شناسه خبر : 112807
تاریخ انتشار : 1401/08/09 17:22
چرا آمریکا به اتهامات مطرح شده توسط گزارشگران سازمان پاسخ نمی‌دهد!؟

نورنیوز بررسی کرد؛

چرا آمریکا به اتهامات مطرح شده توسط گزارشگران سازمان پاسخ نمی‌دهد!؟

جمعی از گزارشگران رویه‌های ویژه سازمان ملل متحد در تاریخ 5 مهرماه سال‌جاری گزارش مشترکی را خطاب به دولت و مشخصا وزیر خارجه ایالات متحده با موضوع «آثار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در حوزه محیط زیست» به نمایندگی دائم این کشور در ژنو ارسال نموده و با طرح برخی سوالات از آمریکا خواسته‌اند ظرف مدت 60 روز به این سوالات پاسخ دهد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران که از سال ۱۹۷۹ آغاز شده، تاکنون خسارات زیادی را بر کشور تحمیل کرده و این کشور با وجود اعلان بایدن در برنامه‌های انتخاباتی خود مبنی بر تغییر روش جمهوری‌خواهان، همچنان همان مسیر را بلکه با شدت بیشتر ادامه می‌دهد.

آثار سوء این تحریم‌های یک‌جانبه و گسترده مالی، اقتصادی و تجاری از ابعاد مختلف قابل بررسی است و بر خلاف ادعای مقامات آمریکایی، طیف گسترده‌ای از وجوه زندگی شهروندان ایرانی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

واشینگتن گرچه مطابق توافق برجام در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در ازای محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران بخشی از این تحریم‌ها را برداشت یا تقلیل داد، اما در ماه مه ۲۰۱۸ با خروج ترامپ از برجام و متعاقبا در ۶ اوت ۲۰۱۸ با فرمان اجرایی ۱۳۸۴۶ بازگشت بخشی از تحریم‌ها را مجددا اعلام کرد.

در ادامه این روند، دولت آمریکا در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ تمام تحریم‌های مرتفع شده وفق برجام را بازگرداند و تحریم‌های جدیدی را نیز اعمال کرد که از آن جمله می‌توان به تحریم‌های حوزه انرژی، کشتیرانی، بخش‌های مالی و نیز بیش از ۷۰۰ فرد، نهاد، هواپیما و کشتی اشاره کرد.

یکی از وجوه بسیار پر اهمیتی که از این تحریم‌ها متاثر شده، حوزه محیط زیست است که معمولا سعی می‌شود در لابلای تبلیغات رسانه‌ای غربی‌ها به دست فراموشی سپرده شود، حال آنکه این موضوع مستقیما با حیات ملت‌ها در ارتباط است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

این در حالی است که تعهد به حفظ محیط زیست توسط قطعنامه مجمع عمومی زیر عنوان «کمک به ارتقاء رفاه بشر و برخورداری کامل از تمامی حق‌های بشری» که قطعنامه شورای حقوق بشر آن را به عنوان «حق حیات، حق برخورداری از بالاترین استاندارد سلامت جسمی و روحی، استاندارد زندگی مناسب، غذای مناسب، مسکن، آب آشامیدنی سالم و مشارکت در زندگی فرهنگی» اعلام کرده، مورد شناسایی قرار گرفته است.

در همین رابطه جمعی از گزارشگران رویه‌های ویژه سازمان ملل متحد در تاریخ ۵ مهرماه سال‌جاری (۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲) گزارش مشترکی را خطاب به دولت ایالات متحده و مشخصا وزیر خارجه این کشور با موضوع «آثار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در حوزه محیط زیست» به نمایندگی دائم ایالات متحده در ژنو ارسال نموده و رونوشتی از آن را نیز در اختیار نمایندگی دائم کشورمان در ژنو قرار دادند.

این گزارشگران بر اساس ارزیابی مستدل اطلاعات به دست آمده، نگرانی جدی خود را درباره تحریم‌های آمریکا به عنوان یک عامل موثر در پس‌رفت محیط زیستی ایران ابراز داشته‌ و تصریح کرده‌اند که این تحریم‌ها حق برخورداری مردم ایران از محیط زیست سالم و پایدار، حق سلامت، حق حیات و... را نقض کرده‌اند.

در این گزارش با محوریت آثار محیط زیستی تحریم‌ها، پنج گزارشگر ویژه شامل گزارشگر ویژه آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر در خصوص تغییرات اقلیمی، گزارش‌گر ویژه حق برخورداری از بالاترین استاندارد قابل دسترسی برای سلامت جسمی و روحی و گزارشگر ویژه حقوق اقلیت‌ها به همراه دو کارشناس مستقل شامل کارشناس مستقل ارتقاء نظم بین‌المللی دموکراتیک و عادلانه و کارشناس مستقل حقوق بشر و همبستگی بین‌المللی، ضمن انتقاد از واشینگتن به ابراز نگرانی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر حوزه‌های مختلفِ تهدید کننده حیات مردم ایران پرداختند.

این گروه از گزارشگران سازمان ملل با طرح برخی سوالات از آمریکا خواسته‌اند ظرف مدت ۶۰ روز به این سوالات پاسخ داده و در این خصوص شفاف‌سازی کند.

پیش از این نیز خانم «النا دوهان» گزارش‌گر ویژه اقدامات قهری یک‌جانبه، بعد از بازدید از کشورمان که با دعوت ستاد حقوق بشر صورت گرفت، گزارش جامعی را در خصوص اثرات سوء تحریم‌ها بر زندگی ملت ایران تهیه کرده و از واشینگتن خواسته بود که ضمن پاسخ‌گویی به سوالات مطروحه، نسبت به رفع این تحریم‌های ظالمانه در اسرع وقت اقدام کند.  

حال باید دید این آوردگاه جدی برای صحت‌سنجی ادعاهای حقوق بشری کاخ سفید چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت به ویژه آنکه مقامات آمریکایی همواره و به خصوص طی تحولات اخیر در کشورمان ضمن حمایت از اغتشاشات در کشور، همچنان فریاد حمایت از «حقوق مردم ایران» را سر می‌دهند!


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی