شناسه خبر : 112967
تاریخ انتشار : 1401/08/12 23:19
حرمت آرمان ِشهید را نگه دارید

در دفاع از نام‌گذاری یک خیابان و در نقد دوقطبی‌های کاذب؛

حرمت آرمان ِشهید را نگه دارید

دبیر گروه جامعه فرهیختگان نوشت: کافی است به فضای رسانه‌ای ایجادشده بعد از طرح چنین موضوعی نگاه بیندازید و بازخوردهایی که مردم و ساکنان این شهرک می‌دهند را ببینید، آن وقت می‌فهمیم چطور انتقام خون شهید علی‌وردی و برخورد با مسببانش در حاشیه چنین مأاله فرعی یعنی تغییر نام این شهرک قرار گرفته است.

سایر رسانه‌ها: قاسم رحمانی، دبیر گروه جامعه فرهیختگان نوشت: چند وقتی هست که کفه اغتشاش سنگین‌تر از اعتراضات شده و اتفاقاتی که در کوچه‌ها و خیابان‌ها، در شهرها و شهرستان‌ها شاهدش هستیم، چیزی جز اعتراض یا همان اغتشاش‌هاست.

اقدامات اعتراضی شاید می‌توانست مسیر درستی را پیش ببرد، اما اغتشاشات در رادیکال‌ترین سطح قالب شد و حالا ماجرا صرف آتش زدن چند سطل زباله و آسیب به اتوبوس و بانک و اینها نیست. سطح ماجرا تا جایی بالا رفت که با توهین و تحقیر آدم می‌کشند، بسیجی را عریان می‌کنند، توهین می‌کنند و بعد هم غریبانه جانش را می‌گیرند و بازهم پشت همان شعارهای فانتزی پنهان می‌شوند که اینها همه‌اش برای «زن، زندگی و آزادی» است.

یکی از مواضع و یکی از اقدامات صورت‌گرفته درباره شهادت شهید «آرمان علی‌وردی»، شهید مدافع امنیت در شهرک اکباتان، نه‌تنها کمکی به بهبود شرایط برگشت امنیت و آرامش به شهرک نکرد بلکه موجب بدبینی برخی ساکنان شهرک شد. اولی تلاش برای تغییر نام شهرک اکباتان تهران و دومی خط و نشان‌هایی که برخی از نیروهای نظامی برای ساکنان این شهرک با داد و هوار در محدوده شهرک کشیدند. مگر تمام ساکنان شهرک اکباتان در این جنایت شریک و با آن همراه و موافق بوده‌اند؟

این خبر منتشر شد که شورای شهر قصد دارد با برگزاری یک جلسه فوق‌العاده (اساساً اینکه آیا شورا کار برزمین‌مانده‌ای ندارد و تهران نیاز فوریت‌داری به خود نمی‌بیند که شورایی‌ها جلسه فوق‌العاده بگذارند هم بماند) نام شهرک اکباتان را به شهرک آرمان تغییر دهد، اما بعد از پیگیری‌هایی که انجام دادیم مشخص شد این تصمیم فعلاً برای تغییر نام یکی از خیابان‌های این شهرک است و قرار نیست کل نام شهرک اکباتان تغییر کند اقدامی مثبت و قابل تأمل.

کافی است به فضای رسانه‌ای ایجادشده بعد از طرح چنین موضوعی نگاه بیندازید و بازخوردهایی که مردم و ساکنان این شهرک می‌دهند را ببینید، آن وقت می‌فهمیم چطور انتقام خون شهید علی‌وردی و برخورد با مسببانش در حاشیه چنین مأاله فرعی یعنی تغییر نام این شهرک قرار گرفته است.

مسأله دومی که این روزها حسابی برای نظام و جریان مقابله با اغتشاشات هزینه‌تراشی می‌کند، سرخودی برخی افراد و گروه‌هاست. مدلی که فیلم و تصاویرش را هم در ماجرای شهرک اکباتان دیدید و هم حوالی دریاچه چیتگر. وقتی تعدادی از نیروهای امنیتی و انتظامی شروع به رجزخوانی می‌کنند و مردم را تهدید می‌کنند و به نوعی ‌تر و خشک را با هم می‌سوزانند. دقیقاً مثل مدل قبلی. این هم جز اینکه دوقطبی ایجاد کند و آنهایی که عناد دارند را جری‌تر و آنهایی هم که از همه‌جا بی‌خبرند را ناراحت و بدگمان بکند، خروجی‌اش چیست؟

روز گذشته خبری هم در برخی رسانه‌ها منتشر شد که نیروی انتظامی طی فراخوانی از مردم خواسته تا از عملکرد نیروی انتظامی فیلم ضبط کنند و برای فرماندهی انتظامی کشور ارسال نمایند. منتها قبل و بعد از این فراخوان، فیلم‌های زیادی از بدرفتاری برخی نیروهای انتظامی با مردم، با متهمان و... منتشر شده است. فیلم‌هایی که یکی‌یکی توسط نیروی انتظامی نسبت به آنها واکنش نشان داده شد و اغلب هم از آنها به‌عنوان نفوذی یا افرادی که با پوشیدن لباس نیروی انتظامی درصدد لطمه زدن به وجهه این نیرو هستند یاد شد اما آیا این به معنی عدم برخورد نامناسب نیروهای انتظامی با مردم و متهمان است؟ نه! چون آن فیلم‌ها همه فیلم‌های موجود نبود و تصاویر زیادی از برخورد نامناسب نیروهای انتظامی هم با خود مردم و هم اموال‌شان منتشر شده است که هیچ‌گاه با پاسخ درخوری از سوی این فرماندهی مواجه نبوده و همین خود باعث بدبینی مردم نسبت به تمامی ماموران نیروی انتظامی شده است. بنابراین بیش و پیش از اینکه نیاز به فراخوان دادن برای دریافت تصاویر و فیلم‌هایی از برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با مردم باشیم، نیازمند پاسخگویی به موارد موثق قبلی و روشن شدن عاقبت خاطیان و همچنین نوعی انتظام درونی خود دستگاه‌های امنیتی و انتظامی هستیم تا با رفتارهای نسنجیده معدود افرادی، وجهه کلی این نیروها دچار خدشه نشود.


فرهیختگان
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی