شناسه خبر : 112749
تاریخ انتشار : 1401/08/08 14:54
قوچانی: اصلاح‌طلب‌ها نجیب هستند و حرمت مرجعیت را نگه می‌داشتند/ روانبخش: اگر به خاطر حرف مراجع وزیر زن نگذاشتید حجاب هم حرف مراجع است

در برنامه «شیوه» شبکه ۴ سیما؛

قوچانی: اصلاح‌طلب‌ها نجیب هستند و حرمت مرجعیت را نگه می‌داشتند/ روانبخش: اگر به خاطر حرف مراجع وزیر زن نگذاشتید حجاب هم حرف مراجع است

محمد قوچانی: آقای روحانی و خاتمی بر خلاف آقای احمدی نژاد نجیب بودند و حرمت مراجع را نگه‌داشتند. ویژگی احمدی‌نژاد کلاه گذاشتن بر سر روحانیت بود. قاسم روانبخش: 24 سال دولت دست شما بود. چرا یک وزیر زن نگذاشتید با این که شعار زن زندگی می‌دهید؟ یک دوره وزیر زن داشت و آن هم احمدی‌نژاد بود. اگر به خاطر حرف مراجع وزیر زن نگذاشتید حجاب هم حرف مراجع است.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: «مقاسم روانبخش»، پژوهشگر سیاسی در برنامه «شیوه» شبکه ۴ گفت: من فکر می کنم که به بحث تأثیر رسانه در این اغتشاشات و اتفاقاتی که اخیراً افتاد از این زاویه باید نگاه کرد که به هر حال ما قبول داریم که رسانه و مطبوعات رکن چهارم مردم سالاری و نقش به‌سزایی دارد؛ در ساختن افکار عمومی، برانگیختن افکار عمومی در جهت مثبت در جهت منفی. در قانون اساسی ما هم موضوع مطبوعات و رسانه تأکید شده و آزادی مطبوعات آزادی رسانه در چارچوب قانون تعیین می‌شود در صورتی که مخل به مبانی اسلام و قوانین اسلام و امنیت و امنیت ملی نباشد.

روانبخش ادامه داد: در ابتدای انقلاب و در شورای انقلاب قوانینی برای مطبوعات نوشته شد و بعداً اصلاحیه‌هایی به آن خورد و در سال ۷۹ قانون جامع از مجلس شورای اسلامی گذشت و همچنان مبنای قانونی هست. حالا تا چه اندازه این قانون در مقام عمل درست اجرا می‌شود و نشریات و رسانه‌ها به آن ملزم هستند، جای بحث دارد. به هرحال رسانه بحث بسیار حساسی است؛ هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی. در رسانه‌هایی که در بیرون هستند که ما نمی‌تونیم برای آنها تعیین تکلیف بکنیم و براساس مبانی لیبرالیستی خودشون عمل می‌کنند، البته که می‌شود در مجامع بین‌المللی هم شکایت کرد، رسانه هایی که در جهت خلاف امنیت ملی ما حرکت می کنند و دولت باید این کار را انجام بدهد در مراکز حقوقی.

او ادامه داد: اما در رسانه‌های داخلی چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ما دو مکتب مبارزه قبل از انقلاب داشتیم که این دو مکتب، دو مکتب فکری از قبل از انقلاب تا به حال ادامه پیدا کرده است. در قبل از انقلاب اسلامی می‌گفتند بر اساس چه مکتبی شما مبارزه با رژیم انجام می‌دهید. یکی مکتب امام بوده که به تعبیر مقام معظم رهبری مکتب امام را اینجور تعریف می‌کنند که دقیقاً همین است، این مکتب، مکتب عقلانی است؛ دارای منطق و یک مکتب است که منطق امام بزرگوار ما منطق عقل و منطق فکر، منطق عمل روشن بینانه، منطق انسانیت و هنجار انسانی و اخلاقی انسانی و فضائل اخلاقی بود.

روانبخش افزود: مکتب دیگر مکتبی است که عقلانی نیست و بر اساس مبارزه به هر جهت، وسیله هدف را توجیه می‌کند با این عنوان کار شروع کرده و دارای منطق و عقلانیت نبوده است. مثلاً سردمداران مرتبط با این مکتب را اگر نام ببریم نهضت آزادی از سردمداران این مکتب است که فرزندان عزیز جناب آقای مهندس بازرگان که خودش تعبیر می‌کند سازمان مجاهدین خلق، منافقین اینها زاده‌های این مکتب هستند. از آن طرف حالا آن مکتب غیرعقلانی البته خودش شاخه‌هایی دارد. مثلاً سید مهدی هاشمی یک شاخه‌ای از این هست. سازمان مجاهدین یک شاخه، برهان یک شاخه و همینطور بعضی از مذهبیون شاخه‌هایی بودند که مبارزه مسلحانه را پیشنهاد می‌دادند و هیأت‌های موتلفه که معتقد به مبارزه مسلحانه بودند.

روانبخش گفت: رسانه‌هایی که ما داریم که خیلی از آنها عمدتاً درجریان اصلاح طلب هستند، شعار اصلاح می‌دهند، متأسفنه از آن طرف فساد را نهادینه می کنند. شعار قانون می‌دهند ولی متأسفانه هرج و مرج نهادینه می‌کنند و شعار صلح و آرامش می‌دهند و خشونت را تئوریزه می‌کنند. اگر مطبوعات ما رسانه‌های اصلاح‌طلب مخصوصاً الآن که تو این جریانات پرچم‌هایشان همه با هم شد در برلین، اگر اینها زاویه‌شان را مشخص نکنند، مرزبندی‌شان را مشخص نکنند، امروز همان سازمان منافقین جریان سید مهدی هاشمی همه با اینها تعریف می‌شود. در حالی که بعید بدانم آقایان همه‌شان لااقل، این را قبول داشته باشند. گرچه بعضی از رسانه‌ها همین الآن اسنادی من دارم که در این ایام اغتشاشات دارند خشونت را تئوریزه می‌کنند و دوستانشون رو تشویق می‌کنند برای اینکه به این عملیات دست بزنند.

«محمد قوچانی»، روزنامه‌نگار در برنامه «شیوه» شبکه ۴ گفت: من و آقای بیگدلی راستش را که بخواهید از روز اولی که این برنامه راه افتاد و دوستان محبت می کردند سوال می‌کردند، برای خودم سوال بود که من چرا باید بیایم؟ یعنی اصلاً چرا از ما و احتمالاً یک اصولگرا در مقابل ما دعوت می‌شود؟ من اگر به جای شما و تهیه کننده برنامه بودم، این ور یک جوان می‌نشاندم از همین معترضین و آن طرف یک پلیس که باهم حرف بزنند. این خیلی بهتر از آن است که ما بیاییم حرف بزنیم. یک خانمی می‌گذاشتم که طرفدار حجاب باشد، حالا حجاب شرعی‌اش را ما کاری نداریم، شرعی‌اش به جای خود، بحث قانون حجابی که الآن هست و گشت، آن طرف یک خانمی را می‌گذاشتم که مخالف گشت ارشاد باشد. الآن چه ایرادی داشت که همین همکاران ما که الآن گرفتار شدند، اینها می‌آمدند به جای من و آقای روانبخش صحبت می‌کردند. یعنی روزنامه‌نگارانی که کف خیابان رفتند و گفتگو کردند.

قوچانی ادامه داد: ما باید ببینیم الآن این قابی که اینجا نشسته‌ایم تصویر جامعه هستیم؟ یعنی بنده و آقای روانبخش، تصویری از جامعه هستیم؟ ایشان یک مجموعه‌ای را آوردند و یک تقسیم‌بندی عجیبی هم کردند. یعنی یک سری عاقل هستند و یک سری بی عقل. خوب اینکه یک تقسیم بندی خیلی ساده‌ای است که هر کسی می‌تواند بگوید. من خودم هم در همین مورد در تلویزیون صحبت کردم که آیت الله خمینی مخاف ترور و مبارزه مسلحانه بود. ایشان یادشان رفت که راجع به فداییان اسلام صحبت کنند. یادشان رفت راجع به نواب صفوی صحبت کند. یادشان رفت راجع به موتلفه بگویند که مجوز نگرفت ولی ترور کرد.

او گفت: حالا اصلاً اینها چقدر الآن برای جامعه ما مهم است؟ من در همین تلویزیون نامه رهبری را در مورد مهندس بازرگان خواندم و ممیزی شد و پخش نشد. آن هم نه زمان حیات مهندس بازرگان در زمان بعد از فوت او که کارنامه‌اش بسته شد. تعبیر رهبری در مورد مهندس بازرگان با چیزی که ایشان می‌گویند خیلی تفاوت دارد. رهبری گفتند که ایشان مروج اندیشه‌های ناب اسلامی به شیوه نوین هستند. این را مقایسه کنید با تصویری که ایشان از آقای بازرگان شرح دادند. و البته این تکه حذف شد در تلویزیون و من این را در مناظره گفتم و خوشبختانه فردی از دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفت و پرسید چه کسی این را در تلویزیون حذف کرده است.

قوچانی گفت: معلوم شد که اگر گزارشات اغتشاشات اخیر را می‌دادیم آقای روانبخش بنویسند، اسم بازرگان،منتظری و دعایی رو هم در آن می‌آوردند که اینها جزء افرادی هستند که خشونت را ترویج می‌کنند. یک اسم البته یادشان می‌رود که آن آقای مصباح است که آقای مصباح در همان خطبه‌های سال‌های دوران اصلاحات که رئیس جمهور اصلاحات صحبت از عدم خشونت می‌کرد و می‌گفت شعار مرگ بر سر ندهید، آقای مصباح در خطبه‌های نماز جمعه از تئوریزه کردن ارهاب و خشونت صحبت می‌کرد.

قوچانی ادامه داد: حالا این به چه درد این ملتی می‌خورد که الآن آمده‌اند و حرف می‌زنند؟ همین دیروز و پریروز یک مراسمی برگزار شد در محکومیت حادثه شاهچراغ. مردم هم خیلی وسیع شرکت کردند. همان جا خانم‌هایی بودند که حجابشان از خانم امینی کمتر بود. حالا کم را زیاد را ما نمی‌دانیم که با چه چیزی می‌سنجند. خوب همان خانم‌ها آمده‌اند و حادثه شاهچراغ را محکوم کرده‌اند. همان خانم‌ها در مراسم حاج قاسم سلیمانی بوده‌اند. همان خانم‌ها را باید بیاورید اینجا که صحبت کنند که اگر بحث خشونت را می‌خواهید مطرح کنید به شما بگویند که از کجا شروع می‌شود. البته خشونت مطقابل از نظر من مطلقاً محکوم است. آن رسانه‌هایی هم که اسم‌شان را می‌گذارند اصلاح طلب و معمولاً به شیوه غرب می‌گویند که ما یک سری سند داریم، آن رسانه‌ها به من و آقای روانبخش به یک اندازه در حال فحش دادن هستند.

محمد قوچانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دین پیامبر هم رحمت است هم قدرت اما آقای مصباح راجع به مجوز ارهاب حرف می‌زد. می‌گفت ارهاب چون نمی‌خواست کلمه ترور را بگوید. نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما همان زمان که آقای مصباح درباره این که چه زمانی می‌توان ترور کرد صحبت کرد آقای حجاریان ترور شد.

قاسم روانبخش در پاسخ گفت: ایشان هیچ وقت از ترور صحبت نکردند. قرآن می‌گوید دشمن باید از شما غلظت یعنی درشتی ببیند و این به معنای ترور نیست. مشی آقای مصباح همان مشی امام است که ترور ممنوع بود.

قوچانی گفت: آقای روحانی و خاتمی بر خلاف آقای احمدی نژاد نجیب بودند و حرمت مراجع را نگه‌داشتند. ویژگی احمدی‌نژاد کلاه گذاشتن بر سر روحانیت بود.

روانبخش: ۲۴ سال دولت دست شما بود. چرا یک وزیر زن نگذاشتید با این که شعار زن زندگی می‌دهید؟ یک دوره وزیر زن داشت و آن هم احمدی‌نژاد بود. اگر به خاطر حرف مراجع وزیر زن نگذاشتید حجاب هم حرف مراجع است.

قوچانی گفت: کوروش را تبدیل کردیم به مسأله امنیتی در حالی که علامه طباطبایی معتقد بود کوروش همان ذوالقرنین بود. نیازی به آمریکا نداریم و در برجام هم می‌خواستیم حق هسته‌ای مان را را بگیریم. سه بار تلاش کردند ما را به شورای امنیت ببرند و در دوره احمدی‌نژاد موفق شدند. آقای روحانی اگر یک کار کرد که ما را از شورای امنیت خارج کرد کار بزرگی کرد.

روانبخش در انتها گفت: نکات شما بعضاً نکات خوبی بود اما آن بحث اینکه فرمودید ما اصلاح طلب‌ها خیلی در واقع نجیب هستیم و حرمت مرجعیت را نگه می‌داریم، قصد ندارم بگویم همه یکسان هستند، ولی آقایی که تقلید را کار میمون دانست و کل این مجموعه اصلاحات پشت سرش آمدند، کسی که اسلام را افیون هم مردم و هم ملت دانست فراتر از مارکس و بعد گفت تقلید کار میمون است و بعد حکم ارتدادش هم صادر شد، مجموعه شما اصلاح طلب‌ها ازش دفاع و حمایت کردید.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی