شناسه خبر : 111319
تاریخ انتشار : 1401/07/28 14:57
قدرت لیز تراس به یک تار مو بند است!

هم‌زمان با وضعیت آشفته دولت انگلیس؛

قدرت لیز تراس به یک تار مو بند است!

پس از آنکه وزیر کشور انگلیس از سمت خود استعفاء کرد، اکنون جایگاه و قدرت نخست‌وزیر این کشور در شرایط متزلزل و نامشخصی قرار گرفته است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: یک طرح اقتصادی ناموفق که ماه گذشته میلادی توسط دولت انگلیس رونمایی شد، آشفتگی مالی و یک بحران سیاسی را در این کشور رقم زد که به دنبال آن وزیر دارایی کشور تغییر پیدا کرد و در تازه‌ترین شوک سیاسی، وزیر کشور استعفاء داد.

بسیاری از اعضای حزب محافظه‌کار دولت انگلیس معتقدند که لیز تراس، نخست وزیر این کشور باید استعفاء کند، اما تراس همچنان سرسختانه بر ماندن در جایگاه خود پافشاری می‌ورزد و می‌گوید: یک جنگجو هستم، نه یک آدم ترسو!

سایمون هور، از قانونگذاران این حزب گفت: دولت انگلیس در شرایط نابسمانی به‌ سر می‌برد.

این قانونگذار انگلیسی امروز (پنجشنبه) طی مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی اظهار کرد: هیچکسی برنامه و مسیری در دست ندارد. وضعیت شبیه به نبردی تن‌به‌تن شده که هر روز آن را انجام می‌دهیم. تراس حدود ۱۲ ساعت فرصت دارد تا وضعیت را سر و سامان دهد.

انتخابات سراسری تا سال ۲۰۲۴ برگزار نخواهد شد و طبق قوانین حزب محافظه‌کار، لیز تراس به مدت یک‌ سال از چالش‌های مربوط به رهبری در امان است اما اگر تعداد مشخصی از قانونگذاران خواستار تغییر باشند، قوانین کشور می‌توانند تغییر کنند. همچنین، در این روزهای بحرانی دولت انگلیس، تنور حدس و گمانه‌زنی‌ها درخصوص اینکه چه تعداد قانونگذار از پیش نامه‌هایی مبنی بر رای عدم اعتماد ارسال کرده‌اند، داغ شده است.

«سوئلا براورمن»، وزیر کشور انگلیس روز  چهارشنبه از سمت خود استعفا کرد ولی تاکنون گزارشی پیرامون علت استعفای او منتشر نشده است. براورمن چندی پیش هم‌زمان با روی کار آمدن لیز تراس، به عنوان وزیر کشور انگلیس به جای پریتی پاتل، وزیر کشور سابق انگلیس انتخاب شده بود.

لیز تراس روز چهارشنبه طی سخنرانی در حضور قانونگذاران انگلیس ضمن پذیرش اشتباهاتش، گفت: مسئولیت کارهایم را برعهده می‌گیرم و تصمیم درستی را که به نفع ثبات اقتصادی کشورم باشد، اتخاذ می‌کنم.

هم‌زمان با سخنرانی لیز تراس در پارلمان، قانونگذاران اپوزیسیون فریاد "استعفا!" را سردادند.

لیز تراس همچنین طی چند روز گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی گفته بود: من می‌خواهم مسئولیت کارهایم را بپذیرم و اعلام کنم که به خاطر اشتباهاتی که رخ داده متاسفم. من در سمت خودم می‌مانم زیرا برای پیروزی این کشورر انتخاب شدم و این چیزی است که من نسبت به آن مصمم هستم.

روز جمعه ۱۴ اکتبر لیز تراس اقدام به برکناری کوازی کوارتنگ، وزیر دارایی دولتش کرد. علت این برکناری تبعاتی است که برنامه‌های کاهش مالیات ارائه شده از سوی او در بازارهای مالی انگلیس به وجود آورده است. پس از این رخداد جرمی هانت، وزیر خارجه اسبق انگلیس به عنوان جانشین کوارتنگ در وزارت دارایی این کشور معرفی شد.


ایسنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی