شناسه خبر : 111386
تاریخ انتشار : 1401/07/30 09:46
تشکیل پرونده قضایی علیه آمریکا درخصوص خسارات ناشی از اغتشاشات

معاون امور بین الملل قوه قضائیه عنوان کرد؛

تشکیل پرونده قضایی علیه آمریکا درخصوص خسارات ناشی از اغتشاشات

کاظم غریب‌آبادی گفت: پرونده‌ای حقوقی در دادگستری تهران برای تعیین خسارات تشکیل و رأی لازم علیه آمریکا به دلیل داشتن نقش مستقیم در اغتشاش‌های اخیر صادر می‌شود.

نورنیوز - گروه سیاست خارجی: کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: به‌دلیل دخالت و نقش مستقیم آمریکا در اغتشاشات اخیر، مقرر گردید پرونده‌ای حقوقی در دادگستری تهران برای تعیین خسارات تشکیل و رای لازم علیه این کشور صادر شود.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین با اشاره به نقش مخرب شبکه‌های تلویزیونی ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی در هدایت و تحریک به اغتشاش، تخریب اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی، اقدامات تروریستی و ارائه آموزش‌های چگونگی ایجاد درگیری و ساخت وسائل مربوطه، گفت: این دو شبکه و عوامل آن باید به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی اضافه شوند. از سوی دیگر، پرونده‌های مستندی درخصوص این شبکه‌ها در حال تدوین است و اقدامات قضایی در محاکم داخلی و خارجی علیه آن‌ها بزودی پیگیری خواهد شد.

غریب آبادی افزود: در این میان، نقش کشور‌های میزبان و حامی این شبکه ها، یعنی انگلیس و عربستان سعودی، نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط حاکمیت مغفول نخواهد ماند.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه به حملات صورت گرفته علیه اماکن و اشخاص دیپلماتیک ایران در برخی کشور‌ها نیز اشاره کرد و گفت: کلیه اماکن و مامورین دیپلماتیک نسبت به هرگونه تجاوز، تعرض و ایجاد خسارت مصونیت دارند و کشور پذیرنده وظیفه خاصی برای اتخاذ تمامی تدابیر لازم به منظور حفاظت و جلوگیری از تهاجم و ایراد خسارت به اماکن و مامورین دیپلماتیک دارد.

غریب‌آبادی از کشور‌هایی که اماکن و مامورین دیپلماتیک ایرانی در قلمرو آن‌ها مورد حمله و تعرض قرار گرفته اند، خواست تا ضمن عمل به تعهدات بین‌المللی خود در ارتقای حفاظت و تضمین عدم تکرار و جبران خسارات مادی و معنوی، مسببین و مباشرین این حوادث را نیز تحت تعقیب و رسیدگی قضایی قرار دهند، در غیر اینصورت برابر کنوانسیون ۱۹۷۳ باید آنان را برای محاکمه به ایران مسترد نمایند.


معاونت امور بین الملل قوه قضائیه
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی