شناسه خبر : 112926
تاریخ انتشار : 1401/08/11 20:20
قطع مجدد صادرات غلات اوکراین؛ همه ضرر می‌کنند جز آمریکا!

نورنیوز بررسی کرد؛

قطع مجدد صادرات غلات اوکراین؛ همه ضرر می‌کنند جز آمریکا!

اوکراین و غرب با نقض مفاد توافقنامه آنکارا، ‌16 پهپاد را برای حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه از عرشه کشتی‌های حمل غلات به پرواز در آورده‌اند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: جنگ میان اوکراین و روسیه که همچنان ادامه دارد به صورت هم‌زمان در دو حوزه «امنیتی و تامین غذا» اثرات کم‌سابقه‌ای در عرصه جهانی به‌دنبال داشته است.

گرچه روسیه برای کاهش اثرات منفی بحران غذا در سطح بین‌المللی، در چارچوب توافقنامه‌ای مشترک با فعال شدن صادرات غلات از اوکراین موافقت کرده بود، اما اخیرا وزارت دفاع روسیه ضمن اعلام اینکه دیگر نمی‌تواند امنیت کشتی‌ها را در دریای سیاه بر اساس توافق انتقال غلات تامین کند این توافق را به حالت تعلیق در آورد.

بر اساس توافق چهارجانبه آنکارا میان سازمان ملل، اوکراین، ترکیه و روسیه بنا بر آن بود تا با نظارت روسیه بر رفت و آمد کشتی‌های حامل غلات از برخی بنادر اوکراین، نقل و انتقال غلات اوکراین در کنار کود شیمیایی و محصولات کشاورزی روسیه انجام شود و تا مدتی نیز این توافق اجرا شد.

در واکنش به تصمیم جدید روس‌ها برای تعلیق صادرات غلات از اوکراین، کی‌یف از همه کشورها درخواست کرد که از روسیه بخواهند که به تعهداتش پایبندی نشان دهد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل نیز عنوان کرده؛ ضروری است همه طرف‌ها از هرگونه اقدامی که ممکن است توافقنامه غلات را تهدید کند خودداری کنند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز برای نشان دادن عدم رضایت ظاهری خود از تعلیق مشارکت روسیه در عملیات ابتکار حمل غلات اوکراین در دریای سیاه، اظهار تاسف کرد و از مسکو خواست به مشارکت در این خصوص ادامه دهد.

اما کشورهای اروپایی نیز که باز هم بازنده اصلی این ماجرا خواهند بود این اقدام روسیه را محکوم و آن را مغایر با توافقات آنکارا عنوان کردند و در فضای رسانه‌ای با به کارگیری واژگانی همچون جنگ غذایی روسیه علیه جهان به اقدام مسکو واکنش نشان دادند.

نگاهی ریشه‌ای به روند تحولات روزهای اخیر جنگ‌ در اوکراین نشان می‌دهد که عوامل متعددی در سوق یافتن مسکو به سمت این تصمیم موثر بوده است.

روسیه بخشی از تصمیم جدید خود را به رفتار اوکراین و غرب در نقض مفاد توافقنامه آنکارا مرتبط نموده و اعلام کرده؛ اوکراین،‌۱۶ پهپاد را برای حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه از عرشه کشتی‌های حمل غلات به پرواز در آورده است.

بر اساس اعلام روسیه، ردیاب‌های پرواز، یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه نیز در حال پرواز نشان داده که موید سوءاستفاده از توافقنامه آنکارا است.

به نظر می‌رسد همچنان که آمریکا با اخلال فیزیکی در خط لوله نورد استریم توانست برنده ارسال گاز به اروپا با قیمت ۴ برابرقیمت جهانی باشد، اینک نیز با طراحی چنین وضعیتی به دنبال گروگان‌گیری غذایی اروپا است.

گرچه نقض توافقنامه آنکارا از سوی روسیه اصلی‌ترین دلیل برای اتخاذ این تصمیم اعلام شده اما در این میان نمی‌توان از قصد مسکو برای نشان دادن واکنش جدی‌ در قبال رفتارهای اخیر اروپا و آمریکا در جنگ اقتصادی علیه روسیه چشم‌پوشی کرد.

بر اساس گزارش کمیسر دادگستری اروپا در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه که در پاسخ به جنگ اوکراین صورت پذیرفت، نزدیک به ۱۷ میلیارد یورو از دارایی‌ الیگارش‌های روسیه در اتحادیه اروپا و در هفت کشور عضو مسدود شد.

روند وارد کردن فشار هم‌زمان به روسیه و اروپا از سوی واشینگتن که با استفاده از ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی در حال پیگیری است، اینک با قطع انتقال غلات اوکراین وارد مرحله جدیدی شده است.

از سویی این اقدام به دلیل تاثیر آن در توسعه بحران غذایی در جهان زمینه‌ای برای افزایش فشار به روسیه ایجاد خواهد کرد و از سوی دیگر فرصت مناسبی را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد که در کنار گران‌فروشی گاز به اروپا همین روند را در زمینه تامین نیاز اروپا به غلات نیز پیگیری کرده و با ایجاد وابستگی بیشتر در اروپایی‌ها منافع اقتصادی و سیاسی را به صورت هم‌زمان کسب کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی