شناسه خبر : 111062
تاریخ انتشار : 1401/07/22 17:29
توافق مرزهای آبی لبنان و رژیم صهیونیستی؛ پیروزی دیگر مقاومت

نورنیوز بررسی کرد؛

توافق مرزهای آبی لبنان و رژیم صهیونیستی؛ پیروزی دیگر مقاومت

مواضع و اقدامات قاطع حزب‌الله از یک سو مانع از تحقق رویای اشغال و غارتگری صهیونیست‌ها در قبال میادین مشترک با لبنان شد و از سوی دیگر این رژیم را وادار به پذیرش حقوق تاریخی لبنان کرد.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: میشل عون رئیس جمهور لبنان موافقت لبنان با نسخه نهایی ترسیم مرزهایی دریایی با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

رئیس جمهوری لبنان با تاکید بر اینکه کشورش وارد هیچ نوع از انواع عادی‌سازی روابط غیرقابل قبول با اسرائیل نشده است، گفت: لبنان هیچ امتیاز اساسی در این مذاکرات نداده است.

عون اظهار داشت: میادین نفتی شماره ۸، ۹ و ۱۰ در منطقه اقتصادی ما در معرض تهدید بود که توانستیم به فضل خدا با این توافق آن را حفظ کنیم.

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از پذیرش طرح نهایی آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی با لبنان خبر داد..

مروری واقع‌بینانه بر روند شکل‌گیری این توافق، بار دیگر قدرت آشکار مقاومت لبنان در تامین منافع این کشور را نمایان ساخت، رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل با استقرار نیروهای نظامی در آب‌های مورد مناقشه با لبنان، طرح استخراج منابع نفت و گاز از میادین کاریش را اعلام کرده بود.

صهیونیست‌ها بر آن بودند تا با اغتنام از فرصت ایجاد شده ناشی از نیاز اروپا به منابع جدید انرژی، این طرح را با نادیده گرفتن حق لبنان از این منابع به صورت یک‌جانبه به مورد اجرا گذارند.

این رویکرد اشغال‌گرایانه در حالی با حمایت برخی کشورهای غربی در حال اجرا بود که با یک چالش بزرگ مواجه شد و آن واکنش حزب الله بود.

حزب‌الله لبنان در ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای از پرواز سه پهپاد غیرمسلح بر فراز میدان گازی مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی با نام «کاریش» خبر داد.

حزب‌الله در بیانیه خود تأکید کرد که این پهپادها مأموریت اطلاعاتی داشته‌ و توانسته‌اند مأموریت‌شان را با موفقیت انجام دهند و پیام مدنظر حزب‌الله را منتقل کنند.

همچنین یک منبع بلندپایه در حزب‌الله در گفتگو با شبکه «او تی وی» درباره نفوذ پهپادی مقاومت به منطقه دریایی مورد مناقشه با فلسطین اشغالی و پرواز 3 پهپاد حزب‌الله بر فراز میدان «کاریش» اعلام کرد: «این پهپادها حامل پیام‌هایی بودند که باید می‌رسید و البته رسید و در راستای تقویت موضع دولت لبنان در مذاکرات غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی در پرونده مناقشه مرزی است.»

مواضع قاطع حزب‌الله از یک سو مانع از تحقق رویای اشغال و غارتگری صهیونیست‌ها در قبال این میادین شد و از سوی دیگر این رژیم را وادار به پذیرش حقوق تاریخی لبنان کرد.

هراس صهیونیست‌ها از مقاومت حزب‌الله زمانی بیشتر آشکار شد که دو روز پیش از اعلام توافق در حالی برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های این رژیم ادعای آغاز بهره‌برداری یک‌جانبه از کاریش را مطرح کردند که رسانه‌های این رژیم اعلام نمودند‌: «تل‌آویو از میانجی آمریکا خواسته به لبنان اطلاع بدهد که امروز استخراج گاز از میدان کاریش را شروع نمی‌کند.»

این رسانه‌ها اعلام کردند: «تل‌آویو می‌خواهد این پیام را به دبیرکل حزب‌الله لبنان برساند که خواهان جنگ نیست.»

سخنان«امیر آویوی» از ژنرال‌های ذخیره رژیم صهیونیستی به عنوان مدیر «مجمع امنیت اسرائیل» در این خصوص قابل تأمل است: «حزب الله، اسرائیل را به زانو درآورده و تحت سلطه خود گرفت. ما در اینجا شاهد یک رخداد تاریخی خطرناک هستیم که در آن حزب‌الله ما را تهدید می‌کند و از سوی دیگر ما خیلی سریع مواضعی را که قبل از انتخابات لبنان اعلام می‌کردیم، پس گرفتیم.» 

توافقات مرزی که با وساطت آمریکا زیر سایه اقتدار حزب‌الله و جبهه مقاومت شکل گرفت بار دیگر نشان داد که جریان مقاومت بزرگترین و موثرترین پشتوانه لبنان در برابر زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی است.

رفتار کاملا حرفه‌ای و در عین حال مقتدرانه حزب‌الله پشتوانه محکمی برای دولت این کشور در جریان مذاکرات تعیین حدود مرزی و احقاق حقوق مردم لبنان بود‌.

رئیس جمهور لبنان پس از عقد موافقت‌نامه با اشاره به تحقق آرزوی دیرینه لبنان برای تبدیل شدن به یک کشور نفتی گفت: لبنان از یک کیلومتر به نفع اسرائیل عقب نکشید و میدان قانا را به صورت کامل از آن خود کرد و خط الطفافات که به تازگی توسط اسرائیل ایجاد شد را به رسمیت نشناخت.


نورنیوز
کلید واژگان
لبنان
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی