شناسه خبر : 111452
تاریخ انتشار : 1401/08/01 15:36
اسپوتنیک: اوکراین به دنبال اقدام هسته‌ای تحریک‌آمیز علیه روسیه است

اسپوتنیک: اوکراین به دنبال اقدام هسته‌ای تحریک‌آمیز علیه روسیه است

منابع معتبر ناشناس در کشورهای مختلف اعلام کردند کی‌یف درصدد یک اقدام تحریک آمیز مرتبط با انفجار به اصطلاح «بمب کثیف» در اوکراین است تا روسیه را به استفاده از سلاح هسته‌ای متهم کند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: یک بمب کثیف، مواد منفجره متعارف را با مواد رادیواکتیو ترکیب می‌کند. چنین بمبی معمولاً از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای پخش گرد و غبار رادیواکتیو یا دود استفاده می‌کند تا باعث آلودگی رادیواکتیویتی شود.

منابع مزبور استدلال کردند که هدف از این اقدام تحریک آمیز، متهم کردن مسکو به استفاده از سلاح کشتار جمعی در میانه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و آغاز یک کارزار جهانی ضد روسی است. به گفته منابع محرمانه، مدیریت کارخانه استخراج و فرآوری شرق در منطقه دنپروپتروفسک اوکراین و همچنین موسسه تحقیقات هسته‌ای کی‌یف وظیفه ساخت بمب کثیف را برعهده داشته‌اند.

این منابع افزودند سازمان دهندگان این اقدام تحریک آمیز امیدوارند که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، این حادثه هسته‌ای منجر به واکنشی بسیار منفی از طرف جامعه جهانی شود. در نتیجه، مسکو حمایت بسیاری از شرکای کلیدی خود را از دست خواهد داد و غرب بار دیگر تلاش خواهد کرد موضوع محرومیت روسیه از وضعیت عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل را مطرح کند و بر لفاظی های ضد روسی خود بیفزاید.

این ادعا در حالی مطرح است که وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته تأکید کرد که مسکو هیچ کشوری را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کند و این قدرت‌های غربی هستند که با متوسل شدن به لفاظی‌های هسته‌ای تلاش می‌کنند اینطور وانمود کنند که روسیه آماده انجام این حملات با استفاده از سلاح کشتار جمعی است.

در همین حال، «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین پیش‌تر در ماه جاری از جامعه جهانی خواست به درخواست اخیر «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین برای حمله هسته‌ای پیشگیرانه به روسیه توجه داشته باشند.

پسکوف گفت که سخنان زلنسکی در مورد حمله هسته‌ای پیشگیرانه علیه روسیه نباید از طرف جامعه جهانی مورد غفلت قرار گیرد، زیرا این سخنان چیزی جز فراخوانی برای آغاز جنگ جهانی سوم نیست که تبعات فاجعه باری دارد. سخنگوی کرملین تأکید کرد آمریکا و انگلیس که در واقع کی‌یف را اداره می‌کنند، باید مسئولیت سخنان زلنسکی را برعهده گیرند.

این گزارش در ادامه حاکی است «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه بارها اعلام کرده است که جنگ هسته‌ای، بازنده‌ای ندارد. او همچنین از پیروی مسکو از متن و روح پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) خبر داده است.

سناریوهایی که براساس آن روسیه می‌تواند به لحاظ تئوری از سلاح هسته‌ای استفاده کند، در دکترین نظامی روسیه و در مبانی سیاست دولت در زمینه بازدارندگی هسته‌ای قید شده است. طبق این اسناد، چنین سناریویی در صورت حمله به روسیه یا متحدانش با سلاح کشتار جمعی یا تجاوز با استفاده از تسلیحات متعارف زمانی که موجودیت کشور به خطر افتد، امکان پذیر است.


اسپوتنیک
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی