شناسه خبر : 112528
تاریخ انتشار : 1401/08/03 12:18
اسلامی: طرف‌های مقابل در پرونده هسته‌ای ایران "اتهام‌زنی ‌و هیاهو" می‌کنند/ ‌بومی‌سازی راکتورها‌ آغاز شد

اسلامی: طرف‌های مقابل در پرونده هسته‌ای ایران "اتهام‌زنی ‌و هیاهو" می‌کنند/ ‌بومی‌سازی راکتورها‌ آغاز شد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اراده کرده‌ایم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم زیرا طرف‌های مقابل با زدن اتهامات در نظر دارند مانع پیشرفت ما در حوزه هسته‌ای شوند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: نشست هم‌اندیشی تخصصی بررسی فرآیند پرتودهی در حوزه سلامت،‌ کشاورزی و صنعت با حضور مهندس اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، شیرمردی و فقهی از معاونان سازمان انرژی اتمی، محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس، جمعی از مدیران صنعت هسته‌ای و مسئولان استانی تشکیل شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این نشست گفت: خوشبختانه سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای در افق 20ساله در روز 20 فروردین امسال توسط رئیس جمهور رونمایی شد و بر اساس این سند استفاده از همه ظرفیت‌های ملی و به‌کارگیری آنها و حرکت در جهت تحقق این سند را آغاز کردیم.

محمد اسلامی افزود: در این سند چند محور اصلی پیش‌بینی شده است؛ یک محور توسعه فناوری هسته‌ای برای تولید برق است زیرا امروز بر اساس تکلیف ملی خود موظف به برداشتن گام‌های اساسی برای کاهش تولید کربن و آلاینده‌هایی که موجب تغییرات اقلیمی و شرایط کنونی شده‌اند؛ هستیم و به‌سهم خود باید در زمینه کاهش چشمگیر و صفر کردن تولید کربن حرکت کنیم. بر اساس اهداف این سند نسبت به سرمایه‌گذاری برای تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای اقدام کرده‌ایم و اکنون ساخت نیروگاه‌های 2و3 بوشهر با ظرفیت 2 هزار مگاوات را در دست اقدام داریم.

بیشتر بخوانید

اسلامی: هدفمان بومی کردن صنعت نیروگاهی است

وی تأکید کرد: با نگاه متفاوت و در مقیاس‌های مختلف ظرفیت‌سازی برای طراحی و ساخت راکتورها را آغاز کرده‌ایم و بومی‌سازی آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با گسترش فعالیت‌های خود در سطح و عمق درنظر داریم  به قطب سازنده نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا تبدیل شویم و میزان تولید برق هسته‌ای در کشور را به‌میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهیم.

وی ادامه داد: این هدف قابل دستیابی است و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تحقق این هدف را تأمین خواهیم کرد و با توجه به بازدهی بسیار خوب نیروگا‌ه‌های برق هسته‌ای در 2 دهه آینده این طرح را انجام خواهیم داد.

اسلامی بیان کرد: همچنین در سند جامع سازمان به موضوع کاربرد پرتوها توجه ویژه‌ای شده و دارای دامنه وسیعی است و بر اساس این سند مقرر شده است مطالعات آمایش سرزمینی با مشارکت و مطالعه نتایج طرح جامع حمل‌ونقل، لجستیک کشور و وزارت جهاد کشاورزی انجام دهیم و برای توسعه آن نیاز است کانون‌های تولید را بشناسیم و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و برای توسعه کاربرد پرتوها استان فارس نیز میان مناطق و قطب‌های 12گانه شناسایی شد و این استان را به‌عنوان یکی از اولویت‌ها انتخاب کردیم و با توجه به همت و علاقه‌مندی سازمان اوقاف و اراده استاندار فارس،‌ اکنون شاهد به وجود آمدن کشش و جاذبه برای استفاده از پرتوها هستیم و این مسئله سبب شده است امروز عملیات ساخت مجتمع پرتودهی در شیراز آغاز شود.

وی تأکید کرد: هزینه کردن در این حوزه منجر به فایده خواهد شد و نیز از صرف هزینه‌های فراوان و گزاف جلوگیری خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در دنیا و کشورهای پیشرفته در دهه‌های گذشته از پرتودهی محصولات کشاورزی استقبال فراوانی شده است.

اسلامی اضافه کرد: همچنین باید در زمینه تولید تجهیزات و وسایل مورد نیاز سامانه‌ها خودکفا می‌شدیم زیرا خرید این اقلام و تجهیزات به‌دلیل تحریم‌ها، با محدودیت‌هایی همراه است و مزاحمت‌های شدیدی بر سر راه هسته‌ای شدن کشور وجود داشته و دارد. با تقویت ظرفیت داخلی، طراحی و مهندسی و با توجه به شناخت ما از استانداردها و الزامات این تولیدات در داخل کشور انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در هفته‌ای که گذشت از سومین سامانه رونمایی شد که بر پایه دانش‌بنیان‌ها انجام شده است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: در سازمان انرژی اتمی و شرکت توسعه کاربرد پرتوها از حضور دانش‌بنیان‌ها برای فرآیند تولید و زنجیره ساخت اقلام و همچنین از طرح‌ها و پیشنهادات اساتید و فعالان حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز بسیار استقبال می‌کنیم و از ظرفیت تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه شیراز نیز استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به وجود تنوع در محصولات باغی و کشاورزی گفت: در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مورد مگس مدیترانه‌ای ویژه باغ‌های مرکبات، آفات باغ‌‌های انار و پسته تحقیقاتی انجام شده است و به نتایج خوبی دست یافته‌ایم و حتم بدانید استفاده از فناوری هسته‌ای موجب تحول جدی در این حوزه خواهد شد.

اسلامی در ادامه با توجه به ایجاد موانع توسط دشمنان در توسعه صنعت هسته‌ای کشور تأکید کرد: اراده کرده‌ایم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم زیرا طرف‌های مقابل با زدن اتهامات در نظر دارند مانع پیشرفت ما در حوزه هسته‌ای شوند، اما جوانان ما با تمام توان در مسیر توسعه فناوری هسته‌ای در کشور گام برمی‌دارند.

وی خطاب به مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فناوری هسته‌ای ضرورت کشور است و همراه با فناوری‌های مختلف نمادی از قدرت محسوب می‌شود و ایجاد قدرت، موجب اقتدار می‌شود و باید توجه کرد که علم نمادی از قدرت است؛ آنها با حضور ما در دایره قدرت مخالف هستند و ما نباید اجازه دهیم جوانان ما را با ایجاد شغل؛ جذب کنند و ما را تهی کنند بنابراین باید با سرعت بیشتری شغل ایجاد کنیم و ایجاد این ظرفیت‌ها برای ما تکلیف و اولویت محسوب می‌شود.

گفتنی است سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در این نشست تخصصی به ارایه توضیحات تخصصی و سخنرانی پرداخت و به سؤالات متخصصان و فعالان عرصه دانش‌بنیان‌ها پاسخ داد.


تسنیم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی