شناسه خبر : 112788
تاریخ انتشار : 1401/08/09 12:02
کنعانی: سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی ایران بوده و تحریم آن غیرقانونی است

کنعانی: سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی ایران بوده و تحریم آن غیرقانونی است

سخنگوی وزارت امور خارجه واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آلمان مبنی بر این که اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است که سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد، تأکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی ایران است و انجام چنین اقداماتی غیرقانونی است.

نورنیوز - گروه سیاست خارجی: «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای این نشست خبری با اشاره به جنایت تروریستی تلخ رخ داده در حرم مطهر شاهچراغ گفت: از جانب خودم و همه خدمتگزاران ملت شریف ایران در دستگاه دیپلماسی بار دیگر این حمله تروریستی و جنایتکارانه را محکوم می‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این حادثه تلخ و شهادت جمعی از فرزندان ایران زمین را به محضر مقام معظم رهبری و آحاد ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدار این عزیزان تسلیت می‌گویم و از خدا برای خانواده‌های داغدار صبر و اجر و برای عزیزان از دست رفته علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت می‌کنم. قلب ایرانیان این روزها با خانواده شهدا و آرتین است. کودک معصومی که در اوج معصومیت با چشمان معصوم و کودکانه در این جنایت مرگبار شاهد از دست دادن پدر، مادر و برادر ۱۱ ساله‌اش بوده است. 

کنعانی ادامه داد: آنهایی که خود را مدعی باغ نشینی و دیگران را جنگل نشین می‌دانند زبان به کام گرفته و حمایت از حقوق زن، حقوق بشر و کودک را به فراموشی سپرده‌اند و با واژه‌های دوگانه مطالبی را اظهار و از کنار آن به سادگی عبور می‌کنند و نقش خود را در دامن زدن به خشونت و اغتشاش و تحریک و ایجاد زمینه برای اینگونه اقدامات تروریستی و تلخ به فراموشی می‌سپرند و مسئولیت خود را در این زمینه نادیده می‌گیرند.

کنعانی به روح مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی درود و سلام فرستاد و گفت: اگر نقش برجسته ایران و این سردار نامدار در مبارزه با تروریسم داعشی نبود کشورهای مدعی حقوق بشر تا این زمان درگیر جنایات ناشی از این جریان تروریستی بودند و نقش برجسته ایران و نقش این سردار بزرگ ایرانی در دور کردن این تهدید بزرگ از روی سر جامعه ایرانی در تاریخ ثبت خواهد شد و آزادگان جهانی حتما نقش ایران و این سردار ایرانی را به یاد خواهند سپرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اظهارات مقامات آلمان در ارتباط برای تحریم سپاه گفت: در صورت مبادرت به چنین اقدامی در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشورها در ارتباط با ایران و ناشی از ادامه رویکرد غلط اینها در ارتباط با دولت و ملت ایران است. سپاه پاسداران نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و چنین اقدامی کاملاً غیرقانونی است.

کنعانی افزود: امیدواریم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها در این زمینه احیاناً قصد اقدامی دارند به نتیجه اقدامات غیرسازنده خود توجه کنند و به صورت خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زوگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در ماه‌های اخیر آیا ایران تجهیزات نظامی شامل پهپاد به روسیه داشته است گفت: ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست. ایران مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، یمن و ... است و معتقد به ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات است. همه تلاش‌های دیپلماتیک ایران از ابتدای شکل گیری این بحران تا الآن بر خلاف کشورهای مدعی که علیه ایران فرافکنی می‌کنند و میلیاردها دلار تجهیزات به یک طرف جنگ صادر می‌کنند ایران از ابتدا رویکردش تلاش برای پایان دادن به جنگ و استفاده از مکانیزم سیاسی برای پایان این اختلاف بود و این سیاست را ادامه خواهد داد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: ایران در ارتباط با تحولات اخیر در ایران مواضع و رویکرد و عملکرد تک تک کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود به صورت آنی و فوری واکنش نشان دهد دستگاه دیپلماسی این اقدام را انجام داده و همچنان این رویکردها را رصد می‌کند. مواضع دیگر کشورها از دید ملت ایران پنهان نمی‌ماند و ایران در مناسبات خود به نوع عملکرد و مواضع این کشورها توجه خواهد کرد و آن را مبنای تصمیم گیری قرار خواهد داد و در مورد دولت عربستان این روند وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: کشورهای منطقه منافع دوجانبه را مدنظر قرار دهند.

او درباره واکنش ایران به حادثه هالووین و دخالت‌های اخیر کره جنوبی در امور داخلی ایران گفت: ما یک واکنش انسانی نشان دادیم ما مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. کشوری که در طول سالیان گذشته رابطه بسیار خوبی داشتیم ولی متاسفانه در نتیجه تأثیرپذیری از اعمال فشار خارجی و مشخصاً آمریکا در بلوکه کردن دارایی‌های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در ارتباط با تحولات داخلی ما موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشته است. این کشور در اجرای یک جشن و برنامه مفرح با سوء تدبیری که به خرج دادند جان قریب به ۲۰۰ نفر قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت شدند و ده‌ها نفر هم مصدوم شدند. این کشور نمی‌تواند در ارتباط با مدیریت یک اغتشاشی که یک طرف آن دولت‌های خارجی هستند به ایران درس اخلاق و مدیریت بدهد. اگر مدیریت بلد بودند باید این جشن را مدیریت می‌کردند. متأسفانه در این حادثه پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند. رویکرد ما انساندوستانه بود و تسلیت گفتیم و اظهار همدردی کردیم.

او گفت: به خانواده‌های داغدار پنج شهروند ایرانی تسلیت و برای آنها صبر و شکیبایی آرزو می‌کنم. از اولین ساعاتی که خبر را شنیدیم به وظایف کنسولی خود عمل کردیم و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عملکرد شبکه تروریستی اینترنشنال گفت: به طور قطع دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خود را به طرف عربستانی مطرح کرده است. عملکرد این شبه رسانه عملکرد یک اتاق جنگ و عملیات علیه ملت ایران است و فعالیت‌های آن شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است و ایران تا الآن اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی این شبکه در دست پیگیری دارد و نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس درباره اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بیان کرد: تصمیم آمریکا و اروپا و اقدامات اخیرشان در ارتباط با ایران اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آنها نسبت به تحولات داخلی ایران بود و در استمرار سیاست‌های غلط گذشته آنها در ارتباط با ایران است. اینکه هر موضوعی را بهانه‌ای قرار دهند برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت و ملت ایران تکرار سیاست‌های غلط گذشته است.

کنعانی گفت: در مقطعی با درک واقع بینانه از بی‌اثر بودن تحریم‌ها علاقه‌مند به انجام گفتگو و مذاکره با ایران شدند. ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند و وارد روند مذاکرات شد. در روند مذاکرات باز به دلیل محاسبات غلط خودشان و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که احیاناً رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا مطالبه می‌کرد دچار نوعی غفلت از منافع اساسی خود در پیگیری روند گفتگو و تفاهم با ایران شدند الان با نگاه توام با محاسبات غلط دست به ابزار ناکارآمد قدیمی یعنی اعمال تحریم‌ها می‌زنند. ایران مایل نیست به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیاورد و وارد روند تقابلی با آنها شود. موضع ایران گفتگو از مبدا تساوی و تمرکز بر منافع مشترک است.

کنعانی افزود: تکلیف آمریکا معلوم است توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به آمریکا گره نزند و راجع به موضوعات ایران احساسی عمل نکند و روی تحولات داخلی ایران شرط بندی غلط نکند و مسیر تعامل و همکاری سازنده را در پیش بگیرد. قطعاً ایران پاسخش به رفتار توأم با احترام و سازنده رفتار متقابل و احترام متقابل و تعامل سازنده خواهد بود و به صورت متقابل اگر دست به ماشه تحریم ببرند همانطور که ایران متقابل اقدام کرد ایران از ابزارهای در دست خود استفاده خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: استفاده از روش‌های تجربه شده قبلی تأمین کننده منافع اروپا و آمریکا خواهد بود و آنها هم ضرر کننده اساسی خواهند بود و ایران تنها متضرر نمی‌شود. آنها را به رفتارهای سازنده در قبال ایران ترغیب می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره برگزاری نشست شورای امنیت درباره اوضاع داخلی ایران و واکنش ایران نیز بیان کرد: نشست موسوم به آریافرمولاست که یک نشست غیرررسمی در شورای امنیت است و جلسه آن هم به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت برگزار می‌شود و هدف اصلی آن هم اعمال فشار سیاسی بر ایران است و در ادامه فعالیت‌های مداخله جویانه دولت آمریکا در ارتباط با تحولات داخلی ایران است. متأسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا در خدمت چنین هدفی همچنان به کار گرفته می‌شود و با تحریم و وارونه نمایی حقایق ایران تلاش می‌کنند فضای سیاسی را برای شکل گیری این نشست فراهم کنند و نکته جالب هم این است که از یکسری افراد معلوم الحال با هویت ایرانی می‌خواهند در این نشست دعوت کنند تا علیه ایران صحبت کنند. افرادی که به رغم هویت و تابعیت ایرانی خود در سالیان طولانی گذشته و در شرایطی که مردم ایران و هموطنان آنها در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها تحت تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا بودند و حتی تأمین واکسن در زمان کرونا مهیا نبود و حتی امکان تأمین پانسمان‌ها برای کودکان پروانه‌ای ایران فراهم نبود و این افراد معلوم الحال هیچ صدایی در هیچ تریبونی نداشتند الان قرار است دعوت شده و علیه ایران از آن تریبون صحبت کنند.

کنعانی گفت: رویکرد ضد ایرانی جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

سخنگوی وزارت امور خاجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ارتباط با لبنان، سیاست ایران مبتنی بر رویکردهای ملی با تکیه بر ثبات و استقرار دولتی قوی در این کشور است. لبنان از کشورهای دوست و همسایگان سازنده ایران است. امیدواریم شاهد تشکیل دولتی قوی و با ثبات در لبنان باشیم.

او در پایان افزود: پیام ما به همسایگان پیام صلح و دوستی و احترام متقابل است و انتظار داریم که طرف های مقابل هم در همین چهارچوب رفتار کنند. پیشرفت های بسیار خوبی در سیستم پرداخت متقابل بانکی میان روسیه و ایران به دست آمده و برخی موانع فنی در حال برطرف شدن است. در ارتباط با مذاکرات بازگشت به برجام، مواضع سیاسی آمریکا با پیام‌هایی که رد و بدل می کند متفاوت است. همچنان منتظر اراده سیاسی آمریکا هستیم، اما سیاست خارجی خودمان را به برجام گره نزده ایم. در مورد تبادل زندانیان ما یک گام انسان دوستانه برداشتیم، اما دولت آمریکا هنوز اقدام موثری نکرده است. در مورد یمن، ایران طرف دار آتش بس، در راستای شکل گیری گفتگوهای با ثبات و روند سیاسی است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی