شناسه خبر : 111457
تاریخ انتشار : 1401/08/01 16:24
اروپای شرقی برای پشت سر گذاشتن سرما همه چیز را می‌سوزاند

اروپای شرقی برای پشت سر گذاشتن سرما همه چیز را می‌سوزاند

پشت سر گذاشتن زمستان به اولویت میلیون‌ها نفر در اروپای شرقی تبدیل شده است، مردمانی که استطاعت پرداخت بهای بالاتر برق و گاز را ندارند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: در شهر اُزد در شمال مجارستان که دمای هوا به صفر رسیده است، ساکنان محلی برای گرم ماندن به سوزاندن سوخت‌های آلاینده همچون زغال سنگ قهوه‌ای، چوب و اقلام غیرقانونی همچون زباله روی آورده‌اند.

پشت سر گذاشتن زمستان به اولویت میلیون‌ها نفر در اروپای شرقی تبدیل شده است، مردمانی که استطاعت پرداخت بهای بالاتر برق و گاز را ندارند. در سراسر این منطقه، هزینه هیزم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، زیرا خانوارها در حال ذخیره کردن منابع هستند.

به گفته تحلیلگران، نرخ فقر انرژی که به عنوان ناتوانی در تأمین منابع گرمایشی کافی تعریف می‌شود، در کشورهایی چون مجارستان، اسلواکی و بلغارستان افزایش می‌یابد.

دیوید نمت اقتصاددان مجار از بانک بلژیکی «کی بی سی» گفت: اگر قیمت کالاهای اساسی به ویژه غذا و انرژی افزایش یابد، بسیاری را به فقر می‌کشاند و افرادی که همین حالا زیر خطر فقر هستند، به فقر شدید سوق می‌یابند. در همین حال، استفاده فزاینده از سوخت‌های سمی باعث افزایش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر منطقه می‌شود.

سوزانا ناگی، مدیر گروه زیست محیطی مجارستانی موسوم به انجمن ارتباط سبز گفت: سال‌ها توسعه از بین خواهد رفت. او افزود: اگر بقای مردم به آن (سوخت های سمی) بستگی داشته باشد، آنها همه چیز را می‌سوزانند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان قوانین بهره‌برداری از جنگل را آسان‌تر کرده و دستور استخراج بیشتر زغال سنگ قهوه‌ای، زغال قهوه‌ای غنی از گوگرد را که یکی از کثیف‌ترین سوخت‌های فسیلی به‌شمار می‌رود، داده است. این تمهیدات نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی در برنامه کاری بسیاری از دولت‌ها تا چه حد تقلیل یافته است.

در این میان، لهستان پس از ممنوعیت اتحادیه اروپا در زمینه واردات از روسیه، استانداردهای کیفیت را از سوزاندن زغال حذف کرد تا کمبود عرضه را کاهش دهد. یاروسلاو کاژینسکی رهبر حزب حاکم لهستان ماه گذشته به مردم این کشور گفت، هرچیزی به غیر از لاستیک را برای گرم نگه داشتن خود بسوزانند. لهستان به خرید زغال سنگ که یک سوم خانه‌ها را گرم می‌کند، یارانه تخصیص داده است. سایر دولت‌ها در منطقه اقدامات حمایتی فوری را در پیش گرفته‌اند، اگرچه در ابعاد همتایان غربی‌شان نیست.

بحران گرمایش زمستانی به ویژه در کشورهایی چون بلغارستان که دو سوم خانه‌های روستایی چوب می‌سوزانند، مشهود و دردناک است. براساس اعلام یورواستات، حتی قبل از جنگ اوکراین، ۶۰ درصد از مردم بلغارستان با درآمد پایین نمی‌توانستند به اندازه کافی منازل‌شان را گرم کنند.

در کوزوو که یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی است، تقریباً در هر خانه روستایی و اکثر خانواده‌های شهری چوب سوزانده می‌شود.


نشریه فایننشال تایمز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی