شناسه خبر : 111276
تاریخ انتشار : 1401/07/27 12:56
رهبر انقلاب: باید از دانشگاه‌ها و دانشگاهی‌های ما که نگذاشتند محتاج غربی‌ها شویم تشکر کنیم

در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی؛

رهبر انقلاب: باید از دانشگاه‌ها و دانشگاهی‌های ما که نگذاشتند محتاج غربی‌ها شویم تشکر کنیم

رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی با اشاره بر اینکه نخبگان یکی از مهمترین ثروت‌های انسانی کشور هستند، تأکید کردند: بدون مبالغه باید بگوییم نخبگان دانشگاهی ما مایه‌ آبروی ایران شدند.

نورنیوز - گروه امام و رهبری: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی عنوان کردند: خدای متعال را جدّاً سپاسگزارم که بعد از سبک شدن این مشکل کرونا بار دیگر این جلسه‌ی شاداب و زنده و امیدبخش تشکیل شد. حقیقتاً حضور شما جوان‌ها به خصوص شما جوانان نخبه، خلّاق امید است؛ یعنی حضور شما در هر جا که باشید امید را به وجود می‌آورد و ‌خلق می‌کند. برای همین هم هست که کسانی که با پیشرفت کشور موافق نیستند، با حضور شماها در آن جایی که باید حاضر باشید موافق نیستند.

ایشان با بیان اینکه نخبه یکی از مهمترین ثروت‌های انسانی کشور است، گفتند: منابع طبیعی مهم است، جایگاه‌های جغرافیایی مهم است، شکل اقلیمی مهم است، همه‌ اینها مهم است، اما یکی از مهمترین ثروت‌های انسانی کشور وجود نخبه است. نخبه را ثروت عظیمی باید دانست. وقتی آن را ثروت عظیمی دانستیم، در تولیدش تلاش می‌کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان با اشاره به اینکه یک رکن مهم پیشرفت کشور دانشگاه است و در دانشگاه هم عمدتاً نخبگان علمی هستند، خاطر نشان کردند: این که شما می‌بینید در مقاطع مختلف ــ نه فقط حالا دیروز و پریروز ــ تلاش شده که دانشگاه‌ها و کلاس‌ها تعطیل بشود، بچه‌ها سر کلاس نروند، استاد نرود و ... این ناشی از این است که دانشگاه نقش اساسی دارد. حالا آن کسی که استاد را تلفنی تهدید میکند که اگر بروید چنین و چنان، -او حالا خودش معلوم نیست عامل اصلی باشد، عامل پشت صحنه مهم است- این بخاطر آن است که هر چه دانشگاه را بتوانند لنگ و تعطیل و خراب و ناقص کنند برای دشمنان کشور و برای دشمنان پیشرفت کشور مغتنم است.

ایشان در ادامه تأکید کردند: دانشگاه یکی از بزرگترین موانع در مقابل سلطه‌ استکبار است، ما باید این را بدانیم که قدرت‌های گردن کلفت جهانی هدفشان سلطه است، به چه وسیله؟ یک روز با اسلحه، یک روز با فریب، یک روز با علم، با علم هم سلطه پیدا می‌کنند. دانشگاه جلوی سلطه را می‌گیرد یعنی شما اگر چنانچه توانستید سطح علم کشور را بیاورید بالا در مقابل سلطه‌ دشمن یک مانعی ایجاد کرده‌اید.

رهبر انقلاب با تأکید بر انیکه زمینه برای اینکه نخبه بتواند آن استعداد ذاتی را بروز بدهد و فرصت تلاش پیدا کند، لازم است، تصریح کردند: گاهی نخبه هست و آمادگی کار هم دارد اما زمینه برایش فراهم نمی‌شود. این زمینه در دوران طاغوت وجود نداشت، اگر هم بود خیلی جزو سیاست‌های رسمی طاغوت نبود، زمینه وجود نداشت. خیلی‌ها بودند دارای استعدادهای خوب، آماده‌ی تلاش هم بودند، اما توی سرشان میزدند. من چون از اول انقلاب در مجموعه‌ دانشجویی و دانشگاهی و دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر حضور داشتم با استاد و با دانشجو و اینها دائم نشست و برخاست داشتم، من این را با همه‌ اعتقاد و با قابلیت اثبات عرض می‌کنم، با انقلاب اسلامی زمینه برای نخبه‌پروری فراهم شد.

ایشان در ادامه فرمودند: اولاً توسعه‌ِی دانشگاه‌ها؛ شما ببینید کجای کشور الان دانشگاه ندارد؟ همه‌جای کشور دانشگاه هست. بعد هم دانشگاهیان، گسترش دامنه‌ دانشگاهی چه دانشجو چه استاد. حدود بیست و پنج برابر دانشجویان کشور رشد پیدا کرده‌اند، بیست و پنج برابر. خیلی است. سال‌های اول انقلاب همان سال‌های حدود ۵۹، ۶۰ آنطور که در ذهنم هست حدود ۵۰۰۰ استاد هیئت علمی در کشور بود. الان بیش از ۱۰۰ هزار است.

ایشان تأکید کردند: این توسعه‌ علم در کشور خیلی چیز باارزشی است. جزء زمینه‌های نخبه‌پروری یکی این است. یعنی واقعاً باید تشکر کنیم از خود دانشگاهی‌ها؛ دانشگاهی‌های ما نگذاشتند که ما محتاج غربی‌ها بمانیم.

رهبر انقلاب انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: بدون مبالغه باید بگوییم نخبگان دانشگاهی ما مایه‌ آبروی ایران شدند. شما نسلِ جوانِ نخبگان هستید. قبل از شما هم نخبگان زیادی، نسل‌های قبل از شما، در این چهل سال وجود داشتند که آبرو دادند به کشور. در هر مسئله‌ای دانشمندان ما ورود کردند و متمرکز شدند، کاری کردند که در محافل علمی جهان مورد تحسین واقع شد. حالا من چند نمونه‌اش را اینجا بگویم که البتّه همه‌ شما هم میدانید: تحقیقات و دستاوردهای پژوهشگاه رویان؛ نه در فقط در مسأله‌ سلول‌های بنیادی، در شبیه‌سازی حیوان زنده، این در دنیا یک چیز کمیابی بود، این اتّفاق افتاد.

ایشان با یادآوری انتقال ماهواره به فضا افزودند: این مال چند کشور است. همه‌ کشورها این را ندارند. خیلی‌ها ماهواره در فضا دارند، ولی مال خودشان نیست، خودشان پرتاب نکردند. آنهایی که خودشان پرتاب می‌کنند تعداد معدودی کشورند. ما البتّه عقبیم، امّا پرتاب کردیم، توانستیم، رفتیم. دانشمندان ما متمرکز شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند: ساخت ربات‌های انسان‌نما در دانشگاه تهران مهم است. دستاوردهای بنیادین در صنعت هسته‌ای؛ ما به مسائل بنیادین در صنعت هسته‌ای دست پیدا کردیم. ما دنبال سلاح و بمب اینها نمی‌رویم، امّا خود این صنعت خیلی برکات دارد. ما توانستیم دست پیدا کنیم.

ایشان با یادآوری کردند: ساخت تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این وقتی که عکس‌هایش منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، به فلان کس می‌دهید. ساخت واکسن‌های پیچیده به خصوص واکسن کرونا و امثال اینها. خب اینها کارهایی است که نخبه‌ی ایرانی انجام داده. این برای کشور آبروست.

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد دستگاه‌های مسئول تأکید کردند: از دستگاه‌ها توقع داریم که از نخبگان حمایت کنند. این حمایت همه‌اش به معنای پول دادن نیست، گاهی پول دادن مضرّ است؛ بلکه حمایت عاقلانه، خردمندانه و با توجه به جوانب گوناگون باشد. نخبه، حالا چه نخبه‌ای که در ایران درس خوانده چه نخبه‌ای در خارج درس خوانده و آمده ایران، دو توقّع دارد. یکی از موارد حمایت این است که این دو توقّع را برآورده کنیم: یک توقع آنها اشتغال مناسب با دانش‌شان است؛ یک توقّع هم امکان ادامه‌ تحقیقات و ارتباط با مراکز علمی دنیاست. این دو توقّع نخبه‌های ماست.

ایشان افزودند: توقّع زیادی نیست. بنده اطلاع دارم نخبه‌ای که میخواهد در هیأت علمی دانشگاه وارد بشود، با انواع و اقسام ترفندها جلویش را می‌گیرند نمی‌گذارند. چرا؟ چرا از این نخبه استفاده نمی‌کنید؟ بعضی از نخبه‌های ما، نخبه‌های برجسته بیرون درس خواندند، آمدند اینجا به امیدی که بتوانند کار کنند، بر اثر همین رفتار برگشتند رفتند. دیدند اینجا نمی‌شود زندگی کرد. خب من چه توقّعی بکنم از این جوان؟ باید حمایت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: نگذارید نخبه از دانشگاه مأیوس بشود، حالا حداقلش این است که بتواند در دانشگاه وارد بشود، جایگاهی پیدا کند. بعضی‌ها سنگ نخبه را به سینه می‌‍زنند، مدام می‌گویند نخبه‌ها، نخبه‌ها، اما در عمل نخبه را مأیوس می‌کنند، ناامید می‌کنند، مانع‌تراشی می‌کنند.

ایشان با ذکر یک روایت تاریخیِ از تلاشِ دشمنان و برخی عناصر داخلی برای بُن‌بست‌نمایی از اوضاع و سیاه نشان دادن وضعیت کشور، یادآوری کردند:  دشمن سعی می‌کند در مورد نقاط ضعف ما اغراق گویی کند، نقاط قوّت ما را بپوشاند، نباید بگذاریم، ما نباید به دشمن در این زمینه کمک کنیم.

رهبر انقلاب افزودند: از اوائل انقلاب اسلامی غربی‌ها در تبلیغاتشان این‌جور وانمود می‌کردند که نظام جمهوری اسلامی که بر اثر انقلاب بوجود آمده رو به زوال است، از همان روزهای اول رو به زوال است. گاهی می‌گفتند دو ماه دیگر، گاهی می‌گفتند یکسال دیگر، گاهی می‌گفتند پنج سال دیگر، زمان معیّن می‌کردند. یک عدّه‌ای هم در داخل متأسّفانه حالا یا از روی غفلت، بعضی‌ها هم از روی بدخواهی همین را ترویج می‌کردند.

ایشان یادآور شدند: زمان امام یک روزنامه‌ای که اسم نمی‌آورم برداشت یک مقاله‌ی مفصّلی نوشت به نظرم تیتر هم زدند از آن تیترهای درشت صفحه‌ اولی که مضمونش این بود که خلاصه نظام در حال فروپاشی است! امام(ره) آن وقت جواب دادند گفتند خودتان در حال فروپاشی هستید، نظام محکم و مستحکم ایستاده. بعد از رحلت امام(ره) در سال ۶۹ یک اعلامیه‌ای دادند بعضی از موجّهین، آدمهای موجّهی بین آنها بودند، چهره‌های معروف نظام و موجّه، سابقه‌ کاری هم در نظام داشتند، اعلامیه دادند که نظام در لبه‌ی پرتگاه است. کی؟ سال ۶۹. یعنی همین روزها است که خلاصه تمام بشود. در سال ۸۲ یک عده از نمایندگان مجلس نامه نوشتند به بنده، یک نامه‌ واقعاً غیر منصفانه‌ای بود، خیلی غیر منصفانه بود. یک چیزهایی را گفتند، یک سئوال‌هایی از ما کردند که جوابش را خودشان باید می‌دادند چون هم مجلس دست خودشان بود، هم دولت دست خودشان بود، باید آنها جواب می‌دادند، از من سئوال کرده بودند. آن وقت آن نامه مضمونش این بود که خلاصه باید تسلیم بشوید و الّا کارتان تمام است. مال سال ۸۲ است. تسلیم نشدیم، ایستادیم و ان‌شاءاللّه باز هم خواهیم ایستاد.


پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی