شناسه خبر : 113135
تاریخ انتشار : 1401/08/17 11:43
سهم‌خواهی احزاب افراطی مذهبی؛ چالش امنیتی جدید در سرزمین‌های اشغالی

نورنیوز بررسی کرد؛

سهم‌خواهی احزاب افراطی مذهبی؛ چالش امنیتی جدید در سرزمین‌های اشغالی

پس از موفقیت ائتلاف احزاب راست افراطی به رهبری لیکود که در مجموع با کسب 64 کرسی اکثریت کنست را به دست آوردند، نگرانی‌ها در مورد تصدی پست‌های حساس از جمله وزارت جنگ و وزارت امنیت داخلی از سوی افراد افراطی که می‌تواند مشکلات امنیتی رژیم را تشدید کند، به شدت افزایش یافته است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: وب‌سایت صهیونیستی والانیوز روز گذشته دوشنبه اعلام کرد: «بن گاویر» رهبر حزب راست افراطی قدرت یهود در جریان دیدار با «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود از او خواسته که سه وزارت‌خانه شامل بهداشت، حمل‌ونقل و وزارت امنیت داخلی به حزب او اختصاص یابد.

حزب «قدرت یهود» به رهبری بن گاویر که از احزاب افراطی مذهبی است در ائتلاف گروه‌های راست افراطی (مذهبی و سیاسی) که اکثریت آراء در انتخابات اخیر کنست را به دست آورده‌اند، حضور دارد.

احزاب راست افراطی مذهبی دیگری نیز در این ائتلاف حضور دارند که در مجموع موفق به کسب ۳۲ کرسی شده‌اند.

حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو که رهبری این ائتلاف را بر عهده دارد به تنهایی ۳۲ کرسی را به دست آورده است.

تلاش بن گاویر برای تصدی وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ضمن ایجاد نگرانی‌های جدی در محافل سیاسی و امنیتی این رژیم، اعتراضات علنی مقامات انتظامی و امنیتی را نیز به‌دنبال داشته است. 

بن گاویر وکیل ۴۶ ساله که به رویکرد شدیداً ضد فلسطینی معروف است، معتقد است که همه فلسطینی‌ها باید از سرزمین‌های اشغالی اخراج شوند. او بارها در اظهارنظرهای علنی اعلام کرده که «جواب سنگ، گلوله است.»

رویکرد به شدت افراطی او موجب شده که پس از طرح نام او به عنوان کاندیدای اصلی پست وزارت امنیت داخلی، دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی به صورت علنی با این انتخاب مخالفت کرده و آن را مخل امنیت ملی رژیم اعلام نمایند.

بن گاویر بر تغییر وضعیت امنیتی مسجدالاقصی تأکید دارد و معتقد است یهودی‌ها باید به آسانی و در هر زمانی بتوانند به آنجا تردد داشته باشند.

او همچنین بارها اعلام کرده که زندان‌های اسراییل برای فلسطینی‌ها مانند هتل بوده و باید با شدت عمل بیشتر در زندان‌ها شرایط سخت‌گیرانه‌تری را برای زندانیان ایجاد کنیم!

در شکل‌گیری وقایع بهار سال گذشته در منطقه شیخ جراح که درگیری‌های گسترده‌ای را میان فلسطینی‌ها و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی رقم زد، احزاب راست افراطی مذهبی به‌ویژه حزبی که بن گاویر رهبری آن را برعهده دارد نقش اصلی را ایفا کردند.

پس از موفقیت ائتلاف احزاب راست افراطی به رهبری لیکود که در مجموع با کسب ۶۴ کرسی اکثریت کنست را به دست آوردند، نگرانی‌ها در مورد تصدی جایگاه‌های حساس از جمله وزارت جنگ و وزارت‌خانه‌های امنیتی از سوی افراد افراطی که می‌تواند مشکلات امنیتی رژیم را تشدید کند، به شدت افزایش یافته است.

در حالی که رخدادهای کم‌سابقه در کرانه باختری که از آن به انتفاضه سوم یاد می‌شود، عملاً دستگاه سرکوب رژیم را در برابر اقدامات ابتکاری گروه‌های فلسطینی موسوم به بیشه شیران فلج کرده است، شکل‌گیری تغییرات جدید در بخش‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی و حاکمیت جریان‌های راست افراطی بر این مراکز می‌تواند آبستن توسعه ناامنی و بی‌ثباتی فراگیر در سرزمین‌های اشغالی و حتی منطقه باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی