شناسه خبر : 111178
تاریخ انتشار : 1401/07/25 11:57
کنعانی: ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌گرایانه اروپا را متقابلاً می‌دهد/ هیچ سلاحی برای طرف‌های درگیر جنگ اوکراین ارسال نکرده‌ایم

در نشست خبری؛

کنعانی: ایران پاسخ رفتارهای مداخله‌گرایانه اروپا را متقابلاً می‌دهد/ هیچ سلاحی برای طرف‌های درگیر جنگ اوکراین ارسال نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: اروپا را به پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم، اما در صورت رفتارهای مداخله گرایانه، ایران واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و این موضوع در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.

نورنیوز - گروه سیاست: «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز با خبرنگاران در خصوص اظهارات «جوزف بورل»، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: واکنش‌های زیادی به این موضوع وجود داشته است و به اندازه کافی عکس‌العمل شنیده شده و حتی در اروپا اظهارات ایشان تعجب بسیاری را برانگیخته است.

کنعانی در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات مقامات فرانسوی و رئیس جمهور این کشور گفت:  قبلاً هم در ادبیات اروپا و هم در حوزه عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از مقامات کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به ترویسم خوب و بد بودیم، اما امروز با یک تقسیم بندی جدید در ادبیات سیاسی غرب مواجه هستیم تقسیم اغتشاشات به اغتشاشات خوب و بد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر اغتشاشات در ایران صورت بگیرد خوب است و برخوردی نباید صورت بگیرد، اما اگر اغتشاشات در اروپا شکل بگیرد، بد است و باید برخورد شود. مقامات و مسئولان این کشور حق دارند برخورد کنند و حتی به اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان ببخشند. قضاوت با کسانی که است که تحولات را دنبال می‌کنند و رفتار دوگانه‌ غرب را می بینند.

او در ادامه افزود: کشورهایی که را که در امور کشورهای دیگر از جمله ایران دخالت می‌کنند را دعوت به عقلانیت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: من لازم می‌دانم اشاره کنم به مواضع عدیده‌ای که علاوه بر فرانسوی‌ها مقامات آمریکایی هم در قبال ایران گرفته‌اند، ایران دولت مسئولیت پذیری است و در عمل اثبات کرده است دولتی است که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد در دولت‌های چهارساله با رأی مردمی انتخاب می‌شود و بر سر کار می‌آید و هم به امنیت شهروندان توجه دارد.

او تصریح کرد: در کوران حوادث منطقه که کشورهای عدیده‌ای دچار آشوب شدند و در معرض حمله تروریسم و خارجی قرار گرفتند و امنیت در هم شکسته ۱۰۰ ها نفر قربانی ناامنی و بی‌ثباتی شدند ایران لنگرگاه ثبات بود و این توانایی را اثبات کرد که در اوج بحران در منطقه نسبت به امنیت شهروندان مسئول است، علاوه بر امنیت شهروندان در سالیان گذشته اثبات کرد در تأمین امنیت ملت‌های منطقه هم نقش موثری داشته تحولات عراق و سوریه و افغانستان شاهد روشنی بر توانایی ایران بر تأمین امنیت منطقه است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد نشست آشتی در میان گروه های فلسطینی برگزار شد، گفت: تحولات فلسطین این روزها بسیار حساس است و دیدگاه ایران نسبت به فلسطین دیدگاه واضح و روشنی است. معتقدیم چیزی که می‌تواند تأمین کننده حقوق ملت فلسطین باشد، مقاومت علیه اشغالگر است و روند سیاسی، ایران ایده سیاسی خود را مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: همه ملت فلسطین باید در یک رفراندوم فراگیر شرکت کنند و نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند.

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با بیان اینکه در مورد مواضع اروپا دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: دیدگاه‌های خود را با اروپا مطرح کردیم و طرف‌های اروپایی را به عقلانیت دعوت می‌کنیم، آنها باید بدانند در مورد ایران صحبت می‌کنند، کشوری که مقتدر و مسئولیت‌پذیر است و کشوری است که در صورت رفتار عقلانی و منطقی می‌تواند مهمترین شریک برای صلح و ثبات در منطقه باشد. ما آنها را به پرهیز از رفتارهای مداخله گرایانه دعوت می‌کنیم، اما در صورت رفتارهای مداخله گرایانه، ایران واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد و این موضوع در مورد تمام کشورهای اروپایی صدق می‌کند.

کنعانی در مورد حمله به اماکن دیپلماتیک ایران گفت: مسئولیت کشورهای پذیرنده است که امنیت سفارتخانه‌های ایران باشند، اما متأسفانه به رغم وظیفه، کشورهای پذیرنده، به مسئولیت خود عمل نکردند.

او ادامه داد: حمله به یکی از مدارس جمهوری اسلامی ایران در آلمان در نیمه شب و به آتش کشیدن این مدرسه و همچنین حمله به مراکز اسلامی در کشورهای دیگر از مصادیق بی‌توجهی اروپا به مسئولیت خود در قبال حفظ امنیت مراکز ایران است، مسئولیت حفظ امنیت این مراکز با  کشورهای پذیرنده است و باید برخورد قانونی کنند. ایران یادداشت اعتراضی به سفارتخانه‌ها داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد روند سیاسی در داخل عراق گفت: خوشحال هستیم که روند سیاسی در عراق قوت گرفته و رئیس جمهور هم موفق به تشکیل کابینه شده و به سمت جلو در حال پیشرفت است. رئیس جمهور کشورمان نیز به رئیس جمهور جدید تبریک گفتند و امیدواریم در مهلت قانونی ایشان موفق به تشکیل دولت شوند و ثبات و امنیت در عراق تحکیم پیدا کند .

کنعانی در مورد نشست سیکا افزود: نشست سیکا بسیار مهم بود و  رئیس جمهور در این کنفرانس اعتماد ساز در آسیا شرکت کردند، این اقدام در استمرار سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر دیپلماسی پویا و هوشمند است که گفتگوهای خوبی هم صورت گرفت. رئیس جمهور دیدار دو جانبه‌ای هم با رئیس جمهور آذربایجان و هم گفتگوی دو جانبه‌ای با امیر قطر داشتند که مسائل دو جانبه مورد پیگیری قرار گرفت.

ناصر کنعانی در مورد جزئیات سفر یکی از مقامات انگلیسی به تهران گفت: رفت و آمدهای دیپلماتیک میان کشورها و ایران همواره بر مبنای نیازهای متقابل و برنامه‌های از پیش تعیین شده انجام می‌شود و در دستور کار است. ما روابط خارجی خود را بر مبنای عزت حکمت مصلحت تنظیم می‌کنیم. ما با انگلیس روابط دو جانبه داریم. ما به موضع گیری‌های اخیر  انگلیس واکنش جدی نشان دادیم و تذکر جدی هم دادیم.

کنعانی در مورد مذاکرات رفع تحریم گفت: هنوز ایران از دستور کار مذاکرات رفع تحریم خارج نشده است و برخی اظهارات مقامات کشورهای غربی نشان می‌دهد که هنوز برای انجام توافق دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند، اما رفتارهای متناقض دارند. روند مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته و توافقات فنی هم به مسیر خوبی رسیده است.

او در مورد سفر هیأت عراقی به تهران گفت: گفتگوهای خوبی صورت گرفته است و تفاهمات خوبی انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود تأکید کرد: هیچ سلاحی برای طرف‌های درگیر جنگ اوکراین ارسال نکرده‌ایم. متأسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر مسائل سیاسی است. ایران بارها اعلام کرده که یک طرف جنگ میان روسیه و اوکراین نیست و هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین ارسال نکرده است. 

او ادامه داد: ایران همانطور که مخالف جنگ در سوریه و عراق و… بود، در خصوص اوکراین نیز ما مخالف جنگ هستیم. ما تلاش‌های خود را برای پایان دادن به رویکرد نظامی انجام دادیم. این طنز تلخ است که کشورهایی که صادر کننده میلیون‌ها دلار اسلحه به یک طرف جنگ هستند، جنگ تبلیغی علیه ایران راه انداختند. اگر طرف‌دار صلح هستند این میزان ارسال سلاح چه معنا دارد. ایران دنبال راهکار سیاسی است و در این مسیر تلاش کرده و خواهیم کرد.

کنعانی در مورد اتفاق رخداده در زندان اوین گفت: متأسفانه در مورد زندان اوین هم ، شاهد اتخاذ رفتار مداخله جویانه و عجولانه از سوی کشورهای اروپایی بودیم که این رفتار عجولانه را نمی‌پذیریم و آن را محکوم می‌کنیم.

او درباره زندان اوین و ابراز نگرانی برخی کشورهای غربی و آمریکا از وضعیت دوتابعیتی اظهار کرد: متأسفانه درباره این اتفاق همان رویکردی که برخی از دولت‌های اروپایی و آمریکا در ارتباط با رخداد اخیر در ایران عمل کرد همین روش درباره رخداد زندان اوین شاهد بودیم. اتخاذ مواضع بی‌پایه و بی‌اساس و رفتار پیشداورانه، عجولانه و مداخله‌جویانه که رفتار عجیبی است را قطعاً محکوم می‌کنیم. اتفاقی در هر کشوری می‌تواند رخ دهد، این رفتار پیشداورانه غیرقابل قبول است و دخالت در امور داخلی ایران است. ایران در ارتباط با امنیت شهروندانش مسئولانه عمل می‌کند و هم اتباع خارجی حاضر در ایران را تأمین می‌کند. رفتارهای عجولانه و قضاوت‌های سیاسی در ارتباط با رخدادهای طبیعی نمی‌تواند کمک کننده باشد. ایران در ارتباط با اطلاع‌رسانی به این کشورها در این زمینه عمل کرده است.

او در مورد رزمایش سیاسی در منطقه ارس گفت: رزمایش نظامی چیز جدیدی نیست و در این زمینه ارتباطی با موضوع خاصی نیست و در ارتباط با مرزهای مختلف ایران است.

کنعانی اظهار در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: روند برای اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مهیا است، با آمریکا پیش از این بر سر مبادله زندانیان توافق کردیم، اما طرف آمریکایی آماده آجرای توافق نبود.آمریکا توافق تبادل زندانیان را منوط و موکول به توافق درباره احیای برجام کرده بود. ایران تأکید کرده که موضوع زندانیان یک موضوع سیاسی بوده و ارتباطی به توافق و برجام ندارد.امیدواریم با تصمیم درست آمریکا شاهد آزادی زندانیان، به‌خصوص زندانیان ایرانی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم همانطور که جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را امنیت خود فرض می‌کند، عراق نیز امنیت ایران را امنیت خود تلقی کند و به مسئولیت خود برای حفظ امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران عمل کنند. انتظار داریم که عراق مانع تردد گروه‌های تجزیه طلب از مرزهای مشترک شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تحولات اخیر افغانستان گفت: ثبات و آرامش در افغانستان از اولویت‌های اساسی ماست. تأمین معیشت مردم افغانستان که سال‌هاست تحت اشغال بیگانگان است، برای ما بسیار اهمیت دارد. ما با نگاه به تأمین امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان با دولت سرپرستی موقت افغانستان مراوده داریم.

کنعانی در انتها و در واکنش به تحریم لاریجانی و ظریف و دیگر مقامات ایرانی توسط کانادا، گفت: اقدامات ضد ایرانی و ضد انسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست. ما شاهد رویه چند ساله مقامات کانادا علیه ایران بودیم که مبنی بر دلخوش کردن عوامل ایران‌ستیز ساکن خود کانادا هستند.


نورنیوز
اخبار مرتبط








نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی