شناسه خبر : 111456
تاریخ انتشار : 1401/08/01 16:14
عربستان؛ «کشور رعب و اعدام»

عربستان؛ «کشور رعب و اعدام»

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی، عربستان را «کشور رعب و اعدام» توصیف کرد و درباره موج قتل عام جدید در این کشور به‌ویژه علیه زندانیان سیاسی و فعالان مدنی و حقوق بشری هشدار داد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: سایت "سعودی لیکس" امروز یکشنبه در گزارشی نوشت: کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی پس از افزایش صدور احکام اعدام توسط دادگاه کیفری ریاض علیه شهروندان عربستانی از زندانیان سیاسی گرفته تا فعالان و تظاهرکنندگان در بیانیه ای به بررسی وضعیت خطرناک انسانی و حقوق بشری در عربستان پرداخت. 

این کمیته اشاره کرد که دادگاه برای گروهی از شهروندان به دلیل تلاش برای استفاده از حق خود جهت ابراز عقاید و بیان نظرات از طریق شبکه‌های اجتماعی یا از طریق شرکت در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز برای آزادی، عدالت و برابری اجتماعی احکام اعدام صادر کرده است. 

این کمیته تأکید کرد که صدور مستمر این احکام خودسرانه، نادرستی ادعاهای رژیم سعودی مبنی بر رعایت حقوق بشر و لغو حکم اعدام را ثابت می‌کند.

این کمیته بیان کرد که «یوسف المناسف»، «عبدالمجید النمر» ، «جواد قریریص»، «فاضل الصفوانی»، «علی المبیوق »، «محمد اللباد»، «محمد الفرج»، «أحمد آل ادغام»، «حسن زکی آل فرج» و «علی السبیتی» که همگی کودک و زیر سن قانونی هستند، شامل احکام گروهی اعدام شده‌اند. 

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی توضیح داد که چند روز قبل دستگاه قضائی عربستان احکام اعدام دیگری را اعلام کرد که این احکام «سعود الفرج»، «جلال اللباد»، « عبدالله الدرازی»، «حیدر آل تحیفة»، «حسین أبو الخیر»، «صادق ثامر»، «جعفر سلطان»، «أحمد العباس»، «حسین الفرج»، «منهال آل ربح»، «حسین آل ابراهیم»، «السید علی العلوی»، «حسین آدم»، «ابراهیم ابو خلیل الحویطی»، «شادلی احمد محمود الحویطی» و «عطالله موسی محمد الحویطی» را شامل شده است. 

این کمیته با تأکید بر اینکه "کارنامه رژیم سعودی در اعدام شهروندان بسیار جدی است"، افزود: در ماه مارس سالجاری میلادی ۸۱ نفر از جمله ۴۱ زندانی سیاسی و عقیدتی به طور همزمان در این کشور اعدام شدند. 

این بیانیه افزود: به بردگی کشیدن جان انسان‌ها در زیر ظلم و ستم حکومت استبدادی از طریق دستگاه قضایی سیاسی و محاکمه های ناعادلانه که در آن شفافیت و ابتدایی ترین ارکان عدالت وجود ندارد، جنایات و تخلفاتی را آشکار می‌کند که مردم از سوی رژیم و دستگاه امنیتی آن با آن مواجه هستند.

این کمیته از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری در جهان خواست تا با فعالیت جدی و سریع، این قتل عامی که پیش‌بینی می‌شود و تعرض فاحش به جان شهروندان که با بهانه‌ها و اتهامات مختلف واهی و مغایر با قانون و حقوق بشر انجام می‌شود را متوقف کنند.

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربی تأکید کرد: یکی از دلایلی که رژیم سعودی را به نقض حقوق بشر و افزایش تعداد اعدام‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی تشویق می‌کند، سکوت بین‌المللی در قبال این جنایات و قتل عام‌ها و عدم رسیدگی به جنایات مرتکب شده و تحریم نکردن [حکومت سعودی] است.

این کمیته به "رژیم سعودی نسبت به ارتکاب این قتل عام‌ها" هشدار داد و تأکید کرد: عدالت پس از مدتی تقاص آنها را خواهد گرفت و مردم این جنایات را فراموش نخواهند کرد و این ننگ در تاریخ آل سعود و رژیم استبدادی آنها ثبت خواهد شد.

برپایه این گزارش، حکومت سعودی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۲۰ حکم اعدام را اجرا کرده است و به رغم تمام وعده‌هایی که برای توقف این نوع احکام داده شده است، همزمان احکام جدیدی را صادر کرده است.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی