شناسه خبر : 113053
تاریخ انتشار : 1401/08/15 10:28
سقوط محبوبیت دموکرات‌ها در چندقدمی انتخابات کنگره

سقوط محبوبیت دموکرات‌ها در چندقدمی انتخابات کنگره

با نگاهی به آخرین نظرسنجی‌های انجام شده «گالوپ»، «پیو»، «سی‌ان‌ان»، «رویترز»، «سی‌بی‌اس» و «فاکس نیوز» می‌توان به کاهش چشمگیر محبوبیت دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره پی‌برد؛ محبوبیتی از که از 55 درصد به کمتر از 40 درصد تنزل یافته‌ است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: انتخابات میان‌دوره ای آمریکا هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) برگزاری می‌شود تا سرانجام سرنوشت ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را مشخص شود. این انتخابات در فضایی برگزار می‌شودک عملکرد ضعیف دولت بایدن به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، آینده حزب دموکرات را دستک در این انتخابات به خطر انداخته‌ است.

به نگاهی به نتایج نظرسنجی‌های اخیر، این واقعیت آشکار می‌شود که بایدن و طیف سیاسی حامی او در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برند و محبوبیت آنها به نازل‌ترین سطح در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۱ یعنی ورود به کاخ سفید تاکنون رسیده‌است؛ محبوبیتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد.

گالوپ: رضایت ۴۰ درصدی بایدن و ۲۱ درصدی کنگره

نتایج نظرسنجی موسسه «گالوپ» که سه‌شنبه اول نوامبر (۱۱ آبان) منتشر شد نشان می‌داد که فضای سیاسی برای انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ به نفع حزب جمهوری‌خواه است و میزان رضایت از عملکرد رئیس‌جمهور و کنگره آمریکا به پایین‌ترین حد در تاریخ به ترتیب به ۴۰ و ۲۱ درصد رسیده‌ است.

گالوپ توضیح داد حزب رئیس‌جمهور به طورمعمول در انتخابات‌های میان دوره‌ای وقتی میزان رضایت از عملکرد او زیر ۵۰ درصد بوده و زمانی که میزان رضایت از عملکرد کنگره ۳۵ درصد یا کمتر از آن بوده، کرسی‌ها را از دست داده است. این موسسه افکارسنجی همچنین اضافه کرد که انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات متحده معمولاً به نفع حزبی تمام می‌شود که در قدرت نیست.

بر پایه این نظرسنجی، امسال پایین‌ترین سطح رضایت از نحوه پیش رفتن اوضاع در زمان انتخابات میان دوره‌ای است. در حالی ۱۷ درصد از آمریکایی‌هایی از وضعیت رضایت دارند که باز هم ۵ درصد کمتر از پایین‌ترین سطح قبلی یعنی ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۰ است.

پیو؛ رقابت تنگاتنگ دموکرات‌ها و  جمهوری‌خواهان

موسسه افکارسنجی «پیو»  ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) انتشار داد؛ نتایجی متفاوت از دیگر یافته‌ها و نظرسنجی‌ها و به نفع دموکرات ها بود و نشان می‌داد ۴۱ درصد به دموکرات ها و ۴۰ درصد جمهوری‌خواهان رأی خواهند داد.

به نوشته پیو در حال حاضر از هر ۱۰ رأی دهنده، ۴ نفر (۴۰ درصد) از نامزد جمهوری‌خواه در ناحیه خود حمایت می‌کنند یا به سمت آن متمایل هستند، در حالی که تقریباً همین تعداد از یک نامزد دموکرات (۴۱ درصد) حمایت می‌کنند. حدود ۲ نفر از هر ۱۰ رأی دهنده از نامزد دیگری حمایت می‌کنند (۵ درصد) یا مطمئن نیستند به چه جناحی رأی دهند(۱۳درصد).

با ریز شدن در نتایج نظرسنجی پیو، مشخص می‌شود که رأی دهندگان از لحاظ جنسیت، رنگ و نژاد، سن، تحصیلات و غیره مورد واکاوی قرار گرفته‌اند (نمودار بالا).  به عنوان نمونه در بین مردان، ۴۵ درصد به جمهوری‌خواهان و ۳۹ درصد به دموکرات‌ها رأی خواهند داد در حالی که در زنان این وضعیت برعکس است. ۴۳ درصد زنان از نامزد دموکرات و ۳۷ درصد از نماینده جمهوری‌خواه حمایت می‌کنند.

همچنین حدود نیمی از رأی دهندگان سفیدپوست (۴۹ درصد) می‌گویند که اگر انتخابات امروز برگزار شود. از نامزد جمهوری‌خواه حمایت می‌کنند، در حالی که ۳۶ درصد آنها از نامزد دموکرات حمایت می‌کنند. از هر ۱۰ رأی دهنده سیاهپوست ۷ نفر (۶۹ درصد) از نامزد دموکرات حمایت می‌کنند در حالی که تنها ۴ درصد از آنان حامی جمهوری‌خواهان هستند.

سی‌ان‌ان؛ بایدن ۴۰ درصد محبوب و ۵۵ درصد نامحبوب

نتایج نظرسنجی که به تازگی «سی‌ان‌ان» انتشار داده نشان می‌دهد که فاصله ۱۵ درصدی بین محبوبیت و فقدان محبوبیت او وجود دارد . بنابراین موافقان و مخالفان او به ترتیب ۴۰ و ۵۵ درصد را تشکیل می‌دهند.

رویترز: محبوبیت ۳۹ درصدی بایدن

نتایج یک نظرسنجی که از سوی خبرگزاری «رویترز» و «ایپسوس» (یک شرکت تحقیقات جهانی بازار و متخصص در نظرسنجی است که مقر اصلی آن در پاریس قرار دارد) انتشار یافته نشان می‌دهد محبوبیت بایدن در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای که بقیه دوره او را شکل خواهد داد، به پایین‌ترین سطح دوران ریاست‌جمهوری او نزدیکتر شده‌است. در این نظرسنجی ملی دو روزه، ۳۹ درصد آمریکایی عملکرد بایدن را تأیید کرده‌اند. پیش از این میزان رضایت از بایدن در ماه‌های مه و ژوئن به ۳۶ درصد می‌رسید.

سی‌بی‌اس نیوز: باخت دموکرات‌های کنگره با اختلاف ۱۳ کرسی

یکی از نظرسنجی‌های مرتبط با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به صورت مشترک با همکاری شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» و موسسه «یوگاو»(YouGov) صورت گرفته‌است؛ نظرسنجی که از افزایش احتمال کنترل مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوری‌خواه خبر می‌دهد. براساس نتایج بدست آمده از این نظرسنجی، چنانچه همین امروز (۱۶ اکتبر برابر با ۲۴مهرماه) انتخابات کنگره در آمریکا برگزار شود، حزب جمهوری‌خواه ۲۲۴ کرسی و حزب دموکرات ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان را بدست خواهند آورد.

این گزارش می‌افزاید: این درحالی است که در نظرسنجی قبلی پیش‌بینی می‌شد حزب دموکرات ۲۲۲ کرسی و حزب جمهوریخواه ۲۱۳ کرسی به دست آورند و این وضعیت نشان می‌دهد که کفه ترازو به نفع حزب جمهوری‌خواه سنگینی می‌کند.

نظرسنجی‌مزیور در حالی جمهوری‌خواهان را برنده میدان در رقابت‌های میان‌دوره‌ای کنگره معرفی می‌کند که هم اکنون حزب دموکرات  ۲۲۰ و جمهوری‌خواهان ۲۱۲ کرسی را در اختیار دارند.

فاکس‌نیوز؛ بایدن در قعر محبوبیت ۳۳ درصدی

نظرسنجی «فاکس‌نیوز» به عنوان رسانه حامی جمهوی‌خواهان که حمایت تمام قد آن از ترامپ در دوره ریاست جمهوری او بر کسی پوشیده‌ نبود، از کاهش شدید محبوبیت بایدن در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره حکایت می‌کند. به نوشته فاکس نیوز، «اکثر پاسخ دهندگان (۵۴ درصد) اعلام کردند که به شخص دیگری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا رای خواهند داد و تنها ۳۳ درصد آماده رأی دادن مجدد به بایدن هستند.»

در مجموع با نگاهی اجمالی به نظرسنجی‌های اخیر، کاهش شدید محبوبیت دموکرات‌ها و شخص بایدن به عنوان رهبر این حزب به چشم می‌خورد؛ محبوبیتی که در ابتدای زمامداری او بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بود، با گذشت ۲ سال از عمر دولت او و در چند قدمی انتخابات میان دوره‌ای کنگره به بین ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده‌است؛ روندی که در صورت تداوم، عرصه را بر طیف سیاسی حاکم در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تنگ‌تر خواهد کرد.

پیوست‌ها:

https://www.foxnews.com/official-polls/fox-news-poll-only-۳۳-would-re-elect-biden-approval-rating-ticks-up

https://finance.yahoo.com/video/cbs-news-yougov-battleground-tracker-۱۲۰۳۱۸۷۹۰.html

https://news.gallup.com/poll/۴۰۴۴۱۴/gop-political-winds-back-۲۰۲۲.aspx

https://www.pewresearch.org/politics/۲۰۲۲/۱۰/۲۰/the-midterm-elections-and-views-of-biden

https://www.cnn.com/polling/approval-rating-poll-of-polls

 


ایرنا
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی