شناسه خبر : 111061
تاریخ انتشار : 1401/07/22 17:22
دستان خالی بایدن در انتخابات میان دوره‌ای کنگره

نورنیوز بررسی کرد؛

دستان خالی بایدن در انتخابات میان دوره‌ای کنگره

پس از تصمیم اخیر اوپک پلاس که نمود آن همراهی سعودی با رقبای واشنگتن و عدم حمایت ریاض از دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره بود، بار دیگر بایدن در معرض سوال جدی هواداران و مخالفانش برای عدول از ارزش‌های آمریکایی و سفر به عربستان و ملاقات با بن سلمان قرار گرفته است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: به‌دنبال اعلام تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت که منجر به افزایش قیمت نفت شد، دولت آمریکا به این تصمیم واکنش کم‌سابقه‌ای داشت.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این رخداد اعلام کرد که تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت و همراهی عربستان با آن، پیامدهای جدی در روابط واشنگتن با ریاض برجا خواهد گذاشت.

سران آمریکا بیش از آنکه علیه اقدام اوپک پلاس به عنوان یک ساختار جهانی موضع‌گیری داشته باشند، محور اعترا‌ض‌ها و انتقادهای خود را به سوی عربستان نشانه رفتند، گویی که این اقدام صرفا تصمیم عربستان سعودی است و نقش سایر کشورها که اقدام آنها نمادی از چندجانبه‌گرایی جهانی است، در این تصمیم بی‌تاثیر بوده است.

بایدن درباره تاثیر این تصمیم در روابط با عربستان سعودی با توجه به درخواست سناتور منندز برای تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی، گفت: این یکی از گزینه‌هاست اما تصریح کرد درباره گزینه‌های مورد نظر یا آنچه در ذهن دارد صحبت نمی‌کند اما پیامدهایی وجود خواهد داشت.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید نیز ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده با عربستان سعودی را مطرح کرد و در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «بایدن مایل به همکاری با کنگره بر سر آینده روابط با عربستان سعودی است» کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید هم گفت واشنگتن در سیاست‌های خود در قبال عربستان بازنگری خواهد کرد، اما هیچ جدول زمانی برای اقدامات مورد نظرشان ارائه نکرد و درباره اینکه چه کسی این بازبینی را انجام خواهد داد نیز اطلاعاتی نداد.

حزب دمکرات در حالی برای انتخابات میان دوره‌ای کنگره در آبان ماه آماده می‌شود که سفر بایدن به غرب اسیا با محوریت حضور در سرزمین‌های اشغالی و عربستان با توجه به نتایج ضعیف آن  انتقادهای زیادی را بدنبال داشت.

اگرچه یکی از انتقادهای جدی به بایدن موضوع ملاقات او با بن سلمان ولیعهد سعودی به دلیل رفتارهای ضد حقوق بشری‌اش از جمله قتل خاشقچی بود اما رئیس جمهور آمریکا که اهداف بلند مدت‌تری را از این دیدار دنبال می‌کرد با پرداخت هزینه این اقدام، سعی کرد آن را در چارچوب تامین منافع راهبردی آمریکا توجیه کند.

اینک و پس از تصمیم اخیر اوپک پلاس که نمود آن همراهی سعودی با رقبای واشینگتن و عدم حمایت ریاض از دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره بود، بار دیگر بایدن در معرض سوال جدی هواداران و مخالفانش برای عدول از ارزش‌های آمریکایی و سفر به عربستان و ملاقات با بن سلمان قرار گرفته است.

هرچند دولت بایدن همچنان به‌دنبال دلیل‌تراشی برای توجیه رفتارهای ناپخته گذشته است اما بعید به نظر می‌رسد در توجیه جدید منتقدان موفق شود.، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین راستا با استفاده از ابزار همیشگی واشنگتن یعنی ایران هراسی عنوان کرد: «در بازنگری روابط با عربستان سعودی قطعا چشمان خود را نسبت به تهدیدهای ایران در منطقه و فراتر از آن نخواهیم بست.»

اتخاذ این رویکرد به‌ویژه پس از اظهارات صریح عربستان و دفاع از تصمیم اوپک پلاس بعنوان اقدامی در چارچوب منافع اقتصادی سعودی نشان می‌دهد که آمریکا حتی در مدیریت متحدان سنتی خود در منطقه نیز دارای اقتدار گذشته نیست و نمی‌تواند در موقعیت‌های حساس چون شرایط کنونی روی آنها حساب باز کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی