شناسه خبر : 112914
تاریخ انتشار : 1401/08/11 17:00
تلاش رسانه‌های غربی برای باورپذیر کردن قصد ایران برای حمله به عربستان سعودی

نورنیوز بررسی کرد؛

تلاش رسانه‌های غربی برای باورپذیر کردن قصد ایران برای حمله به عربستان سعودی

گرچه عربستان سعودی طی پنجاه روز گذشته سعی کرده دستِ‌کم در فضای رسانه‌ای هیچ‌گونه موضع‌گیری منفی نسبت به تحولات داخلی ایران نداشته باشد لیکن تقریبا هیچ‌گونه ابهامی در خصوص نقش غیر سازنده و خصمانه این کشور در اغتشاشات اخیر در ایران وجود ندارد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: روز سه‌شنبه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار خبری مدعی شد؛ ریاض اطلاعاتی را به واشینگتن ارائه داده که از احتمال حمله ایران به اهدافی در داخل خاک عربستان سعودی طی روزهای آینده خبر می‌دهد.

در این یادداشت ادعا شده؛ ارتش آمریکا و دیگر نیروها در منطقه غرب آسیا، سطح آماده‌باش را افزایش داده و آماده هرگونه اتفاقی در این خصوص هستند.

این خبرگرچه تا این لحظه واکنشی از سوی مقامات ریاض در پی نداشته اما «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا به شهروندان آمریکایی درباره این تهدید در عربستان سعودی اطلاع داده شده است، گفت: «من از هیچ‌گونه هشدار کنسولی اطلاعی ندارم.»

سوال مهمی که در این خصوص مطرح است اینکه؛ انتشار چنین خبری از سوی یک رسانه آمریکایی با سابقه انتشار اخبار غیر موثق، در این بازه زمانی چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

 انتشار قصد حمله ایران به اهدافی در عربستان سعودی در حالی مطرح می‌شود که طی هفته‌های اخیر، اعتراضات پس از فوت مرحومه مهسا امینی با تحریک رسانه‌های وابسته به سعودی و برخی عناصر و گروه‌هایی که از سوی ریاض و برخی کشورهای غربی پشتیبانی می‌شوند، منجر به شکل‌گیری اغتشاش در برخی شهرهای ایران شد.

اگرچه عربستان سعودی طی پنجاه روز گذشته سعی کرده دستِ‌کم در فضای رسانه‌ای هیچ‌گونه موضع‌گیری منفی نسبت به تحولات داخلی ایران نداشته باشد لیکن در سطح افکار عمومی داخلی و همچنین کارشناسان مستقل سیاسی در منطقه و حوزه بین‌المللی، تقریبا هیچ‌گونه ابهامی در خصوص نقش غیر سازنده و خصمانه عربستان در اغتشاشات اخیر که با صدمات مادی و انسانی تاسف‌باری همراه بود، وجود ندارد.

در چنین شرایطی وجود مطالبات مردمی و همچنین عقلانیت حکمرانی بر پایه تامین حداکثری منافع و امنیت ملی ایجاب می‌کند که کشور مورد هدف از ابزارهای تنبیهی خود برای پاسخ‌گویی به شرارت‌ها و خصومت‌های پیدا و پنهان بهره برده و دندان طمع آنان را بکشد.

 انتشار خبر وال استریت ژورنال که هیچ‌گونه مستندی برای تایید آن ارائه نشده در واقع تلاشی برای جریان‌سازی خبری بر بستر اصولی پذیرفته شده چون «دفاع مشروع» است که البته به‌دلایلی که ذکر آن رفت ضریب باورپذیری بالایی نزد افکار عمومی نیز دارد.

امروز پس از گذشت ۴۳ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و عبور موفق کشور از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین بحران‌هایی که هر کدام از آنها برای فروپاشی یک نظام قدرتمند کافی است، همه طرف‌ها باید به قدرت مردمی و انسجام ساختاری نظام وقوف یافته باشند.

تجربه سال‌های گذشته نشان داده که بهره گرفتن از هر روشی به غیر از احترام و رعایت اصول پذیرفته شده در مناسبات همسایگی و بین‌المللی در مواجهه با ایران به طور قطع به غیر از زیان و خسران، دستاورد دیگری برای طرف متوهم به‌دنبال نخواهند داشت.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی