شناسه خبر : 111167
تاریخ انتشار : 1401/07/25 09:40
وزیر دفاع عربستان: اتهام حمایت از روسیه در جنگ اوکراین باطل و پوچ است

وزیر دفاع عربستان: اتهام حمایت از روسیه در جنگ اوکراین باطل و پوچ است

«خالد بن سلمان»، وزیر دفاع عربستان یکشنبه شب گفت، از اتهامات آمریکا به ریاض در خصوص حمایت از روسیه در جنگ اوکراین بسیار بهت زده شده است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: بن سلمان گفت: با وجود این که تصمیم‌گیری از سوی کشورهای صادرکننده نفت [اوپک] در خصوص کاهش تولید نفت با اجماع همه کشورها و به انگیزه کامل اقتصادی صورت گرفت، اما برخی ریاض را متهم می‌کنند که در کنار روسیه ایستاده است. او گفت: اتهام حمایت از روسیه در جنگ اوکراین باطل و پوچ است.

پیش از این نیز «فیصل بن فرحان» در این باره گفته بود: تصمیم اوپک پلاس یک تصمیم اقتصادی است و با اجماع کشورهای عضو گرفته شده است.

وزیر امورخارجه عربستان همچنین گفت که همکاری‌های نظامی میان ریاض و واشنگتن در خدمت منافع دو کشور است.

پیش‌تر «جان کربی»، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در حال ارزیابی مجدد مناسبات واشنگتن با ریاض درپی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت است.

کربی گفت که بایدن از تصمیم اوپک پلاس مأیوس شده و آماده همکاری با کنگره برای بررسی این مسأله است که این مناسبات در آینده چگونه باید باشد. این سخنان پس از آن مطرح شد که «باب منندز»، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار قطع همکاری با عربستان از جمله در زمینه فروش سلاح به ریاض شد.

گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام‌های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.

قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید. این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند. 

تحلیلگران سیتی بانک گفته‌اند، افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول می‌تواند دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کند.

این تحلیلگران با اشاره به لایحه مقابله با انحصارطلبی آمریکا علیه اوپک عنوان کردند که تصمیم جدید اوپک پلاس می‌تواند واکنش‌های سیاسی بیشتری را از سوی آمریکا برانگیزد که شامل آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک و نیز گسترش لوایح نوپک (علیه اوپک) است.

پیش‌بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار می‌دهد.


ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی