شناسه خبر : 111365
تاریخ انتشار : 1401/07/29 19:42
مدیریت بازیگران ناراضی؛ راهبرد برون رفت عراق از بحران سیاسی

نورنیوز بررسی کرد؛

مدیریت بازیگران ناراضی؛ راهبرد برون رفت عراق از بحران سیاسی

صبر، عقلانیت و خویشتن‌داری چارچوب هماهنگی در جهت مدیریت و هدایت تحولات داخلی عراق و نقش حیاتی حشدالشعبی در تضمین امنیت که با خواست مردم این کشور رقم خورد، باید به عنوان یک تجربه گران‌سنگ در مسیر پیش رو مورد توجه قرار گرفته و به مثابه یک الگوی موفق سیاسی در بستر جامعه عراق مورد بهره‎‌برداری قرار گیرد.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: بالاخره پس از ماه‌ها تنش و ناآرامی در عراق، سرانجام همسایه غربی کشورمان با ایفای نقش موثر مردم و مرجعیت و اجماع نظر گروه‌های سیاسی توانست از مهلکه تفرقه و التهاب خارج شده و با انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر به نقطه‌ای از ثبات و آرامش نسبی برسد.

گرچه هنوز کابینه السودانی انتخاب نشده و از پارلمان رأی نگرفته، اما رسیدن به نقطه فعلی اتفاق مبارکی بود که تعویق آن به مانعی بزرگ بر سر راه تحقق آرامش در این کشور مبدل شده بود. انتظار می‌رود طی روزهای آینده با تشکیل یک دولت قوی، مردمی و متخصص فرآیند آغاز شده به پایان کشمکش‌های سیاسی در عراق منجر شود.

تحولات سیاسی اخیر در عراق به عنوان یک پیروزی بزرگ برای مردم این کشور، به درستی نشان داد که تنها راه حاکمیت نظر مردم، پیروی از رهنمودهای مرجعیت و انسجام گروه‌های حاضر به‌ویژه بیت شیعی در عرصه سیاسی عراق است و طبعا تداوم آن منوط به هوشیاری کامل مردم و جریان‌های سیاسی است.

در همین خصوص؛ صبر، عقلانیت و خویشتن‌داری چارچوب هماهنگی در جهت مدیریت و هدایت تحولات داخلی عراق و نقش حیاتی حشدالشعبی در تضمین امنیت که با خواست مردم این کشور رقم خورد، باید به عنوان یک تجربه گران‌سنگ در مسیر پیش رو مورد توجه قرار گرفته و به مثابه یک الگوی موفق سیاسی در بستر جامعه عراق مورد بهره‎‌برداری قرار گیرد.

تلاش چارچوب هماهنگی برای جلب مشارکت جریان صدر که با زدن ساز مخالف در بیت شیعی، تنش‌های شکننده‌ای را بر ساختار سیاسی عراق وارد کرد، حاکی از آن است که ضرورت همکاری در عین اختلاف نظر به عنوان راهبردی موثر برای جلوگیری از انسداد سیاسی در عراق به خوبی از سوی چارچوب هماهنگی در حال پیگیری است.

با این حال اما؛ باید به این نکته توجه داشت که قاعدتا مسببان داخلی و خارجی وضعیت نابسامان قبلی از پا ننشسته و برای تامین منافع خود، تلاش‌هایشان را از مسیرهای دیگر ادامه خواهند داد.

به عبارت دقیق‌تر؛ بدیهی است که مشخصا آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از وضعیت پدید آمده در عراق ناراضی هستند و گرچه فعلا سکوت اختیار کرده‌اند، اما از هیچ تلاشی برای بر هم زدن مجدد اوضاع در این کشور فروگذار نخواهند کرد.

شرایط پیش آمده در عراق بر خلاف آنچه این بازیگران تصور می‌کردند رقم خورده و طبیعتا سناریوهایی چون احتمال برقراری رابطه میان عراق و رژیم صهیونیستی یا تضعیف گروه‌های مقاومت مردمی در داخل این کشور در دولت آینده، محلی از اعراب نخواهند داشت، به همین دلیل قاعدتا روند ایران‌هراسی با محوریت دروغ پردازی در مورد دخالت ایران در امور عراق مجددا به سر فصل تبلیغات رسانه‌ای آنان تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که؛ آنچه در عراق رقم خورد برآمده از درک صحیح شرایط داخلی و منطقه‌ای و نسبت آن با بازیگران خارجی بود و نشان داد که مردم عراق صلاح خود را بهتر از هر کشور دیگری درک می‌کنند و در بزنگاه‌های تاریخی اجازه نخواهند داد منافع ملی دست‌خوش فشارهای خارجی و مجادلات سیاسی و قومی بی‌حاصل شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی