شناسه خبر : 118489
تاریخ انتشار : 1401/08/28 11:20
تحلیل معنادار نشریه صهیونیستی از وضعیت نتانیاهو

نورنیوز بررسی کرد؛

تحلیل معنادار نشریه صهیونیستی از وضعیت نتانیاهو

شرایط ایجاد شده برای نتانیاهو با توجه به پیش شرط‌هایی که افراطیون مذهبی برای مشارکت در کابینه از او داشته‌اند تا جایی پیش رفته که حتی رسانه‌های داخلی را در تحلیل‌های خود به این نقطه رسانده که عمر این دولت را بیش از چند ماه ارزیابی نمی‌کنند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: بنیامین نتانیاهو در حالی مأمور به تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی شده است که بسیاری از تحلیلگران با توجه به ترکیب ائتلاف او معتقدند کار بسیار سختی را در پیش دارد.

این سختی از آن جهت است که رویکرد راست‌های افراطی مذهبی به عنوان احزاب ائتلاف کرده با لیکود، آنچنان افراطی است که حتی شخصی افراطی چون نتانیاهو را به نگرانی انداخته و او را وادار به طرح ائتلاف با احزاب چپ و میانه کرده است.

شرایط ایجاد شده برای نتانیاهو با توجه به پیش شرط‌هایی که افراطیون مذهبی برای مشارکت در کابینه از او داشته‌اند تا جایی پیش رفته که حتی رسانه‌های داخلی را در تحلیل‌های خود به این نقطه رسانده که عمر این دولت را بیش از چند ماه ارزیابی نمی‌کنند.

در همین خصوص؛ نشریه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» طی یادداشتی با عنوان «مذاکرات برای تشکیل دولت همچنان ادامه دارد» به یادآوری تحولات سیاسی سال ۲۰۰۳ و تولد کادیما از دل لیکود پرداخته و نوشته است:

جلسات مذاکره ائتلاف روز پنجشنبه با بی‌میلی طرفین برگزار شد و عدم تمایل دست اندرکاران به بحث واقعی در مورد خطوط اساسی دولت بعدی، مذاکرات را به بن‌بست رساند. از آنجا که لیکود بلافاصله پس از انتخابات اعلام کرده بود که قصد دارد در مذاکرات ائتلافی به طرف‌های ائتلاف امتیازات خوبی بدهد، همین باعث شد تا همگان به این فکر باشند که نه تنها امکان تشکیل سریع یک دولت راست‌گرا سریعاً فراهم می‌شود، بلکه در سال‌های آینده نیز از ثبات خوبی برخوردار خواهد بود.

در ادامه این یادداشت آمده است: با این حال، این سخاوت لیکود خیلی زود با اشتهای رو به رشد متحدان مواجه شد و در نتیجه باعث ترس حزب نتانیاهو و گره خوردن مذاکرات شد، چنانچه در اوج تنش‌ها بین نتانیاهو و «بزالل اسموتریچ» رئیس حزب صهیونیسم مذهبی بر سر تقسیم خزانه‌داری و سبد دفاعی، بحث‌های انتخابات سال ۲۰۰۳ زنده شد.

یادداشت‌نویس آحارانوت نوشته؛ مانند این روزها، آن موقع در سال ۲۰۰۳ نیز روزهای سرخوشی و پیروزی لیکود و به همین ترتیب، کنست در محاصره یک اپوزیسیون سرکوب شده بود، با این حال اما مبارزات و بحث‌های داخلی در لیکود به تدریج بالا گرفت و انتقاد از سیاست‌های «آریل شارون» علیه تروریسم ]مقاومت[ فلسطین در اوج انتفاضه دوم نیز افزایش یافت تا اندکی بعد، طرح جدایی جناح شورشی منجر به خروج شارون و گروهی از اعضای کنست از لیکود و تأسیس حزب کادیما شد.

این یادداشت تأکید کرده؛ اختلافات موجود گرچه الزاما به معنای نزدیک بودن انشعاب در لیکود نیست اما ویژگی‌های مشابهی وجود دارد که نادیده گرفتن آنها دشوار است، زیرا حتی یک پیروزی قاطع می‌تواند آزار دهنده شود زمانی که شرکایی داشته باشید که دنبال چیزهای بیشتری باشند.

آحارانوت با روایت آنچه پس از اعلام نتایج انتخابات رقم خورد افزوده است: گرچه نتانیاهو بر وعده انتخاباتی خود مبنی بر حفظ سبد امنیتی، مالی و خارجی در لیکود پافشاری نکرد اما به جای اینکه مذاکرات در چند روز به پایان برسد، با سختگیری طرف‌ها، لجاجت‌ها، جو منفی، تبادل اتهامات و جلسات توجیهی بی‌فایده تاکنون به طول انجامیده است.

این یادداشت در نهایت بر این نکته تأکید کرده است که احزاب ائتلافی با لیکود هنرشان اخاذی کردن از دولت جدید است و طبعاً در آینده اتفاقات خوبی را برای دولت رقم نخواهند زد، چه، از منظر صهیونیسم مذهبی و احزاب افراطی ارتدوکس، نتانیاهو پیروزی تنهای میدان انتخابات نیست و باید به آنها امتیاز بدهد.

آحارانوت در آخر نوشته؛ دولت در نهایت تشکیل خواهد شد، اما این تبادل اتهامات نشان می‌دهد که دوره بعدی ممکن است بسیار جالب‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کردیم!!


نورنیوز
اخبار مرتبط










نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی