3000 سال آینده به عذرخواهی ادامه دهد، پیش از آن که بخواهد به بقیه درس اخلاقی بدهد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در آستانه افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2022 در قطر، سنگ‌اندازی‌های ویژه کشورهای غربی به ویژه اروپایی‌ها که با اغراض سیاسی به دنبال حاشیه‌سازی هستند، «جیانی اینفانتینو» رئیس فیفا را به واکنش جدی واداشته است.

فیفا طی این مدت تمام تلاش خود را به کار بسته تا از تصمیم خود مبنی بر اهدای میزبانی به قطر دفاع کند تا جایی که چند روز پیش طی نامه‌ای به فدراسیون‌های فوتبال هر 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها از آنها خواست که فقط درباره مسائل فوتبالی اظهارنظر کرده و قطر را زیر فشار قرار ندهند.

رسانه‌های محور غربی، عربی و صهیونیستی که به دلیل اختلاف‌نظرهای عمدتا سیاسی با قطر تمام تلاش خود را طی روزهای گذشته به کار بسته‌اند تا به هر شکل ممکن امکان برگزاری آرام و بدون دردسرِ این تورنمنت بین‌المللی را از مقامات این کشور سلب کنند، هر روز بهانه جدیدی را به سوژه‌ای علیه قطر تبدیل می‌کنند.

در رأس این اقدامات تبلیغاتی علیه قطر، کشورهای اروپایی قرار دارند که اخیرا به بهانه نقض حقوق بشر، وضعیت کارگرهای مهاجر در این کشور را بهانه‌ی حمله به دوحه قرار داده و حالا هم بخش‌نامه ممنوعیت صرف مشروبات الکلی در زمان بازی‌ها را ابزاری برای فشار بر فیفا و برگزارکنندگان قطری قرار داده‌اند.       

اینفانتینو اما امروز شنبه در نشست خبری خود پاسخ‌های جالبی به این جنجال‌آفرینی‌ها داد و به صراحت درباره این جوسازی گسترده موضع گرفت.

او با اشاره به انتقادهای مطرح شده درباره کارگران مهاجر گفت: «طرح این موضوعات، استاندارد دوگانه اروپا را به خوبی نشان می‌‌دهد. من اروپایی هستم. این قاره در طول 3000 سال گذشته رفتارهای بدی در سراسر دنیا داشته و باید تا 3000 سال آینده به عذرخواهی ادامه دهد، پیش از آن که بخواهد به بقیه درس اخلاقی بدهد.»

رئیس فیفا با انتقاد از صحبت‌های مطرح شده از سوی بسیاری از تیم‌های اروپایی اظهار داشت: «اگر اروپا واقعا برای سرنوشت مردم اهمیت قائل است، می‌تواند از طریق کانال‌های قانونی اقدام کند تا بعضی از این کارگرها را به اروپا ببرد و به آنها امید و آینده ببخشد. من این انتقادها را درک نمی‌کنم. بسیاری از موارد عالی و بدون نقص نیستند اما اصلاح زمان می‌برد.»

اینتفانتینو درباره تغییرات ایجاد شده در قطر اضافه کرد: «این دروس اخلاق یک طرفه صرفا ریا و تزویر است. من تعجب می‌کنم که چرا کسی پیشرفت‌های ایجاد شده از سال 2016 را نمی‌بیند. رویارویی با انتقادها از تصمیمی که 12 سال پیش گرفته شده است آسان نیست. قطر آماده است و این بهترین جام جهانی تاریخ خواهد بود.»

او در ادامه گفت: «من قطری، عرب، آفریقایی، معلول یا کارگر مهاجر نیستم اما آنها را درک می‌کنم. من نیازی به دفاع از قطر ندارم چون آنها خودشان از خودشان دفاع خواهند کرد. من از فوتبال و عدالت دفاع می‌کنم.»

رییس فیفا در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت نوشیدن الکل در جام جهانی گفت: «اگر این بزرگترین مشکل شما در این جام جهانی است، پس من فورا استعفا می‌دهم و برای استراحت به ساحل می‌روم. هر تصمیمی در این مسابقات گرفته شده در واقع تصمیم مشترک فیفا و قطر است. اگر برای سه ساعت در روز الکل مصرف نکنید، مشکلی پیش نمی‌آید! قوانین مشابهی در اسپانیا، فرانسه و اسکاتلند هم وجود دارد. چون اینجا یک کشور مسلمان است این موضوع تا این حد بزرگ شده است. ما سعی خواهیم کرد که شرایط را به بهترین شکل تغییر دهیم.»

به نظر می‌رسد؛ کشورهایی که همواره شعار «فوتبال سیاسی نیست» را به بهانه‌های مختلف سر داده‌اند امروز در رفتاری متناقض بیشترین سهم را در حاشیه‌سازی سیاسی برای قطر در مسیر برگزاری جام جهانی فوتبال دارند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی