شناسه خبر : 112498
تاریخ انتشار : 1401/08/02 13:55
رسیدگی به پرونده برخی عناصر اصلی اغتشاشات اخیر در هفته جاری

رئیس قوه قضائیه خبر داد؛

رسیدگی به پرونده برخی عناصر اصلی اغتشاشات اخیر در هفته جاری

رئیس قوه قضائیه گفت: همکاران قضایی با التزام به موارد قانونی، تلاش کردند تا در حدود کمتر از یک‌ ماه کیفرخواست بسیاری از عناصر اغتشاشات و قضایای اخیر را صادر و به دادگاه ارسال کنند و رسیدگی به این پرونده‌ها در هفته جاری شروع می‌شود.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (دوم آبان) در نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به توطئه‌های طراحی شده از جانب دشمنان ایران اسلامی برای ضربه زدن به امنیت کشور در قضایای اخیر، افزود: مردم متدین و با بصیرت ایران اسلامی یک بار دیگر دشمن را در رسیدن به هدفش که همان ناامن کردن کشور بود، ناکام گذاشتند؛ این ناکامی دشمن برای او گران تمام شد؛ در این قضایا دشمن تمام قد آمده بود که امنیت کشور و مردم ما را برهم بزند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به عوامل شکست و هزیمت دشمن در اجرا و پیشبرد طرح تهدید امنیت ایران اسلامی در اتفاقات اخیر، گفت: مردم بصیر و هوشیار و ولایتمدار ایران اسلامی به سرعت به پشت‌پرده اتفاقات و قضایای اخیر پی بردند و متوجه شدند که برخی مسائل مطرح شده صرفاً بهانه است و هدف دشمن و عوامل او مقوله و موضوع دیگری است؛ بنابراین به هیچ وجه با دشمن همراهی نکردند همچنین مسئولان و متولیان انتظامی، امنیتی و قضایی نیز در این قضایا به صورت مطلوب به وظایف خود عمل کردند.

رئیس دستگاه قضا افزود: در این میان نکته مهم‌تر، هدایت‌های مقام معظم رهبری بود که نقشه‌های دشمنان را به درستی برای مردم تفهیم و تبیین فرمودند و با کلام نافذ و نافع خود، توطئه‌های دشمنان را خنثی گرداندند. 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اقدامات احمقانه‌ و جاهلانه‌ای که دشمنان و عوامل آنها در قضایا و اغتشاشات اخیر انجام دادند، گفت: حماقت‌ها و سبک مغزی‌های دشمنان و عوامل آنها و انجام اقداماتی مانند آتش زدن قرآن و پرچم ایران و برداشتن حجاب از سر زن هموطن با زور و بیان الفاظ و عبارات رکیک و زشت از جمله مواردی بود که سبب شد مردم فهیم و بصیر ایران به سرعت به ماهیت این قضایا پی ببرند و متوجه شوند که عناصر حاضر در این اتفاقات دوستدار و حامی زنان و مردان ایرانی نیستند و با مفهوم و مقوله حقوق بشر هم بیگانه‌اند.

رئیس قوه قضائیه از اقدامات مسئولان قضایی در مراجع و مراکز مختلف که برای رسیدگی به اتفاقات اخیر باوجود حجم بالای کار روزمره، تلاش شبانه‌روزی مصروف کردند، تقدیر به عمل آورد و اظهار داشت: در قضایای اخیر تلاش شد افراد و عناصر کم گناه و نادم و پشیمان با لحاظ ترتیبات قانونی، زودتر آزاد شوند.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: همچنین با وصف اینکه الزاماتی قانونی برای مقامات قضایی از حیث رسیدگی‌ها، ابلاغ‌ها، فاصله بین کیفرخواست و ارائه آن به دادگاه و تعیین وقت دادگاه وجود دارد، همکاران قضایی ضمن التزام به موارد قانونی، تلاش کردند تا در حدود کمتر از یک‌ ماه کیفرخواست بسیاری از عناصر اغتشاشات و قضایای اخیر را صادر و به دادگاه ارسال کنند؛ این پرونده‌ها در دادگاه تعیین وقت شده است و رسیدگی به برخی از آنها نیز شروع شده است؛ در هفته جاری نیز در محاکم تهران و برخی استان‌ها نیز رسیدگی به پرونده برخی دیگر از عناصر اغتشاشات اخیر شروع می‌شود.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: محاکمه کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شدند و با عناصر ضدانقلاب در داخل و خارج و بیگانگان مرتبط بودند با دقت و طبق قانون انجام و این افراد وفق قانون مجازات خواهند شد و این مجازات بازدارنده خواهد بود. 

محسنی اژه‌ای با اشاره به جلسه اخیر خود با جمعی از متخصصان و نخبگان رشته‌های مختلف علمی، دانشگاهی، اقتصادی و صنعتی به یکی از موارد طرح شده در جلسه مزبور ناظر بر ضرورت جذب و به‌کارگیری افراد متخصص برای سمت‌ها و مناصب تخصصی اشاره کرد و اظهار کرد: باید امور و مدیریت‌ها را به متخصصان واجدشرایط سپرد؛ گاهی برخی کارها و مدیریت‌ها به افراد غیرمتخصص سپرده می‌شود؛ به طور قطع در این‌صورت کار به درستی پیش نمی‌رود؛ بنابراین تخصص‌گرایی و به‌کارگیری و گماردن افراد متخصص در سمت‌ها و پست‌ها امری لازم و ضروری است و این مهم نیز باید بیش از پیش در دستگاه قضایی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حضور اخیر خود در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور برای دومین بار در یک سال اخیر، ضمن تقدیر از خدمات و زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین «سید احمد مرتضوی‌مقدم» رئیس این دیوان و معاونان او و قضات شریف این مرجع معظم قضایی، گفت: ورودی پرونده‌ها به دیوان عالی کشور رو به افزایش است؛ برای این موضوع باید چاره‌جویی شود؛ یکی از تدابیر و علاج‌ها در این قضیه توجه هر چه بیشتر و اهتمام تام محاکم و دادگاه‌های بدوی در صدور آراء و احکام متقن و محکم است؛ بدون تردید اتقان هر چه بیشتر آراء و احکام دادگاه‌های بدوی هم برای مردم سودمند و نافع است و هم زمینه کاهش ورودی پرونده‌ها به دیوان عالی را فراهم می‌آورد.

او افزود: در راستای کاهش ورودی پرونده‌ها به دیوان عالی کشور اقداماتی انجام شده و از نظر نیاز به قانون نیز پیشنهاداتی از سوی دیوان عالی دریافت شده که این پیشنهادها به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارسال شده است.

رئیس قوه قضائیه با تبیین و تشریح مواد ۴۷۴ و ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری ناظر بر درخواست اعاده دادرسی و تجویز اعاده دادرسی و به طور مشخص بند چ ماده ۴۷۴ ناظر بر درخواست اعاده دادرسی  درباره مواردی که «عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد»، گفت: در زمینه ماده ۴۷۴ و مشخصاً بند «چ» آن باید با همفکری و هم‌اندیشی مراجع و مقامات ذی‌ربط قضایی، به نقطه نظر واحدی نائل آییم.

رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های مهم و خطیر دیوان عالی کشور از جمله نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی، به کمیسیون نقل و انتقال قضات دستور داد در انتخاب قضات برای دیوان عالی کشور نهایت شایسته‌گزینی را لحاظ کنند. 

محسنی اژه‌ای به معاونت منابع انسانی قوه قضائیه نیز دستور داد تا نسبت به ارائه آموزش‌های لازم و مقتضی به قضات در راستای هرچه متقن‌تر شدن آراء و احکام آنها، اهتمام لازم را داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه در همین راستا گفت: در قبال قاضی‌ که صدور احکام ضعیف و خلاف بیّن شرع از جانب او زیاد است و آرای صادره از ناحیه او به طور مکرر نقض می‌شود و ترتیبات آموزشی نیز در قبال او منشأ اثر نیست نیاز به انجام اقدامات انتظامی است؛ بر همین اساس دادسرای انتظامی قضات موارد ناظر بر تجویز اعاده دادرسی‌ها و اعمال ماده ۴۷۷ پیرامون احکام صادره از قضات را محاسبه و لحاظ کند. 

محسنی اژه‌ای با اشاره به اهتمام و برنامه دستگاه قضایی در راستای نخبه‌گزینی و کادرسازی و جذب نیروهای شایسته به معاون منابع انسانی قوه قضائیه دستور داد تا در راستای تسریع در فرآیند گزینش نیروی انسانی دستگاه قضا اعم از قاضی و کارمند، اقدامات مقتضی و راهبردی را اتخاذ کند و با لحاظ ترتیباتی، فرآیند گزینش در عدلیه را کوتاه گرداند.

رئیس قوه قضائیه در همین راستا به تعدادی از نیروهای نخبه و شایسته اشاره کرد که دستگاه قضایی آنها را در یک برنامه مدوّن، برای تصدی مناصب قضایی گزینش کرده و اقدامات لازم را برای جذب و به‌کارگیری آنها به‌کار بسته است.

محسنی اژه‌ای در این رابطه به معاون اول قوه قضائیه و معاون منابع انسانی قوه قضائیه دستور داد تا در فرایند آموزش‌دهی و جذب و صدور ابلاغ‌ این نخبگان گزینش شده تسریع داشته باشند.


مرکز رسانه قوه قضائیه
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی