شناسه خبر : 112901
تاریخ انتشار : 1401/08/11 14:07
پروازهای‌خیالی برای فرار مسئولان/ هیچ پرواز اختصاصی از فرودگاه امام انجام نشده است

درباره یک دروغ بزرگ که در هفته‌های گذشته هر روز تکرار شد؛

پروازهای‌خیالی برای فرار مسئولان/ هیچ پرواز اختصاصی از فرودگاه امام انجام نشده است

در طول هفته‌های اخیر و همزمان با بروز ناآرامی‌های پراکنده در کشور، گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های خارجی مبنی بر تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای دریافت گذرنامه کشورهای غربی و اختصاص بخشی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران برای خروج مقامات و بستگانشان منتشر شده است.

سایر رسانه‌‎ها: در طول هفته‌های اخیر و همزمان با بروز ناآرامی‌های پراکنده در کشور، گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های خارجی مبنی بر تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای دریافت گذرنامه کشورهای غربی و اختصاص بخشی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران برای خروج مقامات و بستگانشان منتشر شده که براساس گفته‌ها و مستندات مسئولان صنعت هوایی و فرودگاه امام، همه آنها کذب محض است.

در گزارش‌های برخی رسانه‌های خارجی و نوشته‌های برخی کاربران مجهول‌الهویه و حتی تابلودار در فضای مجازی، به‌ویژه در شبکه اجتماعی توئیتر، از اختصاص روزانه چندین پرواز اختصاصی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برای خروج مقامات و خانواده‌هایشان، آن‌هم از مسیرهای مخصوص صحبت شده؛ درحالی‌که سرپرست فرودگاه امام‌خمینی(ره) می‌گوید: در این فرودگاه به‌جز پروازهای برنامه‌ای، هیچ‌گونه پرواز اختصاصی انجام نمی‌شود و مانند همه فرودگاه‌های بزرگ دنیا، فقط ۳مسیر استاندارد مسافری، CIP و VIP برای سوار شدن به هواپیما وجود دارد.

هیجان‌سازی با چاشنی منبع آگاه

به گزارش همشهری، در فضای هیجانی چهل و چند روز گذشته، برخی افراد و رسانه‌های خارجی برای بالا بردن هیجان دست به جعل خبر زده‌اند. در این مسیر، به‌صورت گسترده ادعا شد، در پی بروز ناآرامی‌ها، مقامات جمهوری اسلامی و بستگانشان در حال گریختن از کشور هستند.

با همین سناریو بود که یک عضو پارلمان بریتانیا بدون ارائه سند، ادعای تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای دریافت گذرنامه انگلیسی را مطرح کرد. در ادامه روزنامه اکسپرس، چاپ لندن، بی‌آنکه مستندی ارائه دهد گزارشی را از فرار مقام‌های جمهوری اسلامی و بستگانشان با اختصاص بخشی از فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به پروازهای اختصاصی و مخفی آنها منتشر کرد.

این روزنامه با ربط دادن این خبر به یک منبع آگاه، تلاش کرد سطح هیجان ایجاد شده علیه جمهوری اسلامی را بالا ببرد. این روزنامه به نقل از یک منبع، بدون ذکر نام، از اختصاص بخشی از فرودگاه بین‌المللی تهران به این موضوع و همچنین کرایه «۵پرواز» در روز برای فراری دادن خانواده‌ها خبر داد.

این روزنامه همچنین به نقل از یک منبع داخلی ادعا کرد نزدیکان مقام‌های جمهوری اسلامی برای پروازهای بین‌المللی از خروجی‌های خاص به هواپیماها منتقل می‌شوند. اکسپرس برای مستند کردن ادعاهای مطرح شده در گزارش خود هیچ عکس، صوت، فیلم یا سندی مکتوب ارائه نکرد.

نتیجه شایعه‌سازی در پارلمان بریتانیا

طبق ادعای روزنامه اکسپرس و شاخ‌های مجازی، ۳هفته است که روزانه ۵پرواز اختصاصی در حال خروج مقامات و بستگان آنها از فرودگاه حضرت امام است. با احتساب حداقل ظرفیت ۲۰۰نفر برای هر پرواز، روزانه باید هزار نفر از مقامات و خانواده‌هایشان از ایران خارج شوند؛ هر هفته ۷هزار نفر و در ۳هفته ۲۱هزار نفر. سؤال این است که چطور امکان دارد در ۳هفته ۲۱هزار نفر با پرواز اختصاصی از تهران فرار کنند و به کشورهای غربی بروند، اما نه در داخل و نه در کشورهای مقصد کسی نتواند فرار آنها را حتی در حد یک اسم یا یک عکس مستند کند؟ 

گستردگی شایعه‌سازی در مورد تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای دریافت گذرنامه انگلیسی به حدی بود که باب استوارت، نماینده پارلمان بریتانیا نیز انبوهی از این شایعات را شنیده بود؛ درحالی‌که جیلیان کیگان، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا به‌عنوان یکی از مطلع‌ترین منابع در این مورد، در پاسخ به این نماینده از چنین شایعه‌ای ابراز بی‌اطلاعی کرد و وعده پیگیری داد که البته پیگیری‌ها هم نتیجه‌ای باب‌طبع شایعه‌پردازان هیجان‌ساز نداشت.

تکذیب شایعه در فرودگاه شیشه‌ای

فرودگاه حضرت امام‌خمینی در جنوب تهران، بزرگ‌ترین و مجهزترین فرودگاه کشور است که بخش قابل‌توجهی از پروازهای خارجی کشور را میزبانی می‌کند و اغلب ایرلاین‌های بزرگ و تراز اول دنیا در این فرودگاه نشست و برخاست دارند.

برنامه پروازهای داخلی و خارجی این فرودگاه نیز از روش‌های مختلف به‌خصوص از طریق تابلوی پروازی فرودگاه و سایت اینترنتی شهر فرودگاهی امام‌خمینی به‌صورت عمومی منتشر می‌شود و علاوه بر این، در سایت‌های هوانوردی معتبر جهان نیز می‌تواند ورود و خروج هواپیماها به این فرودگاه یا هر فرودگاه دیگری را رصد و پیگیری کرد.

سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در مورد شایعه پروازهای خارج از برنامه برای خروج عده‌ای خاص از کشور به ایلنا می‌گوید: تا به این لحظه، هیچ پرواز اختصاصی‌ای از فرودگاه امام انجام نشده و تمام پروازها برنامه‌ای بوده که اطلاعات آن از طریق تابلوی پروازی انتشار عمومی می‌شود و پروازهای کارگو هم طبق روال صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه در هیچ رده‌ای هیچ تغییر برنامه پروازی نداشته‌ایم، می‌افزاید: فرودگاه حضرت امام خمینی به‌هیچ‌عنوان پرواز اختصاصی نداشته و هیچ تغییری در سطح شهر فرودگاهی در سازمان‌ها و ارائه خدمات انجام نشده و هیچ‌یک از مسائلی که دراین‌باره عنوان شده، صحت ندارد.

سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی درباره طرح موضوعاتی مانند ایجاد مسیر جداگانه‌ برای تردد برخی از مسافران در فرودگاه امام‌خمینی(ره) هم می‌گوید: ما در این فرودگاه مسیر مجزایی برای انتقال برخی از مسافران نداریم و همه مسافران از مسیر مشخص ترمینال مسافری یا مسیرهای مشخص CIP و VIP عبور می‌کنند که مسیرهای عبور در تمام فرودگاه‌های معتبر دنیا وجود دارند.

امکان‌سنجی فنی برای انجام پرواز ناشناس

اگرچه سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، کذب بودن شایعه خروج روزانه ۵پرواز اختصاصی و مخفی برای فرار مقامات و بستگانشان را تکذیب می‌کند، اما شاید این سؤال مطرح ‌شود که فارغ از این اظهارات، آیا از نظر فنی هم، امکان چنین کاری وجود دارد؟

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با همشهری، ضمن تأکید بر اینکه این نوع شایعات، اصلاً ارزش خبری ندارد که در مورد آن بحث شود، می‌گوید: هر پروازی که به‌صورت داخلی یا خارجی برنامه‌ریزی می‌شود باید مراحل مختلفی را در داخل و خارج طی کند و کانال‌های مختلفی را پشت سر بگذارد تا امکان ادامه مسیر داشته باشد. 

مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با همشهری، می‌افزاید: اگر هواپیمایی از مبدأ فرودگاه امام به سمت یک کشور اروپایی پرواز کند، جدا از اینکه تمام مشخصات آن در مبدأ ثبت شده و پرواز آن با مرکز کنترل هوایی کشور انجام می‌شود، برای ورود به فضای هر یک از کشورهای مسیر نیز باید هماهنگی‌های موردنیاز انجام شود تا بعد از اجازه کنترل هوایی کشور میزبان و هماهنگی با پدافند آن کشور، امکان عبور از مرز هوایی را پیدا کند.

اسعدی‌سامانی با اشاره به اینکه همه کشورهای مسیر یک پرواز در جریان عبور هر پرنده‌ای قرار می‌گیرند، اعلام می‌کند: به فرض اینکه بر اثر سهل‌انگاری اپراتور، اطلاعات یک پرواز در سایت فلای رادار ناقص یا خالی باشد، باز هم کنترل هوایی کشورهای مسیر در جریان اطلاعات کامل پرواز قرار دارند و مشخصات هواپیما و مبدأ و مقصد آن‌هم در همین سایت قابل تشخیص است؛ ضمن اینکه در فرودگاه مقصد مانند سایر پروازها با آن رفتار خواهد شد.


روزنامه همشهری
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی